Sokkoló nyilatkozatot tett a Nike: ekkora a baj, veszélyben a cég működése?

Pénzcentrum2024. március 22. 11:10

Bár korábban pont az ikonikus kosarascipővel növelte eladásait, mára gyakorlatilag ezek okozzák a Nike vesztét. A cég folyamatosan veszít piaci részesedéséből az új márkákkal szemben, ami már nem csak a befektetőket, de az elemzőket is aggasztja, mivel szerintük ezáltal megkérdőjeleződik a márka stratégiájának hosszú távú fenntarthatósága.

Az elmúlt években jelentős mértékben ráégett a Nike-ra az ikonikus kosarascipők értékesítéséhez való görcsös ragaszkodás, ami nem is tett jót a cég piaci pozícióinak. Így a cég most bejelentette, hogy megváltoztatja a stratégiáját, hogy sikerüljön megőriznie a jelenlegi piaci részesedését a versenytársaival szemben - írja a Reuters. A vállalat bejelentése nem véletlen, részvényei ugyanis a csütörtöki kereskedés során 5,6%-kal estek, miután a vezetőség elismerte, hogy elvesztették előző évi részesedésüket a futócipők piacán. 

"Ha post mortem vizsgálatot végzünk, akkor azt láthatjuk, hogy a márka túlságosan is nagy mértékben támaszkodott a korábbi, komoly múlttal rendelkező termékekre" - jelentette ki Jim Tierney, a Nike részvényeit birtokló AllianceBernstein Concentrated US Growth Equities befektetési igazgatója. Ilyenek voltak például az Air Jordan cipők, melyek 1985-ös megjelenésük óta világhírűvé váltak. Az Altan Insights szerint a Nike 2019 és 2023 között jelentősen növelte az Air Jordan 1 Highs, valamint a Nike Dunk Lows modellek értékesítését, a Jordan márka eladásai pedig a mai napig az egyik legmeghatározóbb szegmense a Nike értékesítésének.

James Duffy elemző szerint ugyanakkor mára a fogyasztói ízlés megváltozott, a retro lábbelik ma már nem annyira trendik. Ez pedig utat nyitott a versenytársak - például az Adidas, New Balance - számára, hogy magukhoz vonzzák azt a vásárlóközönséget, amely korábban a Nike felé mozgott.

A Nike részvényei az elmúlt időszakban egyébként csökkenő tendenciát mutatnak, aminek a legfőbb oka a már említett futócipő-szegmens hanyatlása volt. A márka a romlást persze igyekszik megállítani, ezért korábban több fontos újdonságot is bejelentettek ezen a területen. A kérdés csak az, hogy azok mikor lesznek láthatóak, és milyen hatást fejtenek majd ki.

Címkék:
vásárlás, márka, stratégia, részvény, befektetők, cipőgyártás, retro,