Kgfb: péntektől megmozdul a 140 milliárdos piac - CLB előzetes

Pénzcentrum2009. október 26. 09:47

A CLB Független Biztosítási Alkusz piaci prognózisa szerint az idén sem éri el a 800 ezres nagyságot az új kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) szerződést kötő ügyfelek száma. A legnagyobb hazai biztosítási alkuszcég alábbi elemzése amellett, hogy mérlegeli a biztosítást váltók számának és a díjak alakulásának esélyeit, igyekszik előre jelezni az egyes biztosítók várható stratégiáját is.

Az óvatosság vagy a költségérzékenység lesz az erősebb?

Vélhetően már soha nem tapasztalhatunk olyan mértékű növekedést a kgfb-t váltók számában, mint a korábbi években.

A CLB számos tényezőt figyelembe véve arra számít, hogy stagnálni, sőt, akár enyhén csökkenni is fog a biztosítót váltók száma a tavalyi 780 ezerhez képest.

Visszafordul-e a díjak évek óta csökkenő trendje?

A díjak évek óta tartó folyamatos csökkenése várhatóan meg fog törni és az idei kampányban már várhatóan enyhe díjemelkedésre számíthatunk. Az átlagdíj alakulását az alábbi tényezők befolyásolják az idén:

 

Előző évi eredmények

A várható piaci fejlemények előrejelzéséhez érdemes a tavalyi adatokból kiindulni. A tavalyi kampányban a piacvezető Allianz a fiatalabb korosztálynak is kedvező díjat nyújtva, az újonnan megjelenő Wabard a középkorosztálytól felfelé jó díjakat adva, és az évek óta egyenletesen teljesítő, magasabb díjkategóriájú ügyfeleket és autókat is bátran megcélzó Köbe Egyesület állt a képzeletbeli dobogó első 3 helyén, együttesen az összes átkötés közel 60 %-át elvitték.

Így aztán a maradék 12 biztosítóhoz csak néhány százaléknyi autós szerződött, és volt 3 biztosító, amelyek 1 százalék alatt teljesítettek. A fenti teljesítmények értékelésénél azt is érdemes megemlíteni, hogy bár a Köbe Egyesület dobogós helyezést ért el a váltó ügyfelek begyűjtésében, még többen voltak, akik elhagyták az egyesületet. Eközben az Allianz közel dupla annyi ügyfelet szerzett, mint ahányat vesztett a kampányban.

Mi várható a tavalyi győztesektől?

Az Allianz sikerének egyik kulcsa az volt, hogy az ügyfelek közel fele akkor is őket választotta, ha a legkedvezőbb díjat nem ők adták, de azért kedvező díjuk volt. A piacvezető társaságnak minden esélye megvan az idei évben is, hogy megismételje kiemelkedő teljesítményét az új kötéseknél.

A Köbe népszerűsége - dacára a MÁV-os eseményeknek - az idei évben is fennmaradhat, így díjait várhatóan ismét a legkedvezőbbek között találjuk majd. A Wabard viszont egy felügyeleti döntés miatt várhatóan nem szerezhet új ügyfeleket ebben a kampányban, csupán a meglévő ügyfeleiért harcolhat. A nagy kérdés, hogy a jelenlegi helyzet, illetve a versenytársak kedvező ajánlatai ezt az állományt mekkora mértékben fogják erodálni.

Az új kihívó

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 

A TIR Biztosítási Egyesület állományát idén átvette az AIM Biztosító, amely a 2009-es évet arra használta fel, hogy az igazi dömping előtt felépítették a biztonságos ügymenet feltételeit. A társaság minden bizonnyal offenzív stratégiával, kedvező díjakkal próbál majd minél több ügyfelet megszerezni magának.

Törekvő korábbi nyertesek

A Genertel mindenképpen ebbe a kategóriába sorolható. Tavalyelőtti kedvezményes díjaival mintegy 80 ezer szerződést szerzett, és bár a tavalyi kampány szerényebb számú, 40 ezer átszerződőt hozott, ennél jóval kevesebb ügyfelet vesztett. Így kisebb korrekciókon kívül a díjstruktúra jelentősebb megváltoztatására semmi oka nincsen.

Az Aegon tavalyelőtt az egyesületek nagy kihívója volt a jelentős gyermekkedvezmény bevezetésével, de ezt a sikert tavaly már nem tudta megismételni, sőt összességében jelentős szerződésszám vesztést könyvelhetett el a kampányban, így bizonyára megpróbál ismét felzárkózni, amiben az idén elindított direktbiztosítási szolgáltatása is fontos szerepet kaphat. Persze a direktbiztosítók oldalán nincs lehetőség díjat összehasonlítani, így az ügyfelek szemében népszerűbbek az alkuszi oldalak.

Mit várunk a többiektől?

Az előző évhez képest sokkal bővebb az a kör, amelynek stratégiáját nagyon nehéz előre jelezni. Ilyen szereplő az Uniqa, amely jelentős résszel bír a gépjármű-biztosítási piacon, ám az előző két, egymást követő évben sem tudott sikereket felmutatni a kötelező kampányban. Idén bizonyára meg akarja állítani ezt a tendenciát, a nagy kérdés, hogy rászánja-e magát az ehhez szükséges stratégiaváltásra is.

A K&H Biztosítót azért kell kiemelni, mert a legnagyobb vesztese volt a tavalyi kampánynak: az összes felmondott szerződés tíz, az újonnan kötötteknek viszont csupán két százalékát tudhatta a magáénak. Nagy valószínűséggel az idén ők is kedvezőbb díjstruktúrával rukkolnak ki - legalább néhány célcsoport tekintetében.

Nagyon érdekes lehet a Groupama és Garancia biztosítókból idén létrejött Groupama-Garancia szereplése. Ezek a biztosítók a tavalyi kampányban külön-külön nagyon szerényen teljesítettek, ám évközben - a kampánykedvezmények kifutását követően - a legtöbb kötelezőt kötő ügyfél mellettük tette le a voksát. Elképzelhető, hogy idén is ezt a kivárásos stratégiát választják.

Az MKB volt az eddigi egyetlen kivétel, amelyik piacra lépésekor nem hirdetett azonnal nagyon kedvező díjakat. A piac tesztelése,a kezdeti tapasztalatok begyűjtése után az idén már bizonyára bátrabban próbálnak részesedni a váltókból, ezért hajlamosak vagyunk a verseny új résztvevőjének tekinteni.

Mára a kötelező kampányt minden biztosító igyekszik nagyon komolyan venni. A különböző szegmenseket mindenki más-más, féltve titkolt taktikával igyekszik meghódítani. Arra a többi biztosító (Generali-Providencia, Posta, Signal, Union) esetében is nagy eséllyel számíthatunk, hogy kárhányaduk függvényében igyekeznek majd - ellensúlyozandó az amúgy is drámaian csökkenő gépjárműeladások okozta kieséseket - a tulajdonosi elvárásoknak megfelelő piacszerzést központba helyező offenzív üzletpolitikát kialakítani.

Címkék:
KGFB,