Odapirítanak a bankoknak Matolcsyék: nem lehet akármit az ügyfélre sózni

Pénzcentrum2016. december 28. 18:30

Hatályba lépett az MNB pénzügyi szervezetek lakossági termékfelügyeleti tevékenységét szabályozó ajánlása, amelynek alkalmazását a jegybank jövő januártól várja el az érintett piaci szereplőktől. A cél, hogy a pénzügyi fogyasztóvédelmi szempontok már a lakossági termékek tervezése során is érvényesüljenek, továbbá a kialakítás és az értékesítés is a tényleges fogyasztói érdekek figyelembevételével, az ügyfelek valós igényeihez mérten történjen.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) Pénzügyi Stabilitási Tanácsa elfogadta a pénzügyi szervezetek lakossági termékfelügyeleti tevékenységéről szóló jegybanki ajánlást. A dokumentumban előírtak alkalmazását az MNB 2017. január 3-tól várja el a pénzügyi piac szereplőitől, amelyek érdekképviseleteivel előzetesen széles körű szakmai konzultációt folytatott a témáról. A friss jegybanki ajánlás a lakossági pénzpiaci (banki) termékeket fejlesztő és forgalmazó pénzügyi intézmények (illetve közvetítők) számára fogalmaz meg alkalmazandó elveket.

Az ajánlás kapcsán az MNB alapvető elvárása, hogy a pénzügyi intézmények egy új (vagy jelentősen átalakított) termék fejlesztése és értékesítése során - a jogszabályok betartásán túl - oly módon biztosítsák a fogyasztói érdekek és célok érvényesülését, hogy

a lakossági ügyfelek minden esetben az igényeikhez igazodó pénzügyi termékekhez juthassanak hozzá.

A termékfejlesztőkkel szemben elvárás, hogy csak olyan tulajdonságokkal, díjakkal és kockázatokkal rendelkező termékeket alakítsanak ki és hozzanak forgalomba, amelyek megfelelnek a - lakossági - célpiac jellemzőinek, érdekeinek. Vizsgálniuk kell azt is, hogy

  • a termékek hogyan illeszkednek a már meglévő termékválasztékba, valamint, hogy
  • a túlságosan sok termékváltozat nem akadályozza-e a felelős fogyasztói döntéshozatalt,
  • a termékek forgalomba hozatal előtti - piaci stresszhelyzeteken alapuló - tesztelését,
  • a termékek nyomon követését, és
  • probléma esetén azok átalakítását.

Alapvető jelentőségű, hogy a termékfejlesztők olyan forgalmazókat válasszanak, akik rendelkeznek a termékek értékesítéséhez és a megfelelő ügyfél-tájékoztatáshoz szükséges tudással, szakértelemmel és képességgel.

A forgalmazó csak indokolt esetben (és konkrét adatokkal alátámasztva) kínálhatja a terméket az előre meghatározott célpiacon kívüli fogyasztónak.

Mindemellett konkrét elvárás, hogy a forgalmazó - a fogyasztói döntéshozatalt megelőzően - tegye nyilvánosan megismerhetővé a termék fő jellemzőit, kockázatait és annak teljes megfizetendő árát (beleértve az összes díjat, terhet és költséget).

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Az MNB az ajánlást a vonatkozó uniós iránymutatásnak való megfelelés érdekében, a jegybank fogyasztóvédelmi stratégiájának keretében, továbbá a hazai és uniós jogszabályok egységes alkalmazása, valamint az azokhoz kapcsolódó jó gyakorlatok érvényre juttatása céljából alkotta. Az ajánlás személyi címzetti köre - az uniós iránymutatásokban foglalt, az egyes hatáskörrel rendelkező hatóságok mérlegelési körébe utalt döntési kompetencia alapján - kiterjesztésre került a jelzáloghitel-közvetítők mellett minden más pénzpiaci közvetítőre is, továbbá a hitelintézetek mellett a pénzügyi vállalkozásokra is.

Címlapkép: MTVA / Róka László

Címkék:
hitel, biztosítás, megtakarítás,