Pénzcentrum • 2024. szeptember 11. 18:33
A magyarok többségének fontos, hogy divatosan öltözködjön, mert ezáltal magabiztosabbnak és vonzóbbnak érzik magukat – derül ki az Etele Plaza és az Opinio piackutató közös reprezentatív felméréséből. Ruhavásárlásnál az ár mellett a kényelem és a minőség számít a leginkább, míg színben a fekete, fehér és szürke árnyalatok dominálnak. A férfiak körében a karóra, a nőknél a fülbevaló és a gyűrű a legkedveltebb kiegészítők.
A felmérésben megkérdezettek többsége (57%) évente néhány alkalommal vásárol ruhát, és csupán minden ötödik (22%) szerez be havonta egy-egy új darabot. Ennek ellenére a válaszadók több mint felének fontos, hogy divatosan öltözködjön, leginkább azért, mert magabiztosabbnak (31%) és vonzóbbnak (25%) érzik magukat, igényességet tükröz (24%), és az önkifejezés egyik eszközének (22%) tartják. Bevallásuk alapján a társadalmi elvárások (6%) és a státusz (7%) nem jelentenek kiemelt szempontot a ruhák kiválasztásánál. Az ár (82%) mellett leginkább a kényelem (75%) és a minőség (59%) meghatározó tényezők, míg a márka (10%) kevésbé számít.
Átlagosan tízből négy vevő figyel arra, hogy a ruhaneműi lehetőleg fenntartható forrásból származzanak, azonban a két szélső korosztályban, a tinédzserek (16-19 év) és az 50-59 év közöttiek körében jóval magasabb ez az arány (49% és 54%). Idehaza az emberek leginkább a saját ízlésük szerint öltözködnek (82%), míg néhányan (22%), különösen a férfiak (28%) és a diplomások (32%) kikérik párjuk tanácsát, de a barátok (11%) vagy családtagok (10%) javaslatai már ritkábban nyomnak a latba. A kutatásban résztvevők többségét (87%) egyáltalán nem érdekli az influenszerek véleménye. A fiatalabb generációk az átlagnál jóval fogékonyabban erre, így a tinik (16-19 év) és a fiatal felnőttek (20-29 év) negyedének számít, mit gondol kedvenc influenszerük az adott ruhadarabról.
Legyakrabban bevásárlóközpontokban (40%) és online áruházakban (23%) vásárolnak a magyarok, ezt követik a használtruhaboltok (15%), a kis helyi butikok (10%), az online piacterek és az outlet boltok (6%). „A kutatás eredményei alapján a plázák különösen népszerűek a fővárosban és megyei jogú városban lakók (46-47%), a férfiak (50%) és a huszonévesek (49%) között. Leginkább azért járnak ide az emberek mert felpróbálhatják a ruhákat (56%), mindent megtalálnak egy helyen (46%) és személyen megnézhetik a választékot (46%), valamint meggyőződhetnek a ruhák minőségéről (40%)” – hangsúlyozta Deutsch Krisztina, az Etele Plaza igazgatósági tagja, bérbeadási és marketing Igazgatója.
Magyarországon a legtöbb vevő (50%) a semleges, így a fekete, fehér és szürke árnyalatú ruhaneműket részesíti előnyben. A válaszadók ötöde az élénkebb színekre voksol, mint a piros, sárga vagy a kék, ezeket követik a pasztell árnyalatok (17%), végül pedig a földszínek, mint a barna vagy a zöld (13%). A megkérdezettek csupán negyede nyilatkozta azt, hogy nem hord kiegészítőket. A férfiaknál a karóra a legnépszerűbb viselet (48%), amit messze lemaradva a nyaklánc (23%), a gyűrű (22%) és a karkötő követ (21%). A nőknél a legkedveltebb kiegészítő a fülbevaló (59%), a gyűrű (50%), a nyaklánc (48%), majd pedig a karkötő (45%).
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A megkérdezettek közel fele (47%) saját bevallása szerint évente maximum 50 ezer forintot költ ruhára, nagyjából harmada (31%) 100 ezer forintot szán rá, és minden ötödik válaszadó engedheti meg magának, hogy ennél többet fordítson öltözködésre. A legtöbben (48%) akkor vesznek ruhaneműt, amikor szükségük van rá vagy kedvük van hozzá, a kutatásban résztvevők majdnem negyede (23%) spontán vásárol, és hasonló arányban vannak azok (28%), akik csak leértékeléskor vásárolnak vagy igyekeznek ebben az időszakban beszerezni a vágyott ruhadarabot. A magyarok kétharmada (65%) maximum egy órát vagy annál is kevesebbet tölt ruhavásárlással, a többiek 2-3 órát szánnak a shoppingolásra.