G7 • 2025. február 17. 08:57
Bár a magyar üzemanyagárak nem kiugróan magasak a régióban, a fizetésekhez viszonyítva már kevésbé kedvező a kép. A tíz vizsgált régiós ország közül hatban is megfizethetőbb volt a tankolás, mint Magyarországon. hogy az üzemanyagárak kérdése továbbra is fontos gazdasági és társadalmi téma marad.
Az elmúlt időszakban ismét reflektorfénybe kerültek a hazai üzemanyagárak, miután Orbán Viktor miniszterelnök januárban "felháborítónak" és "vérlázítónak" nevezte a benzinkutakon tapasztalható helyzetet. Bár Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter egy sejtelmes Facebook-posztja átmenetileg felvetette az árstopok visszatérésének lehetőségét, a tárca hamar tisztázta, hogy ez nem az üzemanyagokra, hanem az élelmiszerárakra vonatkozik.
A kérdés azonban továbbra is aktuális: valóban kedvezőbb-e a helyzet a tankolás terén, vagy csak a kormány prioritásai változtak? Hogyan viszonyulnak a magyar üzemanyagárak a régió többi országához képest, és milyen képet mutat a helyzet, ha a fizetéseket is figyelembe vesszük?
A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) februári közleménye szerint januárban a hazai benzin és dízel átlagára alacsonyabb volt, mint a szomszédos országokban. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai azonban árnyalják ezt a képet: bár valóban 3 forinttal alacsonyabb volt a magyar átlag a szomszédos országokhoz képest, a régió egészét tekintve már 18 forinttal magasabb árakkal szembesültek a magyar autósok - számolt be a G7.
Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára szerint az üzemanyagárak alakulása a kőolaj árának és a forint árfolyamának változásával magyarázható, és nem indokolt újabb árstop bevezetése.
A KSH adatai alapján januárban a benzin ára valóban alacsonyabb volt Magyarországon, mint a szomszédos országokban, azonban Csehországban és Bulgáriában jelentősen olcsóbban lehetett tankolni. A gázolaj esetében még vegyesebb a kép: több szomszédos országban is kedvezőbb áron lehetett hozzájutni, mint itthon.
Az elmúlt fél év trendjeit vizsgálva megállapítható, hogy a magyar üzemanyagárak ritkán voltak a régiós átlag alatt. Szeptember óta mind Magyarországon, mind a régióban emelkedtek az árak: a benzin itthon 8, a régióban 9 százalékkal, míg a dízel itthon 9, a régióban 11 százalékkal drágult.
JÓL JÖNNE 3,3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 300 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 70 324 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,61%), de nem sokkal marad el ettől az UniCredit Bank 71 484 forintos törlesztőt (THM 11,39%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Bujdos Eszter, a Holtankoljak.hu ügyvezetője szerint a 600 forint körüli literenkénti ár már olyan lélektani határ, amely befolyásolja az autóhasználati szokásokat.
A vásárlóerő szempontjából vizsgálva a helyzetet, a KSH adatai alapján kiszámítható, hogy az átlagfizetésből mennyi üzemanyagot lehetne vásárolni. Bár 2024-re nőtt a magyar autósok vásárlóereje az előző évhez képest, még mindig nem érte el a 2020-as szintet, és az elmúlt években inkább stagnálás volt jellemző a korábbi növekvő trendhez képest.
A régió országaival összehasonlítva Magyarország helyzete nem túl kedvező. A becslések szerint a csehek és a lengyelek átlagosan harmadával több üzemanyagot tudnak vásárolni fizetésükből, mint a magyarok. Románia csak kicsivel előzi meg hazánkat, míg Szlovákia esetében érdekes módon jobb helyzetben vannak a magyar autósok.
Összességében elmondható, hogy bár a magyar üzemanyagárak nem kiugróan magasak a régióban, a fizetésekhez viszonyítva már kevésbé kedvező a kép. A tíz vizsgált régiós ország közül hatban is megfizethetőbb volt a tankolás, mint Magyarországon, ami rávilágít arra, hogy az üzemanyagárak kérdése továbbra is fontos gazdasági és társadalmi téma marad.