Borsos áron sózzák rá a magyarokra az egyre öregebb kocsikat: 15%-os áremelés is jöhet

Világgazdaság2022. július 12. 10:15

Az újautó-piac nehézségei a másodlagos piacra is begyűrűztek, az alkatrészhiány, a háború és az euró-forint árfolyam hatásai a magyar használtautó-piacon is érződnek, és felhajtják az árakat - írja a VG. Az elmúlt egy évben 40-60 százalékos áremelkedés volt a magyar használtautó-piacon, természetesen a drágulás mértéke is márkafüggő.

A háborús helyzet, az alkatrészhiány és az árfolyamproblémák következtében nagymértékben visszaesett az új autók értékesítése. Ennek következménye az is, hogy kevesebb használt autót számítottak be a kereskedők új járművek vásárlásánál, illetve kevesebb autó jelenik majd meg néhány éven belül a másodlagos piacon. A magyar használtautó-piac egyelőre még jó félévet zárt, viszont rendkívüli mértékben nőttek az árak Nyugat-Európa másodlagos piacain, és ezeket a hatásokat Magyarország sem tudta kivédeni – mondta a lapnak Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének elnöke. Mint ismertette: az elmúlt egy évben 40-60 százalékos áremelkedés volt a magyar használtautó-piacon, de természetesen nem minden márka és szegmens esetében érte el ezt a mértéket. 

A külföldről behozott használt autók száma az elmúlt időszakban stagnált, most egy picit emelkedik, s várhatóan az év végéig összesen 138 ezer járművet hoznak be a kereskedők. Ez növekedés lenne az elmúlt két év után, tavaly ugyanis 132 ezer, 2020-ban pedig 130 ezer jármű érkezett az országba, de messze nem éri el a járvány előtti szintet, hiszen 2019-ben 156 ezer, 2018-ban pedig 158 ezer autót importáltak. A szakember elmondása szerint az is problémás, hogy a nyugati újautó-piac nehézségei miatt a behozott autó életkora (átlagosan 14-15 éves autók érkeznek az országba) és kilométerfutás-teljesítménye is megnőtt, ezért 15-20 százalékkal nagyobb összeget kell javításra fordítaniuk az importőröknek.

Az idei második fél évben további drágulásra lehet számítani, vélhetően a jelenleginél valamivel kisebb lesz a kereslet, de a kínálat is szűkül. Az árak pedig további 10-15 százalékkal emelkedhetnek

– emelte ki Fojt Attila. A használtautó-piac szempontjából azt is markáns kérdésnek tartja, hogy meddig tartható fenn az üzemanyag-moratórium, annak lejárta után ugyanis többen megfontolhatják az autózás szükségességét. Az euró-forint árfolyamának változása úgyszintén befolyásolhatja a piacot és az árak mozgását.

Címkék:
autó, piac, gépkocsi, használt autó, kocsi, használtautó, autók, autópiac, használt,