A töltőpontokat is számításba veszi az e-autósoknak készülő új app

Pénzcentrum2019. július 22. 10:30

Töltőpontokra optimalizált utazástervező elektromos autósoknak, a megnövekedett háztartási fogyasztást elosztó mérőszabályozó eszköz és moduláris elemekből álló, egy mágneses felületen kedv szerint kombinálható okoslámpa nyerték az MVM EDISON startup-versenyét.

A harmadik alkalommal megrendezett versenyre 104 pályázat érkezett, amelyből a legjobb nyolc ötletet választotta ki az MVM EDISON szakmai zsűrije, hogy egy klasszikus pitch-verseny (azaz a fiatal cégeket, ötleteket versenyeztető "tehetségkutató") keretében a három legjobb csapatot díjazza és akár befektetőként is beszálljon a vállalkozásokba.

A csapatok nyolchetes intenzív képzési programsorozaton vettek részt, hogy a döntő pillanatban a legprofibban tudják eladni ötletüket a zsűrinek. A projektek mind az energetikai iparághoz köthetők, a versenyt meghirdető MVM Csoportnak nem titkolt célja, hogy ilyen módon kutassa fel és támogassa azokat az öteleteket, amelyek később hozzájárulhatnak a vállalatcsoport versenyképességének megőrzéséhez a felgyorsult, átalakulóban lévő piaci környezetben.

A jelentősen megváltozott piaci és technológiai környezet és átalakulóban lévő felhasználási szokások új kihívásokat hoznak, az egyre komplexebb igényeknek való megfelelésben pedig szükségünk van az innovatív ötletekre, megoldásokra

- mondta az eseményt megnyitó beszédében Kóbor György, az MVM Magyar Villamos Művek Zrt. (zsűritag) elnök-vezérigazgatója.

A csapatok között volt olyan, amely a készenléti állapotban lévő elektronikai eszközök fogyasztásának próbált gátat szabni egy okoskonnektor használatával. A SmartConnect az időzített ki- és bekapcsolás mellett távoli vezérlésre, az eszközök menedzselésére, a fogyasztási adatok nyomon követésére is alkalmas, így támogatva a tudatos áramfelhasználást. A CitySmart a céges autóra kínál alternatívát, ötvözve a carsharing, azaz az autómegosztás, és a tartós bérlet előnyeit. Az ügyfél kap egy Smartot saját használatra, amelynek az üzemeltetését teljes egészben a bérbeadó vállalja, sőt töltőpontot is telepítenek a felhasználó címére, legyen az a szolgáltatást igénybe vevő vállalat, vagy az azt tovább értékesítő irodaüzemeltető cég. A vállalkozás 30 milliós befektetést kért 19 százalékos üzletrészért cserébe.

A Toaster egy napelemes vízijármű, amely a prototípus legyártásához szeretne 38 milliós tőkét bevonni 22 százalékos tulajdonrészért cserébe. Az alkotók elképzelése szerint a pontonhajót hasonló módon lehetne bérelni, mint egy vízibiciklit, csak éppen elektromos hajtással, felszerelve mindennel, ami korunk elvárásainak megfelel. A hajókat első sorban balatoni szállodáknak értékesítenék, amelyek így exkluzív fürdőzési lehetőséget kínálhatnának vendégeiknek. Az Alfaped egy virtuális fogyasztásmérő rendszert kínál ipari nagyfogyasztók számára. Különlegessége, hogy a drága, fixen telepített fogyasztásmérők helyett a műveletekhez rendelt, egyedi fogyasztások összegzésével számolja ki az energiafelhasználást. Az Energo a lakossági és vállalati fogyasztók bevonásával segítene a megnövekedett áramfelhasználás kiegyenlítését a meglévő berendezések és a napelemek virtuális csatlakoztatásával. Az elképzelés lényege, hogy olyan fogyasztókba szerelnék be az eszközt, mint a bojlerek vagy hőszivattyúk, de meglévő rendszerekhez is alkalmazható az IoT megoldás.

A zsűri által legjobbnak ítélt három csapat pedig az InCharge, a ZenCharge és Magnelit voltak.

Az InCharge egy olyan utazástervező applikáció elektromos autósoknak, amely az optimális útvonalat a töltőpontok elhelyezkedésének figyelembevételével kalkulálja, de azt is figyelembe veszi, hogy a töltés idejét mivel szeretné elütni a sofőr, amit a preferenciáknál lehet beállítani.

A bevétel a töltőkiemelésekből származna, illetve a kapcsolat szolgáltatások - amelyeket a sofőrök preferenciaként megjelöltek - kiemeléséből. A szolgáltatás maga ingyenes a felhasználónak, a bevétel a pihenőhelyektől, töltőállomásoktól származik, akik a kiemelésért fizetnek. A csapat által hivatkozott statisztikák szerint 2025-re 200 ezer elektromos autó lesz a magyar utakon.

A ZenCharge is az elektromos autókra épít, pontosabban az általuk - és egyéb olyan fogyasztók, mint a légkondicionáló miatt - megnövekedett áramigényre, amelyet az általuk fejlesztett mérőszabályozó eszköz segítségével el lehet osztani, hogy ne egy időben jelentkezzen.

A villamosenergia hálózatok üzemeltetőinek sok milliárdos bővítésre vagy okos szabályozókra lesz szüksége, hogy a megnövekedett, egy időpontban jelentkező áramfogyasztást ki tudja elégíteni. A mi megoldásunk az utóbbi kategóriába tartozik és például lehetővé teszi, hogy a munka után hálózatra kötött e-autók töltése ne terhelje túl a lakóházak áramellátását

- mondta a fejlesztés ötletgazdája.

A harmadik győztes csapat, a Magnelit olyan mágneses, moduláris okos lámpákat gyárt, amelyek kizárólag természetes anyagokból - fából, kőből, fémből, szövetből - készülnek. A modularitás lényege, hogy a mágneses alapon szerelés nélkül, szabadon variálhatók az elemek. Ez nem csak a felhasználónak ad nagy szabadságot, hogy kedve szerint változtatgassa a lámpát, de a gyártóknak is értékesítési lehetőséget, hogy további kiegészítőket, elemeket kínáljanak a Magnelit tulajdonosoknak. Az okos lámpák emellett mobilról időzíthetők, akár hangvezérléssel irányíthatók. A csapat célja, hogy sorozatgyártásba kezdjen és külföldi piacra - főleg a Skandináv területekre - lépjen.

A Pénzcentrum hamarosan részletesen is bemutatja a győztes csapatokat és fejlesztéseiket.

A cikk megjelenését az MVM Zrt. támogatta.

Címkék:
mvm, innováció, startup, energetika, elektromos töltőállomás, startup pályázat, lakossági energetikai pályázat,