Ellepték az Aldit, Lidlt, Spart: nem eredeti Nespresso-kapszulákat teszteltünk

Forrás Dávid2018. április 2. 07:00

Az utóbbi időben nagyot nőtt hazánkban és a világon is a kapszulás kávék piaca, a legnépszerűbb márka kétségtelenül a Nespresso lett. Az elmúlt években már az összes nagyobb áruházban lehet kapni Nespresso-gépbe való kávét, de indokolja-e valami a közel háromszoros különbséget az olcsóbb és a drágább kapszulák között? Profi baristákkal teszteltünk le nyolc olyan kávékapszulát, melyek mind a legnépszerűbb kapszuláskávé-gyártó versenytársai szeretnének lenni. Mutatjuk, melyik a legfinomabb őrlemény, és azt is, hogy melyik áruház kapszulája volt a legolcsóbb.

A köztudatban nem él annyira hangsúlyosan, de Magyarország kifejezetten kávés nemzet. Egy 2017-es őszi felmérés szerint a lakosság háromnegyede rendszeres kávéfogyasztó. Közülük a férfiak átlagosan napi három, a nők pedig két csészével isznak - áll a Nespresso felmérésében. Bár a Gfk adatai alapján 2016. augusztus és 2017. július között négy százalékkal csökkent mennyiség tekintetében a kávék bolti eladása Magyarországon, az értékesítés által generált forgalom három százalékkal növekedett. Ez annak köszönhető, hogy egyre népszerűbbek a szemes és a kapszulás kiszerelések, amelyek jellemzően drágábbak.

A kapszulás kávék részesedéséről pontos adatok nem állnak rendelkezésre, de a SPAR a Világgazdasággal azt közölte tavaly ősszel, hogy a kapszulás értékesítés a kávéeladásaik 14 százalékát teszi ki. Ezen túl a CBA is úgy tájékoztatta a lapot, hogy a kávészegmens bővülése elsősorban a kapszulás termékek 10 százalékos erősödésével magyarázható.

Az első kávékapszula-szabadalmat 1976-ban védette le a Nestlé, az igazi siker azonban váratott magára, a kétezres években futott fel igazán az ilyen típusú kávék és kávéfőzők értékesítése. A legsikeresebb márka a Nestléhez tartozó Nespresso lett. A márka sikerét jól mutatja, hogy 2000-ben a világon mindössze egy Espresso-butik volt, Párizsban, 2017 végére pedig 76 országban 700 üzlettel rendelkeztek, amely idő alatt 331-ről 13 500-ra nőtt a cég alkalmazottainak száma.

Sokáig csak a Nestlé gyárthatott kávékapszulát a saját gépeihez, ám ez olyan piactorzuláshoz vezetett, hogy 2013-2014-ben sorra bukta el azokat a pereket, amelyeket azért indított, mert más gyártók is elkezdtek kapszulákat gyártani a kávéfőzőikhez, amellyel, a Nespresso szerint legalábbis, megsértették a cég szellemi tulajdonhoz fűződő jogait.

A monopol helyzet mára teljesen megváltozott, szinte minden áruházban elérhetők olyan kapszulák, melyeket Nespresso-gépekhez lehet felhasználni. Mivel ezek már Magyarországon is széleskörben elterjedtek, vettünk néhányat közülük és profi baristákkal teszteltettük le azokat.

A következő kávéőrleményeket választottuk ki a teszthez: Amaroy Ristretto (Aldi), Bellarom Ristretto Espresso (Lidl), Caffesso Intenso, Julius Meinl Inspresso Ristretto Intenso, Segafredo Classic, Spar Ristretto, Starbucks Espresso Roast és Vergnano E'spresso Intenso. Törekedtünk arra, hogy az összes márka legintenzívebb ízvilágú kapszuláját (általában az Espresso vagy Ristretto fantázianevű őrleményt) válasszuk ki.

A kávékóstolást egy körülbelül hétéves, Krups márkájú Nespresso-gépen végeztük el, amelyet a tesztelés előtti estén vízkőtelenítettünk a Nespresso által javasolt folyadékkal. Tesztelőink az Espresso Embassy munkatársai, Gréczi Szilárd és Hámori Tibor baristák voltak.

 

A teszten a következő szempontokat vettük figyelembe: 

  • testesség, 
  • illat, 
  • savasság, 
  • keserűség, 
  • édesség és 
  • az utóíz hossza. 

A kávéfőzéshez szűrt csapvizet használtunk, a baristáink pedig nem tudták, hogy épp melyik kávékapszulát főzzük le nekik. Ez alól kivételt jelentett a Nespresso Ristretto fantázianevű kávéja, amit a szint belövéséhez kóstoltak meg tesztelőink először, ugyanakkor ennek pontszámait nem közöljük, mivel nem vakon értékelték az őrleményt.

Címkék:
vásárlás, pénzcentrum.hu, aldi, lidl, spar, kávé, teszt, kávéfogyasztás,