Pénzcentrum • 2022. június 7. 11:42
Az OTP Egészségpénztár idén ünnepli fennállásának 20. évfordulóját. Az elmúlt 20 év tapasztalatainak bemutatására, illetve a következő két évtized várakozásainak megvitatására sajtóháttérbeszélgetést tartottak, melyen többek között elhangzott, hogy 4-ből még mindig csak 1 munkavállaló él az adóvisszatérítés lehetőségével. A szakértők beszéltek az egészségparadoxon jelenségéről is, miszerint 10-ből 1 megkérdezett szívesen tenne félre egészségügyi céljaira, viszont valójában csak negyedük tesz így. Ennek az aránynak a javításában nagy szerepe lehet a szolgáltatóknak a jövőben.
Kovács Tamás Attila, az OTP Egészségpénztár ügyvezető igazgatója elmondta, hogy az egézégpénztár létrehozásával a prevenciót kívánták elsősorban támogatni, friss kutatásuk szerint azonban a megkérdezettek 91%-a látta fontosnak az egészséges életmódra megtakarítani. Ebben "egészségparadoxon" alakult ki, ugyanis a lakosság egynegyede az csupán, aki félre is tesz erre a célra. Gyakorlatilag 4 millió adófizető van, a nyilvántartott tagok száma viszont csak 1 millió. Évről évre emelkedik az érdeklődés az egészségpénztár iránt, 311 ezer fővel az OTP piacvezető szerepet tölt be. 2016-ban létpék át először a 10 milliárdos befizetési összeget, mely azóta is folyamatosan nő - mondta el. Ami változott, hogy munkáltatói befizetések aránya jelentően csökkent, az egyéni beizetések összege mindeközben háromszorosára nőtt. A szakértő elmondta, hogy tavaly sikerült az online belépések teljes mértékben digitális útra terelni.
Gáspár Bence az OTP Bank kommunikációs vezetője kiemelte, hogy hiába jelentene jelentős éves megtakarítást kétkeresős családok esetén - maximálisan 300 ezer forint - még mindig csak 4 munkavállalóból 1 él ezzel a lehetőséggel. Tapasztalataik szerint a pénztártagok mind az egészség, mind pénzügyek terén tudatosabbak.
Dr. Csernavölgyi István, a Budai Egészségközpont vezérigazgatója elmondta, hogy a pandémia megmutatta, hogy a magán- és a közellátás együttgondolkodása előremutató lehet. Az ellátottak növekvő száma arra ösztönzi a szolgáltatókat is, hogy fejlesszenek és lehetőségeket kínáljanak a betegeknek, mint az egészségpénztár használata. Az egészségügyi költések tapasztalataik szerint még mindig nem a prevenció, hanem inkább a gyógyítás terén emelkednek ki.
Az egészségügyi paradoxon abban is megmutatkozik, hogy gyógyszerre költi a lakosság az egészségügyi költései felét, a prevencióra jóval kevesebb jut. Tíz év távlatában (2008-2018) azonban pozitív az irány: egyre nagyobb a prevencióra fordított összeg. Az egynapos ellátások terén szintén pozitív tendenciát tapasztaltak. Viszont az a tapasztalatuk, hogy a lakosság saját zsebből fizeti az ellátások zömét, kétharmadát, és nem pénztár, vagy biztosító útján.
Minden egészségügyi szolgáltatónak az a feladata, hogy betegbiztonsági ellátási formákat kell biztosítania - mondta Csernavölgyi István. "Párbeszéd kell" a finanszírozási oldal, a pénztárak, a döntéshozók között, ez pedig meg fog mutatkozni a lakosság egészségügyi mutatóiban. A digitalizáció kapcsán azt mondta, hogy minden szolgáltatónak a jövő nagy kihívása, ugyanakkor alapvetése is, elengedhetetlen.
A digitalizáció mértéke nagyban függ attól, mekkora a ráfordítható erőforrások nagysága Gáspár Bence szerint. A digitalizációra erős ügyféligény mutatkozik mind a banki, mind az egészségpénztár terén.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Takács Domokos, az mindennapi pénzügyek területének vezetője elmondta, hogy a banknak is érdeke, hogy az ügyfelei egészségesek és pénzügyileg is tudatosak legyenek. Az egészség az egyik legjobb befektetés, ez látható a statisztikákban is. Az egészségparadoxon kapcsán elmondta, hogy banknak nagy szerepe van abban, hogy a lakossági szándék, hogy az egészségére félretehessen, valósuljon is meg. A preventív gondolkodást a banknak is el kell vinnie az ügyfeleinek a szakértő szerint, ebben is tudják segíteni az ügyfeleket.
A szakértő szerint sokszor a lakosság fejében az él, hogy az egészségpénztári befizetés a munkáltató dolga. Ez azonban már nem így van, az ügyfelek részéről szükséges nagyobb tudatosság, ugyanakkor a bank képes segíteni abban, hogy megkönnyítse a megtakarítás lehetőségét, minél kevesebb feladata legyen az ügyfeleknek ennek terén.
Jellemzően az egészségpénztári ügyfelek 130-150 ezer forint között tesznek félre a fizető ügyfelek - mondta el Kovács Tamás Attila a sajtó kérdésére. A nem fizetők aránya magas, 40 százalék, akik jellemzően olyan tagok, akik a munkáltató által váltak taggá, azonban már nem kapnak ilyen cafeteriát. 15-16 ezer szerződött partnere van az OTP egészségpénztárnak, és jogszabályi feltételekkel még rengeteg szolgáltatóval állnak kapcsolatban, így összességében 35-40 ezer partnerük van.
Leggyakrabban a fogászat, nőgyógyászat, bőrgyógyászat területén vesznek igénybe szolgáltatásokat. 30%-os növekedés - 300-400 millió forint - tapasztalható a jelzáloghiteltörlesztés finanszírozásában Kovács Tamás Attila szerint, dinamikus növekedés tapasztalható.