Magyarország az uniós napenergia-piacon igen rossz helyen szerepel, köszönhetően annak, hogy hazánk sereghajtó a technológiának nyújtott támogatások terén. 2010-es adatok alapján kb. 150 ezer négyzetméter beépített felületről beszélhetünk az országban, amelyek összkapacitása 800-1000 kW-ra becsülhető. A hazai piacon jelenleg több mint 300 szereplő van, többnyire forgalmazók. A piaci keresletet leginkább a támogatások mértéke határozza meg. A lakosság számára jelenleg nincs élő pályázat - derült ki az Energiaklub szervezésében tegnap tartott sajtóbeszélgetésen.
A hazai és uniós napenergia-piacról készített összeállítást mutatott be tegnap az Energiaklub. A bemutatott anyag szerint a napenergia egyértelműen azon országokban volt képes teret hódítani, ahol komoly állami támogatás állt a technológia mögött. Ezt a tendenciát jól szemlélteti, hogy Németország vezet a napenergia-hasznosítás terén (a beépített kapacitások alapján). Magyarország a többi uniós tagországhoz képest a legalacsonyabb átvételi tarifát (támogatást) nyújtja a technológiának, ennek eredményeképpen a hazánkban beépített kapacitásmennyiség is igen csekély.
Az Energiaklub által a hazai napenergia-piacról készített tanulmányból kiderül, hogy egyre több szereplő jelenik meg, főként forgalmazói oldalról. A napkollektorok kelendőbbek, mint a napelemek, amelyek főként az árelőnynek tudható be. Az állami szerepvállalás, főként a finanszírozás oldaláról meghatározó a technológia hazai terjedésében.
2010-es adatok alapján kb. 150 ezer négyzetméter beépített felületről beszélhetünk, amelye összkapacitása 800-1000 kW közöttire becsülhető. Az Energiaklub kb. 300 céget tart számon a hazai napenergia-piacon, amelyeket kérdőívekkel fel is kerestek a tanulmány készítése során. A visszaküldött kérdőívek szerint a szereplő úgy vélik, hogy mostanra már telítődött a hazai piac, ennek ellenére a profitkilátásaikkal kapcsolatban pozitívan nyilatkoztak. A cégek meghatározó része, közel 100%-a hazai KKV. A vásárlások legnagyobb része a lakossági szegmensből kerül ki, a vállalati szegmens egyelőre nem aktív. A KEOP pályázatoknak köszönhetően az önkormányzati szegmens is az utóbbi időben egyre inkább megjelenik a napenergia-piacon.
A versenytényezők között egyértelműen az ár a legmeghatározóbb, a minőség többnyire háttérbe szorult. A kereslet alakulására leginkább az állami támogatások mértéke van hatással. A gazdasági válság, a körbetartozások, illetve a forint árfolyamának mozgása szintén befolyásolta a piacot az elmúlt évben.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Az Energiaklub megállapítása szerint a piacot egyre inkább növekedő árérzékenység jellemzi, amellyel párhuzamosan az állami támogatásoktól való függés is erősödik. A vásárlói döntésekben csökken a környezettudatosság szerepe. Pozitív fejlemény, hogy egyre kevesebb panasz érkezik az elosztótársaságokra a napelemek hálózati csatlakozásával összefüggésben. A Nemzeti Cselekvési Terv szerint a most meglévő 0,9 MW-os hazai napelem-kapacitásnak 2020-ra 63MW-ra kellene növekednie. A napkollektorok esetében hasonló növekedéssel számol a stratégia, a mostani 0,2 PJ-ról 3,4 PJ-t irányoztak el.
Óriási leállást jelentettek be az államigazgatásban: erről mindenki tudjon, aki ügyeket akar intézni
Az év végi időszakban szűkített nyitvatartással és korlátozott ügyintézési lehetőséggel működnek a kormányablakok és kormányhivatalok.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








