Durva, több mint 1 milliárdos bírságot kapott a Telenor: ezt tették az ügyfelekkel

Pénzcentrum2019. december 20. 13:01

A GVH megállapította, hogy a Telenor Magyarország Zrt. jogsértést követett el egyes reklámjaival, mert több mint egy évig nem tájékoztatta a fogyasztókat arról, hogy 0 Ft-osnak vagy kedvezményes árúnak hirdetett készülékei díjának egy részét beépítette az előfizetői díjba, amely így magasabb lett, mint az azonos tartalmú és idejű elköteleződéssel járó előfizetéseké. A hatóság a jogsértésért 1,8 milliárd forintos bírságot szabott ki a vállalkozásra. A Telenor kifogásolja a GVH döntését, az ő elmondásuk szerint végig együttműködtek a GVH-val és jogszerűen jártak el.

Lecserélnéd a régi mobilt? Keresd fel a Pénzcentrum hitelkalkulátorát!

A GVH versenyfelügyeleti eljárásában feltárta, hogy a vállalkozás tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot valósított meg a fogyasztókkal szemben 2016 és 2017 között, amikor Telenor Blue tarifacsomagjában (készülék és Telenor Blue tarifás előfizetés együttes vásárlásakor) a lakosságnak esetenként 0 Ft-ért kínált készülékeket - írja közleményében a Hivatal. A cég ugyanis a csomagot népszerűsítő kommunikációban (pl. televíziós reklámban, szórólapon, Facebook-hirdetésben) nem tájékoztatta a fogyasztókat arról, hogy ha készülékvásárlási lehetőséggel is élnek, akkor számukra az előfizetői díj magasabbá válik, mint ha kizárólag előfizetésre vonatkozó szerződést kötnek ugyanakkora hűségidő vállalása mellett. Így a fogyasztóknak többletköltségük keletkezett a készülékvásárlással, hiszen a Telenor a 0 Ft-osként vagy kedvezményes árúként reklámozott készülék ellenértékének egy részét beépítette az előfizetési díjba. A fogyasztók így a döntésük meghozatala előtt nem szerezhettek tudomást arról, hogy készülék vásárlásával magasabb előfizetési díj terheli majd őket a teljes, 24 hónapos elköteleződési időtartam alatt, és így nem tudtak élni azzal a lehetőséggel sem, hogy egy máshol, olcsóbban vett készülék mellé vásárolják meg ugyanazt az előfizetést olcsóbban a Telenortól.

A GVH 1,8 milliárd Ft versenyfelügyeleti bírságot szabott ki a vállalkozásra. A hatóság a bírság megállapításánál figyelembe vette többek között az érintett fogyasztók igen jelentős számát, a jogsértő kereskedelmi gyakorlat üzenetének erőteljességét, a kommunikáció nagyságrendjét és elhúzódó hatását, valamint azt a tényt, hogy a Telenor az elmúlt tíz évben összesen 4 alkalommal folytatott tisztességtelen, jogsértő kereskedelmi gyakorlatot a fogyasztókkal szemben. Kiemelt enyhítő körülménynek számított azonban, hogy a cég átalakította kommunikációs gyakorlatát az együttműködés és a megfelelés jegyében - bár nem orvosolta teljes mértékben a versenyproblémát. További bírságcsökkentő körülmény volt a cég megfelelési programjának fejlesztése.

Frissítés:

Azóta a Telenor is megszólalt az ügyben. Lapunknak megküldött sajtóközleményük így szól:

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 1,8 milliárd forint bírságot szabott ki a Telenor Magyarország Zrt. 2017 októberében lezárult, kedvezményes készülékvásárlási lehetőségét tartalmazó Telenor Blue tarifacsomagokat hirdető reklámkampánya miatt.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

A Telenor álláspontja szerint a reklámkampány vizsgált időszaka alatt rendkívül nagyösszegű ártámogatást biztosított a fogyasztók számára, így a GVH egy olyan gyakorlatot kifogásol, ami az ügyfelek döntő többségének biztosan kedvező volt. A Telenor a kifogásolt reklámkampánnyal kapcsolatos - közel két évig tartó - vizsgálat során mindvégig teljes mértékben együttműködött a GVH-val az ügy tisztázása érdekében. A mobiltársaság álláspontja szerint a GVH által kifogásolt hirdetésben jogszerűen járt el, a fogyasztók számára minden releváns információ megismerhető volt a reklámanyagokban.

A vitatott hirdetés egy adott ajánlatra vonatkozott, és a Telenor álláspontja szerint a hirdetések formai keretei nem adnak lehetőséget arra, hogy többféle választási lehetőséget bemutasson ugyanaz a reklám. Ez az elvárás nem követelmény és egyben nem is szokásos.Az eset bonyolultságát mutatja, hogy a GVH hosszú ideig vizsgálta az ügyet, ezalatt a versenyhivatal álláspontja többször lényegesen változott. Az együttműködési szándék jeléül a Telenor már az eljárás folyamatában kiegészítette hirdetési gyakorlatát, továbbá a vizsgálat során a GVH szempontjait értelmezve felajánlotta, hogy saját költségén széleskörű, TV reklámmegjelenéseket is magába foglaló társadalmi információs kampányt indít. A versenyhivatal ezt a kötelezettségvállalási felajánlást elutasította.

A Telenor Magyarország vitatja a GVH döntésének jogosságát, a bírság összegét súlyosan aránytalannak gondolja, ezért a döntés bírósági felülvizsgálatát fogja kérni.A Telenor Magyarország Zrt. megköszöni ügyfelei bizalmát és kifejezi szándékát a hosszú távú mobil-távközlési fejlesztések mellett Magyarországon.

Címkék:
vásárlás, gvh, telefon, mobilhálózat, mobil, megtévesztés,