Pénzcentrum • 2025. június 11. 09:30
Az új teherautók túlnyomó többsége továbbra is dízelüzemű Európában, ami miatt az európai autógyártók szakmai szervezete, az ACEA figyelmeztette a gyártókat: a lassú átállás súlyos bírságokat vonhat maga után.
Egy brüsszeli sajtótájékoztatón a szervezet felszólította az uniós döntéshozókat, hogy sürgősen vezessenek be intézkedéseket a kereslet ösztönzésére az alternatív hajtású járművek iránt.
Az iparági adatok szerint jelenleg az újonnan forgalomba helyezett tehergépjárművek több mint 90 százaléka dízellel működik. Bár a változás jelei megjelentek, a haladás lassú: 2025 első negyedévében mindössze 3,5 százalék volt a tisztán elektromos vagy plug-in hibrid teherautók aránya.
A buszok terén valamivel kedvezőbb a helyzet. Az elektromos városi buszok egyre nagyobb arányban jelennek meg a forgalomban, így a dízelüzemű autóbuszok aránya már „csak” 65 százalék körül mozog az új járművek között.
Christian Levin, a Scania vezérigazgatója és egyben az ACEA haszongépjármű-bizottságának elnöke hangsúlyozta: elengedhetetlen, hogy a politikusok növeljék a dízeles közúti fuvarozás költségeit. Emellett kiemelte egy országos lefedettségű és ésszerű töltőinfrastruktúra kiépítésének fontosságát, amely az elektromos teherautók szélesebb körű elterjedésének alapfeltétele.
JÓL JÖNNE 3,3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 300 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 70 324 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,61%), de nem sokkal marad el ettől az UniCredit Bank 71 484 forintos törlesztőt (THM 11,39%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Bár a közvélemény és a szabályozók figyelme sokáig főként a személyautók szén-dioxid-kibocsátására összpontosult, a haszongépjárműveket is szigorú előírások kötik. Az uniós célkitűzések szerint az új teherautók és buszok CO₂-kibocsátását 2030-ra 45 százalékkal, 2035-re 65 százalékkal, 2040-re pedig 90 százalékkal kell csökkenteni a 2019-es szinthez képest.