Nem kell az embereknek a szlovák sör

Pénzcentrum2009. február 11. 11:15

A szlovák sörgyárak teljesítménye a fogyasztási adó 2003-as drasztikus emelése óta folyamatosan csökken, vagyis a visszaesés már öt éve tart. Ebben a sör árába beépített magasabb adóterhek mellett a fogyasztói szokások megváltozásának is szerepe van.

A szlovák sörgyártók szövetségének adatai szerint 2002-ben még 4,85 millió hektoliter sört állítottak elő, ami 2003-ban az év közben bevezetett magasabb adókulcs miatt 4,57 millió hektoliterre mérséklődött. Az igazi zuhanás egy évvel később következett be, amikor 400 ezer hektoliterrel csökkent a sörgyártás. A hanyatlás azóta is tart, évről évre 100-150 ezer hektoliterrel kevesebb sörre van igény, 2008-ban már csak 3,55 millió hektolitert állítottak elő.

Megváltozott az emberek hozzáállása a sörhöz: az utóbbi években egyre inkább a gyengébb, tízfokos sör a kelendő, miközben a korábban uralkodó tizenkettes kezd a háttérbe szorulni. A teljes sörfogyasztásnak már 67 százalékát teszi ki a tízes, és csupán az egyharmada esik az erősebb, 11-es és 12-es sörre. A fogyasztókat az is befolyásolja, hogy a 10-es egyértelműen olcsóbb a 12-esnél. Emellett fokozatosan mérséklődik a csapolt sör aránya. A palackozott, a dobozos és a pet-flakonos sör már a forgalom több mint 50 százalékát teszi ki.

A szlovák sörgyárak úgy próbálnak talpon maradni, hogy licencszerződések alapján cseh márkákat is gyártanak; erre példa a Topvar (Kozel és Gambrinus), valamint a Heineken (Starobrno). A szlovák piacon éves szinten mintegy 500 ezer hektoliter importsör fogy el, ennek döntő többsége cseh.

Címkék: