Hódít a készpénzmentes fizetés, de a sárga csekk még tartja magát

Pénzcentrum2015. március 26. 16:36

A magyar fogyasztók körében továbbra is népszerűek az elektronikus fizetési formák: mára a felnőtt városi lakosság 93 százaléka rendelkezik bankkártyával, többségük nem csak készpénzfelvételre, hanem vásárlásra is használja a plasztikot (82%), és egyre gyakoribb az online fizetés is (44%). Bár a közüzemi számlák rendezésénél továbbra is közkedvelt a sárga csekk, kezdenek teret nyerni a készpénzmentes fizetési módok is, köztük a csoportos beszedés (29%), az online átutalás (16%) és az egyéb, elektronikus számlafizetési felületek, applikációk (6%).

A bankkártya-használat ma már teljesen általános, a felnőtt városi lakosság 93 százalékának van plasztikja, többnyire csak a nyugdíjasok és a munkanélküliek mondanak le a kártya nyújtotta előnyökről - derül ki a MasterCard kutatásából. A megkérdezettek majdnem fele hetente legalább egy alkalommal használja a bankkártyát (42%), 82 százalékuk pedig nem csak készpénzfelvételre, hanem fizetésre is, emellett egyre népszerűbbek az érintőkártyák.

Bár a fogyasztók döntő többsége igényelte bankjától az ingyenes készpénzfelvétel lehetőségét (78%), nem nőtt a készpénzfelvételek gyakorisága. Ugyan láthatunk még példát arra, hogy a kártyával rendelkezők egy összegben veszik fel az egész havi bevételüket, ez leginkább már csak a nyugdíjasokra (46%) és a kisebb települések lakóira (46%) jellemző. Rohamosan terjednek ugyanakkor az innovatív fizetési módok:

2014-ben a kártyabirtokosok 44%-a vett valamit a világhálón, ez 6 százalékos növekedést mutat az azt megelőző évhez képest, és a közüzemi szolgáltatások esetében is nőtt a csoportos beszedés (29%), az online átutalások (16%) és az egyéb, elektronikus számlafizetési felületek és applikációk (6%) használatának aránya.

A kutatás számai azt mutatják, hogy a fogyasztói szokásokat nagymértékben átrendezte az érintőkártyák megjelenése. Az egy érintéssel fizetők lényegesen gyakrabban vásárolnak bankkártyával, mint az ilyen funkcióval nem ellátott kártyák birtokosai : 38 százalékuk hetente többször vagy minden nap használja a plasztikot. Ennek eredményeként 2014 harmadik negyedévében a hazai, csaknem 86 millió bankkártyás fizetési tranzakcióból már minden hatodik (15%) volt egyérintéses, ami az előző negyedévhez képest 30%-os növekedést jelent mind a fizetések darabszámát, mind összértékét tekintve[2].

Úgy látjuk, a magyar kártyabirtokosok egyre nyitottabbak az innovatív, magasabb kényelmet és jobb vásárlási élményt adó technológiákra. Az elmúlt időszakban a legnagyobb áttörés az érintőkártyák használatában volt megfigyelhető: tavaly megduplázódott a számuk, így ma már tízből négy plasztik alkalmas ilyen fizetésre. A kutatásunkból kiderül, hogy a fizetés egyszerűsége, kényelme és gyorsasága miatt szeretik a felhasználók ezeket a kártyákat, és véleményem szerint éppen ezek az előnyök győzik majd meg őket arról, hogy érdemes a még innovatívabb fizetési megoldásokat is kipróbálni és használni, mint például a Magyarországon még újdonságnak számító mobilfizetést

- mondta Eölyüs Endre, a MasterCard Magyarországért és Szlovéniáért felelős igazgatója.

Az új fizetési módok elterjedését segíti az is, hogy ma már a kártyabirtokosok 61 százaléka rendelkezik okostelefonnal, a 18 év feletti diákok körében 84 százalékos ez az arány. A legnagyobb online vásárlók a diákok, de a felsőfokú végzettséggel rendelkezők, a vállalkozók és a budapestiek körében is hódítanak a webshopok.

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 
A megvásárolt termékek és szolgáltatások toplistáját a repülőjegyek és az utazással összefüggő egyéb kiadások vezetik (36%), de szorosan mögöttük következnek a könyvek (34%), az elektronikai eszközök (33%), és 2013-hoz képest most előretörtek a mozi-, koncert- és színházjegyek is.

A kutatás szerint online vásárláskor a legnagyobb motiváló tényező az azonnali árengedmény, valamint az ingyenes házhozszállítás. Tízből hét internetes vásárló fizetne szívesebben bankkártyával a futárnak, ha lenne erre lehetőség, hogy ne kelljen mindig odafigyelni arra, hogy legyen elég készpénz a háznál.

A mobilbankolás terén azonban még várat magára az áttörés: bár egyre több ember rendelkezik okostelefonnal és mobilbankos hozzáféréssel, csupán minden ötödik ember használja azt. Leginkább a vállalkozók, cégtulajdonosok élnek a banki applikációk nyújtotta lehetőségekkel, közülük ugyanis 10-ből 3 szokott így fizetni. Akik rendelkeznek mobilbankos hozzáféréssel, de mégsem használják, a mellőzés legfőbb okaként azt hozták fel, hogy feleslegesnek tartják, vagy megelégszenek az online vagy személyes ügyintézés lehetőségével. A hozzáféréssel nem rendelkezők nagy részét, majdnem kétharmadát (63%) nem is érdekli ez a lehetőség.

Címkék:
vásárlás, mastercard, netbank, bankkártya, paypass,