Bedől a szépségipar a járványnak: a korona diktál, az ipar alkalmazkodik

Pénzcentrum2021. december 16. 17:02

Az elmúlt években számtalan meghatározó innováció, ötlet és márka születetett, amelyek újrafogalmazták és fellendítették a szépségipar világát. A COVID-19 járványhelyzet azonban soha nem látott kihívások elé állította az ágazatot: boltok bezárását, a termékfejlesztés leállítását jelentette. A szépségipar feladata tehát a COVID-19 körülményeihez történő alkalmazkodás: a szépségipar digitalizálásának megvalósításával, a maktrotrendek követésével, a tudatos bőrápolási termékek kereskedelmének fellendítésével.

A járványhelyzet tetőpontján megfigyelhettük, hogy a márkák online csatornákon keresztül igyekeztek elérni a fogyasztókat, és termékkínálatukat a karanténhoz és a bezártsághoz igazították. Ennek eredményeként a COVID-19 számos makrotrendet felgyorsított, és tartós változást hozott mozgásba: a vásárlók nyitottak lettek az új, innovatív technológián alapuló fogyasztói élményekre.

A járvány ezzel egyidejűleg felgyorsította a kozmetikumoktól való elmozdulást a bőr- és a hajápolás, valamint a „self-care” jelensége felé: arra ösztönözte a márkákat, hogy értékeljék újra kis- és nagykereskedelmi kínálatukat, figyelembe véve a digitalizáció előnyeit.

A McKinsey & Company felmérése alapján a COVID-19 járványhelyzet gazdasági következményei az elkövetkező években még érezhetők lesznek: a szépségipar globális bevételének összege világszinten 35 százalékos csökkenést mutathat, amennyiben a járványhelyzetnek további hullámai lesznek és azok lezárásokat eredményeznek.

Lépést tartottak a hazai cégek?

A Dun & Bradstreet céginformációs adatai alapján kirajzolódik, hogy a hazai illatszer nagykereskedelemmel foglalkozó cégekre a teljes iparágat megrengető nehézségek jelentős hatást gyakoroltak. Az adatok szerint jelenleg három legnagyobb hazai illatszer nagykereskedelemmel foglalkozó cég sem tudta növelni a nettó árbevételét 2020-ban, a 2019-es évhez képest.

A legnagyobb nettó árbevételt realizáló L'OREAL Magyarország Kozmetikai Korlátolt Felelősségű Társaság 2019-ben 20,696 milliárd forint nettó árbevételt ért el, míg a tavalyi évben 19,9 milliárd forint nettó árbevételt realizált.

A második legnagyobb illatszer nagykereskedelmi szereplő, az AVON COSMETICS HUNGARY Kozmetikai Cikk Kereskedelmi Korlátolt Felelősségű Társaság szintén kevesebb nettó árbevételt realizált: 2019-ben 20,3 milliárd forintot, míg 2020-ban 18,7 milliárd forintot. A harmadik helyezést elérő Johnson & Johnson Egészségügyi és Babaápolási Termékeket Gyártó és Forgalmazó Korlátolt Felelősségű Társaság szintén hasonló tendenciát mutatott: 2019-ben 17,4 milliárd nettó árbevételt ért el, míg 2020-ban 15,4885 milliárd nettó árbevételre tett szert.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

A kiskereskedelmi szereplőknél egészen más figyelhető meg: a cégek a felmerülő nehézségekhez adaptálták működésüket, újraértékelték kínálatukat, az arcápolásra és a bőr egészségére fókuszálva. Teret nyertek például a koreai kozmetikumok, valamint a „clean-beauty” termékek, elérhetővé vált a dél-koreai szépségipari törekvés Magyarországon. Megfigyelhető, hogy a jelenleg három legnagyobb hazai illatszer kiskereskedelemmel foglalkozó cég, a DM-drogerie markt, a ROSSMANN Magyarország, és a HB GROUP 2020-ban jelentősen növelte az értékesítésből származó nettó árbevételét, 2019-hez viszonyítva.

A legnagyobb árbevételt realizáló dm Kft. 2019-ben 100,655 milliárd forintos nettó árbevételre, míg 2020-ban 108,9179 milliárd forintos nettó árbevételre tett szert; a ROSSMANN Magyarország Kft. 2019-ben 90,2 milliárd, 2021-ban 99,2 milliárd nettó árbevételt szerzett értékesítéseiből; a HB GROUP pedig 6,9 milliárdos, 2019-es nettó árbevételéhez képest 2020-ban 8,3 milliárd forintnyi nettó árbevételt realizált.

Az adatok alapján megfigyelhető, hogy 2018-ban 29, 2019-ben 52, 2020-ban 17 illatszer-nagykereskedelem főtevékenységű cégalapítás történt, a cégalapítási kedv nem hagyott alább. Az illatszer-kiskereskedelem főtevékenységű cégeknél hasonlóan megfigyelhető, hogy – bár csökkenő tendenciát mutatva a korábbi évhez képest – vonzónak tartották a piaci szereplők az e tevékenységi körben történő cégalapítást: 2018-ban 37, 2019-ben 32, 2020-ban 28 új cégalapítás történt.

Címkék:
járvány, magyarország, drogéria, szépségipar, covid 19, covid, illatszerek,