Figyelmezteti az MNB az ügynököket: csak így védhetik meg ügyfeleiket

Pénzcentrum2020. április 7. 14:45

Az MNB a járványhelyzet miatt vezetői körlevélben szólította fel - az eddig főképp személyes kommunikációval értékesítést végző - pénzügyi közvetítőket, hogy ügyfeleiket a továbbiakban lehetőleg telefonos, elektronikus úton szolgálják ki. A pénzpiaci közvetítők tájékoztassák a hozzájuk forduló fogyasztókat a kormányzati hitelezési könnyítésekről, a biztosításközvetítők pedig segítsék a biztosítókat olyan termékek forgalmazásában, melyek megvédhetik az ügyfeleket, amennyiben azok nehéz anyagi helyzetbe kerülnének.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) a járványhelyzet kapcsán - a bankoknak és biztosítóknak korábban kiadott körlevelekhez hasonlóan - felügyeleti vezetői körlevélben hívta fel az MNB engedélyhez kötött tevékenységet végző hazai banki (pénzpiaci) és biztosításközvetítő cégek (jellemzően alkusz és többes ügynök) valamint az általuk foglalkoztatott alvállalkozók figyelmét: haladéktalanul tájékoztassák a jegybankot, ha üzletileg megbízható működésüket veszélyeztető, vagy az ügyfelek széles körét érintő kockázatot azonosítanának, ha folyamatos üzletmenetük sérülhet, illetve, ha valamely részükre tevékenységet végző partnerük kerülne kritikus helyzetbe.

Az MNB elvárja a közvetítőktől, hogy a járvány időszakában is biztosítsák napi üzletmenetük folytonosságát, aktualizálják esetlegesen meglévő erre szolgáló tervüket. Folyamatosan tájékoztassák ügyfeleiket, partnereiket, ha üzletmenetükben, kapcsolattartásukban változás történne, s minden elvárható módon gondoskodjanak saját munkavállalóik védelméről.

Bár a közvetítői értékesítés egyik fő csatornája a személyes kommunikáció, a jegybank jelen helyzetben javasolja, hogy az ügyfélkiszolgálási tevékenységeiket (az értékesítésen túl az ügyfélszolgálatot, panaszkezelést is) telefonos és elektronikus útra tereljék, ezen csatornákat részesítsék előnyben - ehhez megfelelő kapacitást is biztosítva. Ha mégis elkerülhetetlen a személyes kapcsolat, az ügyfelek és ügyintézők részére pl. folyamatos takarítással, fertőtlenítéssel, kézfertőtlenítő biztosításával, 2 méteres távolság betartásával, s a kézfogás kerülésével garantálják a lehető legnagyobb mértékű biztonságot. 

A jegybank elvárja, hogy a pénzpiaci közvetítők szakmailag felkészülten tájékoztassák a - vélhetően megnövekedő számú - hozzájuk forduló ügyfelet a kormányzat jelenlegi, a hitelfelvevőket segítő intézkedéseiről (pl. törlesztési moratórium, teljes hiteldíjmutató maximalizálása). A biztosításközvetítők helyezzék előtérbe azokat a - várhatóan csökkentett jutaléktartalmú - termékeket (pl. a hiteltörlesztési biztosítások) tömeges értékesítését, amelyek valós és azonnali segítséget nyújthatnak a gazdasági helyzet kedvezőtlen változása esetén nehéz helyzetbe kerülő lakossági ügyfeleknek. Ezzel segítik ügyfélkörük hosszú távú anyagi stabilitásának fenntartását, s a hosszú távú, bizalmon alapuló ügyfélkapcsolat megerősítését is.

Címkék:
hitel, mnb, jegybank, bank, megtakarítás, figyelmeztetés, ügynök, ügyfél, biztosításközvetítő, kézfogás,