Élesedik a vita az M0-s fizetőssé tételéről: komoly dugókra számít a főváros, megfulladhat az agglomeráció

Pénzcentrum2023. szeptember 9. 14:00

Az Építési és Közlekedési Minisztérium nemrég jelentette be, hogy a teljes M0-ás autópályát fizetőssé tennék, azonban Karácsony Gergely szerint ezzel csak a budapesti lakosoknak okoznának hatalmas károkat. Vitézy Dávod volt közlekedési államtitkár szerint a budapesti külvárosi és agglomerációból közlekedő autósok jelentős része eddig is megváltotta a megyematricát.

Nemrég derült ki, hogy évi 150 milliárd forintnyi pluszbevétel reményében átírná az Építési és Közlekedési Minisztérium az útdíjak szabályozását. A javaslat egyik legmegosztóbb pontja, hogy az M1-es és az M5-ös, illetve az M4-es és az M3-as autópályák összekötő szakaszai bevonásával a teljes M0-ás autópályát fizetőssé tennék.

Karácsony Gergely főpolgármester szerint viszont ezzel a lépéssel a budapesti lakosoknak okoznak csak károkat. Sőt, elmondása szerint az M0-ást nemhogy nem kéne fizetőssé tenni, hanem egyenesen ingyenessé kéne tenni. A 24.hu ennek kapcsán megkereste a fővárosi önkormányzatot, hogy konkrétan mik azok az érvek, amik alátámasztják, hogy az M0-ás fizetőssé tétele többletdugókat eredményezne a fővárosban.

Itt kifejtették, hogy a lépés és a benne bevezetni kívánt „hídvám” dugókat, környezetszennyezést okozna a fővárosban, miközben igazságtalan sarcot jelentene a budapestieknek. Ennek oka, hogy az M0-ás elkerülőút teljes szakasza, beleértve a beleértve a Dunán átívelő Megyeri és Deák Ferenc hidat, valamint a Ráckevei (Soroksári) Duna felett átívelő hidat is, fizetőssé válna.

A bevezető utakon és az M3-as autópályán várható a legnagyobb forgalomnövekedés, ezzel tovább növelve az amúgy is forgalmas útszakaszok terheltségét

– magyarázták. A fővárosi önkormányzat számításai szerint az M0-ás díjkötelessé váló szakaszai közül

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

  • a déli-délnyugati szektorról 4400 jármű/nap csökkenés,
  • a keleti szektorban 400–1500 jármű/nap csökkenés,
  • az M31-es autópályán pedig 300–500 jármű/nap csökkenés várható.

Azaz a főváros arra számít, hogy napi hatezer jármű kerülheti el az M0-st Budapesten keresztül. A belső hidak közül az egyébként is legnagyobb forgalmat szállító Árpád hídon és a Rákóczi hídon növekedne leginkább a forgalom.

Az Építési és Közlekedési Minisztérium szerint akik rövidebb szakaszokon közlekednek rendszeresen és nem rendelkeznek matricával, vásárolhatnak éves megyei pályamatricát. Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár pedig arról beszélt, az M0-s jelentős része eddig is fizetős volt, a megyei matrica egy hónapra vetítve 500 forint alatti összegbe kerül, és a budapesti külvárosi és agglomerációból közlekedő autósok jelentős része eddig is megváltotta. Véleménye szerint az M0-s fizetőssé tétele érdemben Budapest forgalmára, különösen a Hungária körúton belüli sűrű városszövet forgalmára nem lesz hatással. Vitézy szerint Budapest szempontjából jogos felvetés lehetne, hogy a körgyűrű fizetőssé tételéből befolyó bevételek segítsenek az agglomeráció megoldatlan és régóta hiányzó kötött pályás fejlesztéseinek finanszírozásában - inkább ezzel kéne érvelni.

Címkék:
közlekedés, autó, m0, minisztérium, vita, építés, m0-s, fizetős utak, m0-ás autópálya,