Vissza a visszapillantót! - teszten a Hyundai, ami az állami pályázat egyik sztárja lehet

Szánthó Péter2024. február 9. 12:55

A divattal szembemenve nem egy SUV most a Hyundai csúcsterméke, hanem egy elektromos sedan: alaposan leteszteltük az Ioniq 6-ot, amelynek a fogyasztásán mi is meglepődtünk. Cikkünkből kiderül az is, hogy milyen gyorsan lehet hozzászokni a kamerás visszapillantókhoz, és arra a sokak által feltett kérdésre is válaszolunk, hogy "miért kell ennek így kinéznie?!". Mutatjuk azt is, hogy lehet óriási powerbankot csinálni a koreai villanyosból, és kitérünk a folyamatos pittyegére is...

A divat helyett a hatékonyságra töerekedtek a Hyundainál, így nem meglepő az sem, hogy a jelenlegi csúcs-villanyautójuk nem SUV, de még nem is crossover, hanem, és most kapaszkodjunk meg: egy sedan. Igen, akármennyire is coupé formája van, az Ioniq 6 sedan, aminek a megjelenése igen megosztó. A teszthét alatt is vegyes visszajelzések érkeztek: volt, aki odáig volt érte, más Porsche/Mercedes-koppintást látott némely elemben, megint más pedig simán azt kérdezte, hogy miért alkottak ilyen szörnyszülöttet - közben mutogatva az olykor valóban nagy hézaggal összeillesztett elemekre.

Bárhogy is tekintünk a külsejére, azzal senki sem vitatkozott, hogy egy igazán hatékony villanyautónak ilyennek kell lennie. A néhol egyesek szerint kissé esetlennek tűnő cseppforma, a kacsafarok-légterelő, a teljesen behúzódó kilincsek, és még a nyamvadt digitális visszapillantók is azt a célt szolgálják, hogy minél kedvezőbb legyen a kocsi légellenállása. Sikerült is 0,21-es légellenállási együtthatót összehozni, aminél csak kevés modell produkál jobb értékeket (pl. a Mercedes EQS és a Tesla Model S). Nem véletlen, hogy SangYup Lee fődizájner tavaly megkapta a World Car Person of the Year díjat.

Elmerülve a részletekben, a gömbölyded formák ellenére az autón a LED-kockák dominálnak - igen látványosan. Elsőre úgy tűnhet, hogy a digitális visszapillantó két hatalmas, bumfordi kamerát kapott, ám a kameratükrök burkolata átlátszó, és egy 3D-s idomban ülnek az index ledjei, maguk a kameraszerkezetek jóval kisebbek. Elképesztően jól néz ki, viszont nem lennék annak a helyében, akinek egy óvatlan sofőr, vagy egy szűkre vett kapubeálló ripityára töri a szerkezetet - ugyan, nem sikerült megtudni, pontosan mennyiért cserélik ezeket, de vélhetően nem annyiba kerülne a javítás, mintha egy hagyományos visszapillantót zúztunk volna le.

Itt a friss autóhitel kalkulátor: válogass a legjobb banki ajánlatok között!

A hátsó légterelő teteje és a teljes hátsó övvonal is ezekkel a világító kockákkal van kirakva, összességében az autó egy elképesztő neon-parádé, ahogy az Ioniq 5-ösnél is ezeket a kiváló dizájnmegoldásokat emeltük ki. Még a teszthét vége felé is fel lehetett fedezni új részleteket az autón, és gyanítom, hogy még így sem értünk a végére.

Nálunk a fullextrás Executive Edition felszereltségű Ioniq járt, ebben két villanymotor dolgozik, a rendszer összteljesítménye 325 lóerő. Ami nem viccel, észnél kell lenni, ha az ember sportba kattintja a módválasztót, hiszen 5 másodperc alatt már 100-on vagyunk. Egyébként magára a hétköznapi közlekedésre az eco-mód is bőségesen elegendő, még az autópályán is.

A tesztautó akkupakkja 77,4 kilowattórás, amelyből 74 kWh használható fel, és a jó aerodinamikának köszönhetően a fogyasztását - kis odafigyeléssel - országúton 15 kWh/100 km környékére is le lehet hozni (legalábbis nekünk sikerült), így pedig egy töltéssel több mint 490 kilomlétert is el tud menni. Pályatempóval 20-22 közötti értéket produkáltunk némi fűtéssel és szembeszélben. Így pedig inkább 360-370 kilométeres hatótávval számoljunk. Ha valaki ritkán utazik többszáz kilométeres távokat, inkább mondjuk az agglomerációból ingázik Pestre, az simán számolhat a 400 kilométer feletti értékekkel.

Vízhűtéses, 800 voltos feszültségen működő lítium-ion akkumulátorát hőszivattyúval is felszerelték, így temperálja is az akkupakkot, ha arra van szükség: a kocsi maximális töltési sebessége 233 kW, egy szupertöltőn így 10-ről 80 százalékra egy benzinkutas ebéd-mosdó megálló alatt is fel lehet húzni. Sőt, egy kis toldalék segítségével guruló powerbank-é változik az autó: az eszközt a töltőnyílásba bedugva egy külön kis konnektort kapunk, amiről el lehet üzemeltetni például a kerti buli eszközeit - okos!

Meglepően tágas, de a csomagtartó...

A csomagtartót ugyanakkor beáldozták a forma oltárán: a hátsó szélvédő nem nyílik vele, így az ajtónyílás eléggé behatárólt. És hiába 400 liter, elég lapos az elrendezés, így magasabb dobozokat például már nem lehet beletenni. Az autó orrában is van egy kis tárolórekesz, de ide csak az egyik töltőkábelt lehet beszuszakolni, ileltve a konnektor-átalakító dobozát is ide lehet tenni. Ugyanakkor belül a hellyel nincs probléma, a hosszú utastérben még hátul is rengeteg hely van - teljesen hártatolt első ülésekkel is.

Hátul 190 centi felett már lehetnek problémák a fejtérrel. A fullextrás változatban a bőrülések mellé ülésfűtést is kapnak a hátul utazók. A kissé komor, fekete beltéren nagyon sokat dob az üvegtető. Összességében a minőségérzet még akkor is megfelelőnek mondható, ha az ajtók műanyagborítását is belevesszük a képbe, amelyek nem azt sugallják, hogy egy húszonmilliós autóban ül az ember - valamin spórolni kellett, így sikerült.

Címkék:
autó, pályázat, elektromos autó, teszt, villanyautó, autóvásárlás, újautó, autóteszt, hyundai, elektromos autó állami támogatás,