Óvatosan! Átverhetnek a boltokban, ha leértékelésnél vásárolsz

Pénzcentrum2013. január 5. 07:41

Gőzerővel dübörögnek a karácsony utáni leárazások. Leginkább a ruházati üzletek kínálnak nagy, 40-80 százalékos kedvezményeket, de egyes hipermarketek is kiárusítanak (például az ünnepi ajándékokat, csomagokat), a műszaki cikkeknél pedig a következő hetekben lehet számítani jelentősebb akciókra. Könnyen lehet azonban, hogy nem mind arany, ami fénylik: a Pénzcentrum.hu mutatja, mire figyelj, ha leértékelésnél vásárolsz!

Fogyasztóvédők gyakran találkoznak olyan esettel, amikor enyhén szólva csalóka, vagy inkább átverős a leértékelés. Gyakran előfordul, hogy különböző nagyszabású akciókat és árleszállítást ígérnek a fogyasztónak a boltokban. Amikor azonban azt az árucikket keresi, melyre az akció vonatkozik, azt az információt kapja, hogy már nincs készleten az adott termék, mert mind elfogyott vagy pedig még nem szállították le.

Olyan esettel is találkozhatunk, hogy egy terméket akciós áron hirdettek megvásárlásra, holott az akciós ár megegyezett azzal az eredeti összeggel, amennyiért még a nevezett akció előtt vihették el a vásárlók az adott árucikket. Figyeljünk arra is, hogy ha egy akciós terméket vásárlunk, akkor a blokkon ellenőrizzük, hogy ezt valóban a nevezett akciós áron ütötték-e be a pénztárgépbe vagy pedig az eredeti, magasabb áron. Ilyenkor természetesen az alacsonyabb árat köteles figyelembe venni a vállalkozás.

Az is előfordul, hogy az adott termékre vonatkozóan egyszerre többféle árat tüntettek fel a polcokon, ekkor az előbbihez hasonlóan ismét a legalacsonyabb összegért vásárolhatjuk meg a terméket.

Fontos annak tisztázása is, hogy az árucikken már az akciós árat tüntették-e fel vagy pedig az eredetit és még abból kerül levonásra-e a kedvezmény. A törvény szerint ugyanis a terméken feltüntetett árnak már a véglegesen fizetendő összeget kell tartalmaznia. Azt sem szabad elfelednünk, hogy hiába az akciós ár, a kereskedőt ugyanazon szavatossági és jótállási kötelezettségek terhelik, így bármilyen később adódott probléma esetén nem hivatkozhat a vállalkozás arra, hogy kedvezményesen árusította az adott terméket.

Az akciós termékre is van garancia

Nem árt tudnunk, milyen lehetőségeink vannak karácsony után, mit tehetünk akkor, amikor hibás vagy nem tetszik az ajándékba kapott műszaki cikk vagy ruhanemű, vagy éppen az nem megfelelő számunkra.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Fontos tudnunk, hogy csak akkor illet meg minket szavatosság, illetve jótállás alapján a csere, javítás, illetve az árleszállítás lehetősége, vagy a teljes vételár, ha a termék ténylegesen hibás, azaz minőségi kifogás merül fel vele kapcsolatban. Ha tehát az áru méretben nem felel meg, vagy a színe, külseje nem tetszik nekünk, esetleg több darabbal is rendelkezünk belőle, de az egyik felesleges, akkor a forgalmazó nem köteles a cserére. Nem árt azonban figyelni az egyes üzletek reklámjait, mert nem egy - különösen ünnepek táján - kínál olyan vásárlási lehetőséget ügyfelei számára, melynek alapján bizonyos időhatáron belül minőségi kifogás hiányában is visszaveszik, vagy kicserélik az árut.


Rengetegszer találkozhatunk azzal a kereskedői reakcióval, mely szerint akciós terméket nem váltanak vissza, nem cserélnek. Fontos tudnunk, hogy akciós termék esetén is ugyanazon jogokkal rendelkezünk, mintha nem leértékelt terméket vettünk volna. Azaz megilletnek bennünket a szavatossági, jótállási jogaink, függetlenül az árcsökkenéstől, mely meglehetősen gyakori karácsony táján. Mindez alól egyetlen kivétel van: ha azért akciós az áru, mert valamilyen hibája van, és ezt a vásárláskor a tudomásunkra hozzák, ezen hiba miatt nem reklamálhatunk.

Szintén gyakorta találkozunk azzal a kereskedői módszerrel, melynek értelmében a hibás termék javítása, vagy ugyanolyan árura történő cseréje helyett egy másik, hasonló árucikket ajánlanak fel részünkre, akár plusz ráfordítás nélkül, akár további ráfizetés mellett. Azaz levásárolhatjuk a hibás termék árát, akár egy kapott kupon, vagy bón segítségével. Természetesen elfogadhatjuk ezen felkínált lehetőséget, de nem kötelezhet bennünket a kereskedő a levásárlásra, azt nem vagyunk kötelesek elfogadni, és ragaszkodhatunk szavatossági, jótállási jogainkhoz.

Azt is tudnunk kell, hogy tartós fogyasztási cikk esetén - melynek körét jogszabály határozza meg, ide tartoznak tipikusan a műszaki, háztartási cikkek többek között -, ha a vásárlástól számított három munkanapon belül élünk hibás termék miatt csereigénnyel, úgy nem hivatkozhat a kereskedő arra, hogy az esetleges aránytalan többletköltség miatt inkább javítja csere helyett a terméket. Végül, de nem utolsó sorban nagyon fontos: vásárlás előtt alaposan tájékozódjunk az egyes termékekről és lehetőségeinkről. Ha pedig hibásnak minősül az áru, ne féljünk élni lehetőségeinkkel, merjük jogainkat érvényesíteni.

Címkék: