A casco-piac is egyre jobban megérzi a lízingvisszaesést

Pénzcentrum2009. március 9. 08:30

Az értékesítés csökkenése csak a forgalomban lévő járművek számán keresztül hat a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) piacra. A Garancia Biztosítónál azonban megjegyezték, idén arra lehet számítani, hogy a kgfb-kampányból származó átlagdíjcsökkenést nem fogja tudni ellensúlyozni a biztosított járművek számának évközi növekedése, így a piac összességében 3-5 %-os díjbevétel-visszaesésre számíthat.

A Generali tapasztalatai szerint a lízingfinanszírozott autók szerződéseinek lejártával a tulajdonosok egyre kevésbé újítják meg casco biztosítási szerződéseiket, pedig a kárveszély fennáll - elég csak a viharkárokra utalni. A biztosítók szkeptikusak azzal kapcsolatban, hogy az ügyfelek fejében valóban felértékelődne a nem vagy csak nehezen újra beszerezhető vagyontárgyak védelme. A Generalinál az alternatív casco-módozatok kidolgozásában látják a kiutat: a társaság már ma is kínál olyan konstrukciókat, amelyek például csak lopásra nyújtanak védelmet, vagy éppen - javítási számla-mentesen - a kárszakértői szemle alapján megállapított kárértékre térítenek.

Az újautó-értékesítésben tapasztalt drámai, 50 % feletti visszaesés alaposan kihat majd a casco-piacra, hiszen csökken majd a biztosított gépjárművek száma is. A legnagyobb casco-piaci szereplők már tavaly, az utolsó negyedévben is 20 %-os visszaesést könyvelhettek el - figyelmeztettek az Aegonnál. Csermely Tibor, az Uniqa Biztosító gépjármű-biztosítási területvezetője szerint szintén a casco ellen hat, hogy a gépjárművet vásárlók között jelentősen emelkedett a készpénzes vásárlók száma.

Márpedig - hívták fel a figyelmet az Allianz Hungáriánál is - a legtöbb ügyfél ezt a biztosítást is kényszerből, a finanszírozási szerződésbeli kötelezettsége miatt köti meg, az öngondoskodó, tudatosan cascót választó ügyfelek száma még mindig alacsony. Márpedig - mutatnak rá a Garancia Biztosítónál - a szigorodó hitelezési feltételek miatt éppen azon, kis és középkategóriás járművek eladása csökkent drámai módon, amelyeket jellemzően finanszírozással értékesítettek. Egyes biztosítók tapasztalatai szerint a casco-állomány akár 70 %-a is a finanszírozott kocsik közül kerülhet ki.

A finanszírozástól történő függés más gondokat is okozhat. Flamich Gábor, a Signal Biztosító gépjármű-biztosítási főosztályvezetője szerint reális félelem, hogy jelentősen nő a casco-törlések száma, hiszen sokan először e biztosításról mondanak le, s díjat a visszavett autók után sem fizet már senki. A Garancia vélekedése szerint a tendencia ellen a finanszírozókkal kötött integrált casco-konstrukciók nyújthatnak megoldást és biztonságot mind a banknak, mind a biztosítónak.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

E konstrukciók esetén - mivel a bank fizeti, esetenként megelőlegezi a biztosítási díjat - a díj nem fizetése miatt a szerződést a biztosító nem törli, és a hitelszerződést sem lehet felmondani. Bár a díj nem fizetése miatt megszűnő szerződések számának drasztikus emelkedését - az általában negyedéves fizetési periódusok miatt - a biztosítók még nem érzik, március végére a díjhátralékos szerződések nagyszámú törlése várható. A K&H-nál ugyanakkor elmondták: egyre gyakrabban érkeznek olyan kérdések ügyfeleiktől, hogy milyen következményekkel jár, ha fizetési nehézségeik merülnek fel.

Címkék: