Kevés magyar autós ismeri ezt az egyszerű trükköt: súlyos pénzeket foghat meg, aki ezt bevállalja

Pénzcentrum2023. április 23. 15:32

Egy ökölszabály szerint a nyári gumikat húsvéttól októberig kell használni, utána ismét téli gumira kell váltani. Most azonban ezt a periódust a tavaszi tél egy kicsit eltolta, sokan csak április vége felé is kapcsolnak. Ha nem akarsz sorban állni a gumisnál, és rengeteg pénzt kifizetni, akkor akár otthon is elintézheted a kerékcserét, már ha felnin van. A német autóklub összeszedte a fontosabb tudnivalókat: mindig ellenőrizni kell a gumiabroncsok álapotát, stabil, hidraulikus emelőt ajánlott használni és még megannyi minden. Mutatjuk, mire kell különösen figyelni!

Komoly költséget jelent 2023-ban a gumicsere Magyarországon: mint korábban kiderült, akár 15 százalékkal is többet kell fizetni idén tavasszal a műhelyekben, mint tavaly. A drágulást az infláció, a rezsiárak emelkedése és az alapanyagárak növekedése okozza - erre pedig a gumisoknak nincsen ráhatása. A Pénzcentrum szrekesztőinek tapasztalatai szerint nem ritka, hogy darabonként már 4-5 ezer forintért rakják fel a kerekeket úgy, hogy azok felnin vannak.

Így pedig sokan elgondolkodhatnak azon,otthon magukrendezik inkább a dolgot. Ha erre adjuk a fejünket, mindenekelőtt fontos, hogy a megfelelő eszközöket szedjük össze a művelethez. A Német Autóklub (ADAC) szerint mindenképpen kell otthon tartanunk ehhez egy stabil emelőt, drótkefét.

Ezek mellett jó ha van otthon doboz a csavaroknak, vagy ha van kerékőrünk, akkor annak a kulcsához, és egy megfelelő minőségű nyomatékkulcsot is ajánlott beszerezni. Ugyan az autókhoz többnyire gyárilag jár emelő,de ha rendszeresen mi magunk intéznénk a kerékcserét, akkor érdemesebb valami komolyabb, hidraulikus szerkezetet venni.

Kerékcsere előtt mindig ellenőrizni kell a csavarokat: azok meneteinek és az érintkezési felületeknek tisztának és rozsdamentesnek kell lenniük. Ha nem azok, akkor ezen könnyen segíthet egy drótkefe. A németek viszont arra is felhívják a figyelmet, hogy a csavarokra semmilyen kenőanyagot nem szabad felvinni!

Mielőtt nekiállunk, a gumiabroncsokat ellenőrizni kell, hogy nem sérültek-e. A minimális profilmélység 1,6 mm, de a németek téli abroncshoz azonban négy, nyári gumihoz három millimétert ajánlanak, ha ez alatt van, akkor már inkább ne tegyük fel a kereket még egy szezonra.

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 

Kerékcsere lépésről lépésre

Az egyszerűség kedvéért az ADAC lépésről lépésre is levezette, miként kell otthoni körülmények között kereket cserélni.

  • Húzd be a kéziféket , és tedd egyesbe az autót, vagy az automata választót "P" helyzetbe
  • Először lazítsd meg a kerékanyákat, vagy csavarokat körülbelül negyed fordulattal
  • Helyezd az emelőt a megfelelő emelési pontra az alvázon. Ez egy vastagabb, megerősített rész, ami elbírja a megemelt kocsi súlyát
  • Emeld fel a járművet, amíg el nem éri a megfelelő magasságot
  • Csavard ki teljesen a kerékanyákat
  • Távolítsd el a kereket és helyezd a jármű alá.
  • Az előző szezonban az első tengelyen lévő abroncsokat a hátsó tengelyre kell tenni, és fordítva. Így a futófelület a lehető legegyenletesebben kopik
  • Egyes gumiabroncsok irányított kialakításúak. Ezt a gumiabroncs oldalfalán lévő nyílról lehet felismerni, ami a forgásirányt mutatja. Csak a megadott gördülési irányban szabad feltenni ezeket!
  • Az új kerék felszerelése előtt tisztítsd meg az érintkezési felületeket, és ellenőrizd a féktárcsákat és a fékbetéteket
  • Tedd fel az új kereket, és kézzel húzd meg az összes kerékanyát, majd egy kicsit húzz rá a kerékkulccsal
  • Engedd le az autót úgy, hogy az abroncs éppen érintse a talajt
  • Húzd meg keresztben a kerékanyákat jó szorosra. Itt nagyon óvatosnak kell lenni, be ne szakadjon a menet
  • Jelöld meg az eltávolított kerekek abroncsait a futófelületen, például zsírkrétával ("JE" a "jobb első", "BH" a "bal hátsó" stb.). Így legközelebb tudni fogod, melyik kerül előre és hátra - ugye, fordítottan kell feltenni, mint ahogy az előző évben volt

Ennyire egyszerű, de ne felejtsük el ezek után a keréknyomást is ellenőrizni, kb. 50 kilométer megtétele után pedig húzzunk még egyet a csavarokon! Az ADAC ezek mellett még azt is ajánlja, hogy különböző profilmélységű abroncsok esetén a nagyobb mintázatmélységgel rendelkező abroncsok mindig a hátsó tengelyre kerüljenek.

Címkék:
adac,