Meglepő dolog derült ki a Lidlről, Aldiról, Tescóról: ennyi magyar terméket kapni a hazai boltláncoknál

Biró Attila2022. április 7. 11:25

Április hetedikén tartotta évértékelő sajtóeseményét a Hússzövetség. A sajtótájékoztatón több előadás is elhangzott, ezekből kiderült többek között, hogy a legfrissebb adatok szerint a legtöbb magyar termék a magyar tulajdonú áruházakban van, de egyre több a magyar termék a külföldi diszkontokban és hiperekben. Ezen felül megtudtuk azt is, hogy 2021-ben a magyarok átlagosan 5 400 forintot költöttek húsra húsvétkor, ezért átlagosan 2,5 kiló húst tudtak venni. A sajtóesemény elhangzott az is, sokat drágultak a húsok az elmúlt években, ezért a magyar vásárlóknak még fontosabb lett az olcsóság.

A Hússzövetség sajtóeseményét Dr. Kasza Gyula, a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal osztályvezetője kezdte meg. A szakember a Nébih legújabb, 2021-es évről szóló kutatását ismertette. Ebban azt vizsgálták, mekkora a magyar termékek részaránya a hazai boltokban.

Dr. Kasza Gyula elmondta, összesen mintegy 60 üzletet vizsgáltak meg. A vizsgált láncok pedig a következők voltak: Aldi, Auchan, CBA, Coop, Lidl, Metro, Penny Market, Reál, Spar, Tesco. Az osztályvezető ismertette azt is, milyen termékköröket teszteltek a hatóság szakemberei:

  • sertéshús, csirkehús
  • tejek, joghurtok, tejföl, kefír
  • vaj, sajtok
  • húskészítmények, sonkák, szalámik
  • tojás
  • méz
  • zöldségek, gyümölcsök
  • száraztészta
  • konzervek: meggybefőtt, kukorica
  • KMÉ védjegyes termékek

Ezekből a szakemberek összesen 40 339 terméket vizsgáltak meg. A vizsgálatból összességében kiderült,

a magyar termékek kínálati aránya 71,3 százalékos volt 2021-ben a magyar boltokban, ez egy százalékos növekmény volt 2020-hoz képest.

A kutatásból kiderült az is, hogy a hazai láncokban a magyar termékek részaránya 77,7 százalékos volt, a nemzetközi láncok 68,7 százalékával szemben. Az adatokból kiderült az is, mely üzletláncoknál volt a legmagasabb arányban a magyar termékek aránya:

  • Coop (82,2%)
  • CBA (78,7%)
  • Auchan (73,7%)

Illetve az adatokból kiolvasható volt az is, mely láncoknál nőtt a leginkább egy év alatt a magyar termékek aránya:

  • Lidl
  • Aldi
  • Auchan
Loading...

A sajtóesemény második előadója Turcsán Tünde, GfK Hungária Kft. FMCG üzletág igazgatója volt, ő leginkább a húsokkal kapcsolatos vásárlói szokásokról beszélt. A szakember elmondta,

a magyar háztartások évről-évre egyre kevesebb húsárut visznek haza, ez azért van, mert nagyon nagy mértékű volt a fogyasztói árak emelkedése az elmúlt években.

A szakember beszélt a húsvéti időszakról is, az adatokból kiderült többek között, hogy 2021-ben átlagosan a magyarok 2,5 kiló hús vásároltak húsvétkor, és erre összesen átlagosan 5 400 forintot költöttek. Volumenben ez összen 17,1 milliárd forintot jelentett. Érdekesség, hogy a költés mértéke 8 milliárddal több, mint amennyi 2011-ben volt, viszont ez összesen 2021-ben csak 7 992 tonna termékre volt elég, míg 2011-ben ennél majdnem ezer tonnával tudtak több húst hazavinni a magyar családok.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Itt vásárolunk húsvétra húst:

  • hipermarket – 22,5%
  • diszkont - 21,4%
  • hentes piac – 19%
  • szupermarket 17,5%

Turcsán Tünde általánosságban is beszélt a magyarok húsfogyasztási szokásairól, elmondta, a magyarok leginkább kolbászt, szalámit, virslit és szalonnát vesznek. Friss húsoknál viszont a baromfi jár az élen, ezt követi a sertés, majd legutoljára a marha. A szakember a vásárlói szokásokkal kapcsolatban elmondta azt is, a magyarok egyre szívesebben vásárolnak diszkontokban, illetve az online értékesítés még mindig alacsony, de dinamikusan növekszik. Turcsán Tünde hozzátette,

a magyar vásárlóknak egy fontosabb az olcsóság a húsok, húskészítményekkel kapcsolatban is.

Az esemény utolsó megszólalója Éder Tamás a Magyar Húsiparosok Szövetségének társadalmi elnöke volt. A szakember többször kiemelten hangsúlyozta, a magyar húsipari szereplők nagyon rossz helyzetben vannak, a piac hektikus, nagy gazdasági gondokkal küzd. Ezért Éder Tamás kijelentette,

bármennyire fájni fog a vásárlóknak vagy akár a kereskedelmi láncoknak, az állattenyésztőknek muszáj lesz érvényesíteniük a valódi önköltségüket a fogyasztói árak tekintetében.

Éder Tamás újságírói kérdésre elmondta, tavalyhoz képest az alacsonyabb minőségű húsvéti húsok ára a boltokban nem igen változott, de a minőségibb termékek esetében 10-15 százalékos drágulást lehet látni. Ez a relatíve alacsony drágulás egyébként azért van, mert a mostani húsok döntően olyan alapanyagokból készültek, amiket még év elején, a sertésárrobbanás előtt vásároltak. Most azonban az élő sertés ára 60 százalékkal magasabb, mint az év elején. Ezért Éder Tamás azt modnta,

ez az áremelkedés a következő hónapokban fog beépülni a fogyasztói árakba, de pont a húsvétot nem fogja érinteni.

Címkék:
disznóhús, hússzövetség, csirkehús, frisshús,