Az autóiparra is lecsap a rezsihorror: brutál drágulás jöhet hamarosan

Pénzcentrum2022. október 25. 13:34

A begyűrűző energiakrízis vethet véget a magyar autóipari beszállítók növekedésének – hívja fel a figyelmet az EY. A hosszú távú közüzemi szerződések lejártával az év végére a piaci szereplők nagy része szembesülhet a 8-10-szeres áremelkedés valódi hatásával. A fenntartható energiaforrások biztosítása mellett az ellátási láncok megerősítése és a rugalmasabb gyártás kialakítása is kulcskérdés a hatékony működéshez.

Az autógyártók elmúlt években elért jövedelmezősége kedvezően hatott a magyarországi beszállítókra is. Az EY Parthenon elemzése szerint a 2020-as COVID-évet leszámítva, a hazai beszállítói ipar évi 7-10 százalékos növekedést mutatott fel. 2021-ben a 250 legerősebb szereplő összárbevétele megközelítette a 9500 milliárd forintot. Az eddigi szárnyalás azonban megtörhet, mivel idén az energia súlya a járműipari beszállítók költségszerkezetében 4,7 százalékra, vagyis a duplájára nőtt a tavalyi értékhez képest, ami valódi kockázatot jelent a működésükre.

Lejárnak a szerződések

Az iparági gyakorlat szerint jellemzően a közüzemi kiadásokra 1-3 éves szerződéseket kötnek, amely átmenetileg tompította az emelkedő energiaárak hatását a szektorban. A korábbi, alacsonyabb energiaköltségű megállapodások viszont számos esetben az év végén lejárnak. Az akár 8-10-szeres áremelkedés valódi hatásai tehát mostantól válnak egyre inkább láthatóvá.

A tevékenységek energiaintenzitásától és a meglévő fix szerződésektől függően az egyes alterületeken eltérően érződik meg a drágulás. Az eddigi tapasztalatok alapján 2022-ben a kerék- és gumigyártók, valamint a hajtásláncok és a külső elemek beszállítóinak nőtt meg markánsan az energiaköltség-aránya. Az emelkedő árak miatt kialakult költségnövekedést ez idáig képesek voltak fedezni a gyártók és a beszállítók, azonban hosszú távon átgondolt stratégiára lesz szükség a túléléshez.

A közüzemi energia-felhasználás csak megújuló energiával, napelemrendszerek és parkok telepítésével optimalizálható. A legmodernebb technológiák lehetőséget adnak arra, hogy egy vállalat helyben megtermelje akár a teljes fogyasztásának elegendő villamosenergiát, vagy esetleg kiváltsa a gázfelhasználását. Ezek komplex átalakításokat jelentenek, ezért sok esetben érdemes tapasztalt, külső szakértőt is bevonni a folyamatba a siker érdekében

– emelte ki Rózsa Tamás, az EY Parthenon üzletág vezetője.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

A zöld és energiahatékonyságot javító beruházások hitelképesség szempontjából is előnyt jelentenek, mivel a bankok nagyobb eséllyel fogják kedvezőbb elbírálásban részesíteni ezeket a projekteket. Számos hitelintézet kifejezetten nyitott a vállalati energetikai beruházásokra

– tette hozzá.

Címkék:
autó, energia, rezsicsökkentés, áremelkedés, rezsidémon, autóipar, beszállítók, közüzemiszámla, beszállító, rezsidíjak, autóipari beszállítók, rezsiemelés,