Ezzel a trükkel spórolnak a telefonszámlán az élelmes magyarok: ők már nem fizetnek feleslegesen

Pénzcentrum2021. december 1. 15:33

A karácsonyi akciók és az ajándékbeszerzési láz minden évben vásárlók ezreit csábítják az áruházakba, valamint az online webshopokra. A folyamatos marketingkampányok bűvöletében viszont a spórolás nem kis kihívás. A személyes vagy családi költségvetések védelme érdekében különböző stratégiákat követnek a magyarok: a vásárlóknak nagyjából a fele csak arra igyekszik költeni, amire valóban szüksége van, míg minden harmadik fogyasztó termékösszehasonlító oldalak segítségével, valamint az ár-érték arány szempontjának mérlegelésével próbál minél tudatosabb döntést hozni. A  fogyasztói tudatosságnak nem csak az egyszeri vásárlásoknál van kulcsszerepe.

Az Árukereső.hu és a GKI Digital közös kutatása szerint idén a magyarok karácsonyi ajándékokra szánt kiadása az egy háztartásra vetített átlagos, nettó havi jövedelemnek közel az ötöde is lehet. Azonban a csábítónak tűnő ajánlatok igézetében könnyű a túlköltekezés csapdájába esni. A fogyasztói tudatosságot zászlajára tűző Billkiller applikáció telekommunikációs szakértői kíváncsiak voltak rá, mégis milyen stratégiákat követnek a magyarok a havi költségkeretek betartására, így reprezentatív felmérést végeztek, amelyből kiderült:

  • a magyarok 51 százaléka csak azon termékek megvásárlására törekszik, amelyekre valóban szüksége van (különösen a nők és a 60 évnél idősebbek körében jellemző gyakorlat ez);
  • 42 százalék igyekszik kevesebbet költeni bizonyos termékekre, szolgáltatásokra;
  • a válaszadók harmada termék- és szolgáltatásösszehasonlító oldalak használatával (34 százalék), illetve ár-érték alapon (35 százalék) igyekszik megelőzni a felesleges túlköltekezést;
  • 29 százalék a kiadásai szigorú nyomon követésében, 14 százalék pedig a kiadások havi költségvetésben való megtervezésében látja a megoldást.

A felmérés azt is megvizsgálta, hogy mi segítene leginkább a fogyasztóknak a spórolásban. A válaszadók közel negyede (22 százalék) vallotta azt, hogy a termék vagy szolgáltatás árának egyértelmű feltüntetése lenne a legnagyobb segítség (ez megint az idősebbeknek a legfontosabb támogatás); különösen fontos lehet ez a karácsonyi ajándékok beszerzése során. A fogyasztók 14 százalékának a termék- és szolgáltatásösszehasonlító oldalak jelentik a legnagyobb segítséget, és nagyjából azonos arányban jelennek meg a részletes információk a termékről vagy szolgáltatásról (12 százalék), a termék vagy szolgáltatás árának összetevőiről való részletes tájékoztatás (11 százalék) és a költségtervező applikációk a válaszok között.

A válaszokból kitetszik, hogy a vásárlóknak mindenekelőtt objektív, részletes információkra van szükségük a termékekről és a szolgáltatásokról a tudatos fogyasztói döntéshez. Információ hiányában a fogyasztói döntés pedig kikerül a racionális megfontolás keretei közül, könnyen manipulálhatóvá válik. Mi a BillKillernél abban hiszünk, hogy a fogyasztó tudja, hogy mire van szüksége, és ha megadjuk neki a szükséges információkat, meg tudja hozni a számára legoptimálisabb döntést

 – monda Halmai Attila, a BillKiller társalapítója. A szakértők felhívják a figyelmet rá, hogy megfelelő mérlegelés mellett egy adventi akcióval is lehet felelős döntést hozni, például telefonvásárlásnál pár tízezer forintot is spórolhatunk a termék árából, de még jelentősebb megtakarítást érhetünk el, ha a folyamatos kiadásainkat, például a havi telefonköltségeinket vizsgáljuk felül. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) adatai szerint

egy átlagos mobilhasználó 4,4 GB internetet használ a telefonján, 221 perc hívást kezdeményez és mindössze 9 db SMS-t küld egy hónapban.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Ezekre az igényekre találhatunk már valamivel több mint ezer forintért is mobilcsomagajánlatot, a felső határ pedig a 15 ezer forintot is meghaladja. Az ingyenesen elérhető applikációnak közel 6000 felhasználója eddig nem kevesebb mint 52 ezer forint éves megtakarítást kalkulált magának egy, az igényeinek jobban megfelelő mobilcsomagra való váltással; az applikáció által eddig kalkulált összérték nem kevesebb mint 300 millió forint.

„Kulcsfontosságú, hogy mielőtt mobilcsomagot vagy bármilyen terméket választunk, tudjuk, hogy mire van szükségünk, és hogy milyen ajánlatok érhetőek el a piacon. Azért hoztuk létre az applikációt, hogy átláthatóvá és összehasonlíthatóvá tegyük a mobilcsomagokat, hogy mindenki csak annyit fizessen a jövőben a mobilhasználatáért, amennyit valóban használja a telefonját” – teszi hozzá Sallai Ákos, a vállalat társaslapítója.

Címkék:
forint, termékdíj, magyarok, termék, szolgáltatás, applikáció,