Neked is ilyen autód van? A gatyád is rámegy majd a szélvédőre

Pénzcentrum2018. január 28. 11:30

Forradalmi változások előtt áll az autóüveg-piac, miután a technológia fejlődésével már a kis- és középkategóriás gépjárművekben is megjelennek a fejlett vezetéstámogató rendszerek (ADAS). A modern felszereltség azonban drágább is, így a javítási költségek is magasabbra rúgnak, mint a hagyományos esetekben. 

A felmérések szerint 2020-ra a gépjárművek 60 százaléka rendelkezik vezetést támogató, úgynevezett ADAS-technológiával (Advanced Driver Assistance System). Mindez azt is jelenti, hogy a szélvédőcserék 40 százalékánál a szélvédőre szerelt kamerákat a járműgyártói előírásoknak megfelelően újra kell kalibrálni - hangzott el a Carglass Magyarország által szervezett autós és biztosításszakmai konferencián.

Ez évi 5 millió olyan autót jelenthet a világban, amelyek a nem megfelelő kalibrálás esetén rossz mérésadatokat továbbítanak a számítógépnek, ami komoly veszélyt jelenthet a közlekedésbiztonságra

- mondta el Czeglédi András, a Carglass Magyarország ügyvezető igazgatója a társaság szakmai konferenciáján.

Korábban a gyártóknál a másodlagos biztonság volt fontos a fejlesztéseknél: a baleset bekövetkeztekor igyekeztek védeni az utasokat és a többi közlekedőt (például a biztonsági öv vagy megerősített karosszéria segítségével). Az új fejlesztések ugyanakkor az elsődleges biztonságra, azaz a balesetek elkerülésére helyezik a hangsúlyt. 

Ez persze nem új keletű dolog, hiszen ilyen rendszerek már évtizedek óta működnek, ilyenek például az adaptív tempomatok, a követő- és parkoló radarok, majd elterjedtek a lézeres mérőeszközök. A biztonsági fejlesztések eredménye persze a statisztikákban is megjelenik, világszerte egyre kevesebb az ütközések száma. A következő években 

az EuroNCAP szabvány lesz a legkomolyabb katalizátora az iparági fejlesztéseknek, amelyek a balesetekben leginkább ludas hibafaktort, az emberi hibát igyekeznek kiiktatni vagy legalábbis lecsökkenteni.

Mindent megfigyelnek

A szélvédőkamerás autók száma drasztikusan nő - ma már több mint 400 olyan modell van a piacon, amelynél beépített kamera üzemel. Ma az Európában forgalmazott gépjárművek több mint 90 százalékánál a Carglass végez kalibrálást, biztosít garanciát és ad ki tanúsítványt a beavatkozásról. Magyarországon tavaly például 700 kicserélt szélvédőnél végeztek kalibrálást. 

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

A modern vezetéstámogató rendszerek, de még az olyan extrák is, mint az egyre nagyobb üvegfelületek vagy például a fűthető szélvédők egyre elterjedtebb alkalmazása drágábbá teszi az iparágat. A szakértő szerint az ADAS rendszerrel bíró szélvédők cseréje 

átlagosan 60 ezer forinttal, 200 euróval többe kerül a bonyolultabb technika és a kalibrálási költségek miatt.

Szélvédő statisztikák szerint egyébként 10-15 évente minden autósnak elreped a szélvédője, betörik a gépkocsijának ablaka, úgyhogy adott esetben bizony érdemes számolni ezekkel a számokkal. Főleg a jövőben.

Címkék:
biztosítás, pénzcentrum.hu, autó, kár, adás, szélvédő,