Törvény még nem tiltja, de bolond, aki így vezet: egyre több magyar tesz a biztonságra

Pénzcentrum2023. június 29. 19:02

Bár nem tilos papucsban, vagy mezítláb vezetni, de egyáltalán nem ajánlott: sőt, ha balesetet okozunk, akkor akár még elő is vehetnek minket miatta. Hiszen a KRESZ többek között kimondja, hogy mindenki köteles a biztonságra ügyelve közlekedni. A tesztek szerint egyébként a legbiztonságosabb sportcipőt húzni, ha volán mögé ülünk.

A legtöbb európai országban nincs pontos szabályozás arra vonatkozóan, hogy melyik lábbeli viselése megengedett vezetés közben, és melyik tilos, de ennek ellenére felelősségi és biztosítási szempontból is problémás lehet papucsban, magassarkúban vezetni - hívta fel a figyelmet a Német Autóklub (ADAC). Hiszen a KRESZ is kimondja, mindenki úgy köteles közlekedni, hogy a személy- és vagyonbiztonságot ne veszélyeztesse, és a járművezetők csak biztonságos vezetésre alkalmas állapotban ülhetnek volán mögé. Márpedig egy nem megfelelő lábbeli igencsak hátráltathatja a sofőrt.

A németek azt tanácsolják, mindig válasszunk olyan cipőt, amely támaszt és biztonságot ad vezetés közben. A cipők akkor alkalmasak a vezetésre, ha

  • nem csúszik le a pedálokról,
  • jó tapadást teremt a láb és a pedálok között,
  • nem akad be a pedálokba, más alkatrészekbe,
  • nem túl széles, hogy ne nyomjon le véletlenül két pedált egyszerre.

A szakértők hangsúlyozzák, hogy kényelemből vagy divatból ne kockáztassunk balesetet! 

Lehet mezítláb vezetni?

Sem Magyarországon, sem más európai országokban nem tiltja törvénya mezítláb vezetést. Ugyanakkor az ADAC szakértőinek véleménye egyértelmű: kerüljük a mezítlábas vagy papucsos vezetést! Emlékeztetnek, az Osztrák Autóklub (ÖAMTC) gyakorlati tesztje egyértelműen kimutatta, hogy mezítláb nem lehet elég gyorsan kifejteni a szükséges nyomást a pedálokon, ha hirtelen fékezni kell például.

A próbán különböző vezetési manőverek végrehajtásakor összehasonlították, mennyire könnyű a járművet papucsban, magassarkúban, sportcipőben vagy mezítláb kezelni. A tesztalanyoknak gyorsan kellett elkerülniük egy akadályt, vész- és célfékezést, valamint parkolási manővert kellett végrehajtaniuk.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Nyitott, bő szabású cipővel vagy mezítláb a sofőr alig érzi a pedált – a legrosszabb esetben elveszítheti uralmát a jármű felett. A papucsos és a mezítlábas vezetés hozta a legrosszabb eredményt vészfékezéskor. Tesztünkben a sportos cipő volt az optimális vezetésre. A szükséges manővertől függően a sportcipő érzékeny vagy erőteljes pedálvezérlést tesz lehetővé

- összegezte az ÖAMTC, amely leszögezte: magasarkúban szintén nagyon veszályes vezetni, a kimért, finom, célzott fékezés például szinte lehetetlen benne. Épp ezért, ha papucsot, magassarkú cipőt, csizmát vagy gumicsizmát viselünk, inkább tegyünk el egy pár tornacipőt az autóba, és váltsunk cipőt, mielőtt elindulunk.

Címkék:
közlekedés, autó, baleset, teszt, cipő, vezetéstechnika, vezetés, adac, balesetmegelőzés, közlekedésbiztonság,