Szemüvegre is van garancia! Mutatjuk, mikor reklamálhatsz az optikában

Pénzcentrum2016. június 16. 13:03

Reklamálhatsz, ha téves eredménye lett a szemvizsgálatnak, és ezért rossz szemüveget rendeltél? Kicserélik a napszemüveget, ha ráültél és elferdült? Tippek a Budapesti Békéletető Testülettől, amikkel megúszhatod a kellemetlenségeket.

Az egyik esetben például a fogyasztó a kérelmében előadta, hogy egy optikai üzletben a szemvizsgálat előtt megmutatta a jelenlegi szemüvegét, amelyik 6,5 dioptriás volt. A vizsgálat befejezése után a hölgy közölte, nem kell olyan erősségű, ezért az új szemüveg lencséi 5,75 dioptriájúra sikeredtek. Használat közben kiderült, hogy nem jól lát vele a tulajdonos, ezért nem is használta. Aztán pár hónap után felkeresett egy másik üzletet, ahol kiderült, hogy mégis jó volt a régi, 6,5 erősségű szemüveg.

A vállalkozás az eljárásban vitatta a fogyasztó kérelmét, mert álláspontja szerint a szaküzletükben elvégzett látásvizsgálat szakszerű volt és a fogyasztó által adott információk alapján állapították meg az erősséget.

Az üzlet tájékoztatta a fogyasztót, hogy a lencséjükre 90 napos látásvizsgálati garancia van, 

de a panasz előterjesztésének időpontja ezen időn túl történt. Végül a békéltető testületi eljárásban a felek megállapodtak, hogy a fogyasztó szemüvegében kicserélik a lencsét.

Egy másik fogyasztó a márkás napszemüvegével kapcsolatban nyújtott be panaszt a vállalkozás felé, mert annak kerete 4 hónap használat után elferdült. A vállalkozás azért utasította el a panaszt, mert álláspontja szerint a fogyasztó nem rendeltetésszerűen használta a szemüveget, ezért eldeformálódott a kerete. A békéltető testületi eljárásban végül sikerült megegyezni a feleknek és a napszemüveget kicserélte a vállalkozás.

Mit mond ilyenkor a jogszabály?

A szemüvegekre és napszemüvegekre is van kötelező 1 éves jótállás, ha a termék bruttó vételára a 10 ezer forintot meghaladta. A kötelező jótállás időtartama a fogyasztási cikk kézhezvételének napjával kezdődik. A vállalkozás köteles a fogyasztási cikkel együtt a jótállási jegyet a fogyasztó rendelkezésére bocsátani olyan formában, amely a jótállási határidő végéig biztosítja a jótállási jegy tartalmának jól olvashatóságát.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Természetesen ilyen optikai cikkeknél vagy

szemüvegeknél, ha a vállalkozás külön nem bocsájtja a fogyasztó rendelkezésére a jótállási jegyet, akkor is érvényesíthető a jótállás a fogyasztási cikk vásárlását igazoló nyugta, számla alapján.

Jelen esetekben, ha a vásárlástól számított 1 éven belül van problémája a fogyasztónak az elkészült szemüveggel, lencsével vagy napszemüveggel kapcsolatban, akkor a vállalkozásnak kell bizonyítania azt, hogy a fogyasztási cikk hibája a teljesítést követően keletkezett olyan hiba, amely a nem rendeltetésszerű használat (például: tisztítás) következménye. Ezt a vállalkozás szakértői bizonyítással tudja alátámasztani, tehát nem elegendő a saját, elutasító álláspontja arról, hogy az nem minősül gyári hibának.

Erre figyelj!

Minden esetben őrizd meg a szemüveg nyugtáját, számláját vagy jótállási jegyét, ezek fontos bizonyítékok a kötelező jótállás érvényesítéséhez. Ha nem megfelelő, vagy meghibásodott a termék, akkor kérheted az optikától a garanciális javítást, cserét, vagy a vételár visszafizetését. Ha letelt az egy éves jótállás, és az után merül fel probléma, akkor is fordulhatsz ahhoz az üzelthez, ahol a szemüveget vásároltad, de ilyenkor már neked kell bizonyítanod, hogy a szemüveg már eleve a vásárláskor hibás volt.

Címkék:
jótállás, fogyasztóvédelem, garancia, szemüveg, csere, panasz, napszemüveg,