Szinte sokkoló az áremelkedés ebben a szektorban: meddig bírjuk még?

Pénzcentrum2021. október 2. 11:58

Az elmúlt hónapok építőanyag hiánya a növekvő inflációval párhuzamosan az egész világ építőiparának kínálati oldalát sokkolja. És úgy tűnik, hogy ez 2022-ig meg is marad. Az ellátási lánc megszakadását számos tényező okozta. Ezek között volt a fűrész- és acélgyárak korlátozott kapacitása a környezeti tényezők miatt.

Az építőanyagok iránti nagy kereslet a járvány után meglehetősen biztató volt és az építőipar sok országban bizonyította ellenállását az első leállások után. Az építőipari termelés az EU-ban 14%-kal nőtt 2021. 2. negyedévében, az előző év azonos időszakához képest. Az EUROCONSTRUCT országok közül három ország kifejezetten kivételes növekedést mutatott a járvány kezdete óta: Ausztriában 21%-kal nőtt az építőipari termelés a 2021. 1. félévében az előző év azonos időszakához képest, míg Franciaországban 38%-kal és az Egyesült Királyságban 53%-kal. Ez utóbbi teljesítménye teljes összhangban van Boris Johnson „Build Back Better” mantrájával.

Építőanyag-hiány: okok és következmények

Annak ellenére azonban, hogy némileg fellendült az építőipari termelés, éppen a járvány miatt előtérbe került az építőanyag-hiány. A világ nagy gyártói és exportőrei gyártási-forgalmazási gondjai rekord áremelkedést hoztak. A Drewry World Container Indexe szerint

egy 40 lábas konténer költsége a fő útvonalakon 10,000 dollárra emelkedett, míg a járvány előtt 1,500 dollár körül volt.

Ez a majdnem hétszeres szállítási költségnövekedés példátlan, a Szuezi-csatorna blokkolása és nemrég a kínai kikötői leállások jelentős fennakadásokat okoznak az áruszállításban. Ezek az áremelkedések nemcsak az input árakban nyilvánultak meg, hanem kevésbé nyilvánvalóan, de az output árakban is: a beszállítók továbbhárították az input költségeket az ellátási láncra. 2021. 1. negyedévében az input építőanyag árak 2.7%-kal nőttek (negyedéves alapon), az output árak pedig 1,3%-kal. A hiány különösen aggasztó volt Németországban, Franciaországban, az Egyesült Királyságban és Olaszországban. Emiatt kimerültek a készletek, megnőttek az átfutási idők és a szerződéses viták.

A legdurvább áremelkedést mutató építőanyagok

Az Egyesült Királyságban működő Üzleti, Energiaügyi és Ipari Stratégiai Minisztérium (BEIS) nyomon követi az építőanyagárakat, és az idén júliusi adataik szerint a legnagyobb áremelkedést mutató anyagok a 12 hónappal ezelőtti adatokhoz képest a betonacél (+59%), az előre gyártott acél (+65%) és az importált rétegelt lemez (+82%). Ezek az elkeserítő adatok alátámasztják az árváltozás gyors ütemét, melyet az elmúlt hónapokban meg kellett szoknunk.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Ezen anyagok iránti kereslet számos okból megugrott. Az Egyesült Királyságban például a mélyépítés volt az építőipar motorja, és ezek a nagyprojektek anyagigényesebbek is (pl: HS2 és a Crossrail munkálatainak felgyorsítása). Illetve a járvány megváltoztatta a fogyasztói preferenciákat. A távmunka és a karantén miatt az embereknek nagyobb térre lett szükségük. Mivel a költési lehetőségek beszűkültek, a háztartások megtakarításai nőttek, és ezzel együtt megnőtt a lakásfelújítás iránti igény is. Így nem meglepő, hogy tavaly a magánszektor lakásfelújításai jelentős növekedést mutattak.

Kamionsofőr-hiány

Az Egyesült Királyságon belüli logisztikát még a Brexit is szorongatja. Ez súlyosbíthatja az építőanyag-hiányt a következő hónapokban. Nemcsak az importvámok növelték a költségeket, a kamionsofőr hiány miatt a szállításban egyre nagyobb késések vannak. A brit Közúti Fuvarozók Szövetsége felmérése szerint a hiány két fő oka a nyugdíjba vonuló sofőrök (a fuvarozók átlagos életkora 55 év), valamint az Egyesült Királyság EU-ból való kilépése. A becslések szerint a sofőrhiány kb. 100,000 fő. De ez nemcsak a Brit-szigeteken gond, a Transport Intelligence kutatócsoport szerint a kamionsofőr-hiány Európa-szerte akár a 400,000-t is elérheti.

Mi várható?

A „normalizálódásra” vagy a járványt megelőző árakhoz való visszatérésre nem számíthatunk a közeljövőben, de még középtávon sem. Bár az árnyomás elkerülhetetlenül enyhülni fog ahogy a világgazdaság visszatér a régi kerékvágásba, és a gyártási korlátok enyhülnek majd, az építőanyag-válság hatása a jövő évre is ki fog tolódni. Ez kockázatot jelent az építőipar fellendülésére és sok projektet késleltetni fog az EUROCONSTRUCT országokban.

Címkék:
járvány, építőipar, építőanyag, hiány, termelés, egyesült királyság, kamionsofőr,