Orosz Márton • 2014. november 28. 10:50
Nem nehéz megjósolni, hogy Valentin-nap, vagy Halloween után újabb amerikai "népszokás" hódíthatja meg Magyarországot. A Black Friday, azaz a vásárlás fekete pénteken idén már látványosan sok üzletet - és minden bizonnyal sok vásárlót is - megmozgat. Igaz, egyelőre nehéz elképzelni, hogy a magyarok is a boltok bejáratánál sátrazzanak néhány év múlva.
Ez nem az a fekete péntek
Elsősorban Amerikában fontos nap a mai - legalábbis a boltok és a vásárlók szempontjából. Ma van ugyanis a Black Friday, azaz a Fekete péntek, az a nap, amikor az áruházak jelentős kedvezményekkel, komoly árleszállításokkal várják a vásárlókat - legyen szó műszaki cikkekről, ajándéktárgyakról, ruhaneműkről. Maga az elnevezés egyébként arra utal, hogy az üzletláncok számára az év nagy része veszteséges (ezt a könyvelésben piros színnel jelölik), a karácsonyi csúcsszezon - azaz az év utolsó néhány hete - viszont átfordítja ezt nyereségbe: ezt jelölik feketével.
Mi történik ilyenkor az Egyesült Államokban? KATTINTS IDE a galériánkhoz!
A magyar boltosok is felfedezték
Kutatásokból tudjuk, hogy a magyar vásárlók kimondottan árérzékenyek, a leértékelésekkel hatásosan be lehet csalogatni őket a boltokba: háromból egy vásárló aktívan keresi az akciókat. Nem véletlen tehát, hogy a klasszikus leárazási időszakokon (karácsony utáni, nyári szezonális akciók) túl is keresik a boltok az alkalmat arra, hogy kedvezményekkel csábítsák be a vevőket. (Jó példa erre az elmúlt években egyre népszerűbb Glamour-napok, amikor zsúfolásig megtelnek a plázák.)
Idén azonban a Black Friday is egyértelműen megjelent a hazai boltokban, de leginkább a webshopokban. Több netes áruház már éjféltől kínálja akciós termékeit: a műszaki piac egyik legnagyobb szereplőjének számító Media Markt például webáruházában és boltjaiban is 10-20 százalékos kedvezményeket (és ingyenes szállítást) kínál például tévékre, laptopokra, okostelefonokra, háztartási gépekre.
A ruházati piacon - főleg a fiatalok körében kedvelt BP Shop hirdetése szerint akár 60-80 százalékos kedvezményt (és szintén ingyenes szállítást) kínál ruhákra, cipőkre, kiegészítőkre. Facebook-oldalukon több kommentelő arról számolt be, hogy már az éjszakai órákban vásárolt.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Az egyik legnagyobb webáruház, a Shopline szintén különleges akciókkal készült a mai napra: műszaki cikkeket, könyveket, e-könyveket, játékokat, konyhai felszereléseket vásárolhatunk náluk akár 50 százalékos kedvezménnyel, de van olyan DVD, amit az eredeti ár harmadáért vehetünk meg.
A nagyobb lakberendezési láncok közül a Jysk rendez Fekete Hétvégét: náluk például 30-60% kedvezmény van a plédekre, 40-75% a paplanokra és a párnákra, de több bútort, kiegészítőt is leárazva vehetünk meg.