Új kihívások várnak a családi vállalkozásokra

Pénzcentrum2014. október 15. 14:01

Bár a családi vállalkozások továbbra is dinamikus és rugalmas üzleti szegmensnek tekinthetők, a verseny egyre intenzívebb, növekszik az árleszorító hatás, a változás egyre gyorsabb, ráadásul a válaszadók csupán 16 százaléka számol be jól megtervezett utódlási folyamatról - derül ki a PwC legújabb kutatásából, melyben 40 országból összesen 2 378 vállalkozás vezetője vett részt az idei évben.

Összességében a nehéz gazdasági környezet, a képzett munkaerő hiánya, az innovációs kényszer és a szabályozások általi nyomás növekedése ellenére a családi vállalkozások dinamikusak és rugalmasak maradnak. Jelentőségük nagy, hiszen a világ GDP termelésének 70-90 százalékát teszik ki és hatékony előrejelzői a gazdasági kilátásoknak.

A kutatás kiemelkedő megállapítása, hogy a professzionális megközelítés egyre fontosabbá válik a folyamatosan erősödő versenyhelyzet, a növekvő költségek, valamint a globális megatrendek hatására. Míg 2012-ben alig észlelték, az idén már a válaszadók 40 százaléka egyetért azzal a megállapítással, hogy ez a fő kihívás a családi vállalkozások életében a következő öt évben. De maguknak a családoknak is szakszerűbb üzleti magatartásra kell törekedniük a siker érdekében.

Egyértelmű, hogy új kihívások várnak a családi vállalkozásokra, hiszen a verseny egyre intenzívebb, nő az árleszorító hatás, miközben a változás egyre gyorsabb. Ebben a környezetben a családi vállalkozások számára kritikus alkalmazkodási képességük fejlesztése, az innováció és a professzionalizmus növelése

- mondta Dr. Antall György, a Réti, Antall és Társai PwC Legal cégtársa.

A kutatásban részletesen megvizsgálták, mire helyeznek hangsúlyt a családi vállalkozások vezetői, mi szükséges vállalkozásuk túléléséhez, valamint milyen lehetőségeket érdemes megragadniuk.

Növekvő versenyképesség és volatilitás

Általánosságban elmondható, hogy a családi vállalkozások jó formában vannak: a válaszadók 65 százaléka számol be növekedésről az utóbbi 12 hónapban, valamint 70 százalékuk számít egyenletes növekedésre a következő öt évben. Agresszív növekedést a 2012-es 12 százalékhoz képest nagyobb részük, 15 százalékuk tervez. A növekedési ambíciók főként Kínában (57%), a Közel-Keleten (40%) és Indiában (40%) erőteljesek.

Ugyanakkor egy év alatt 43 százalékról 49 százalékra nőtt azoknak a vezetőknek a száma, akik amiatt aggódnak, hogy nem tudnak szakképzett munkaerőt alkalmazni, míg az általános gazdasági helyzetet jelentős kihívásként értékelők aránya 60%-ról 63%-ra emelkedett.

Az ész győzedelmeskedik a szív felett

A 2012-es kutatás óta a vizsgált vállalatok az üzletiesebb gondolkodást részesítik előnyben. A legfontosabb prioritás számukra a vállalkozásuk fennmaradása és a profitabilitás növelése, amelynek érdekében a kevésbé praktikus megfontolások - mint például a család és közösség - háttérbe szorulnak.

Két évvel ezelőtt a megkérdezettek 70%-a felelősnek érezte magát azért, hogy támogassa a közösségi kezdeményezéseket. Idén már csak 59%-uk gondolta így. "Ha alaposan elolvassuk az interjúkat, egyértelmű, hogy a családi vállalkozások úgy érzik, hogy a recesszió ideje alatt megtették a magukét a közösség támogatása terén azzal, hogy segítettek megőrizni a munkahelyeket" - emeli ki Dr. Antall György.

Diverzifikálni kell a túlélésért?

Az idei eredmények alapján a megkérdezett vállalkozások 68%-a exportál, háromnegyede a következő öt éven belül tervezi. A külföldi áruforgalom az összes megkérdezett bevételének negyedét teszi ki. A nemzetközi kereskedelemben a legambiciózusabbak agresszív növekedést terveznek, 100 millió dollár feletti bevétellel rendelkeznek, és a gyártóiparban vagy a mezőgazdaságban tevékenykednek. Földrajzilag a kelet-európai, a BRIC és a MINT országok (Mexikó, Indonézia, Nigéria, Törökország) a legtörekvőbbek.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Ám kevés vállalkozás tervezi, hogy újabb országok felé nyit- többségük főként a szomszédos vagy a hasonló nyelvű, kultúrájú országokat veszi célba. "Ez arra utalhat, hogy a megfelelő készségek és magabiztosság hiányában nem mernek új régiók felé nyitni. Sok családi vállalkozásnak külső szakértőre lenne szüksége a hiányzó tudás és készségek megszerzéséhez, miközben új növekedési lehetőségeket szalaszthatnak el" - tette hozzá Dr. Antall György.

A digitális átállás szükségszerűsége

A PwC idei nemzetközi vezérigazgató felmérésében a megkérdezettek 81%-a a technológiai fejlődést emelte ki a három fő globális trend közül, amelyek vállalkozásukat átalakíthatják. A családi vállalkozások hasonlóan vélekednek erről: 79%-uk sorolta a technológiai fejlődést a három legfontosabb trend közé.

A válaszadók 72 százaléka kész alkalmazkodni a külső hatásokhoz, miközben belső szervezeti átalakításokra van szükségük ahhoz, hogy az új technológiák minden lehetőségét kiaknázzák és megelőzzék versenytársaikat. A digitális technológiákban rejlő kereskedelmi lehetőségeket leginkább az olyan növekvő piacokon ismerték fel, mint Románia, Kína, Kenya, India és Malajzia.

A családi vállalkozások professzionalizmusának növelése

Hogy valósulhat meg a professzionalizmus növelése a családi vállalkozások esetében? A kutatás néhány tanáccsal is szolgál: érdemes struktúrát és fegyelmet kialakítani a vízió megvalósítása érdekében, a befektetett energiát célzottan összpontosítani. Továbbá ajánlott a család életében rendszert, szabályokat bevezetni, a döntéshozatal infrastruktúráját kialakítani és formális kommunikációs csatornákat létrehozni.

Az utódlás sikere

Talán sehol sem olyan fontos a professzionális megközelítés, mint a vállalkozás folytatását lehetővé tevő utódlás megtervezésekor. A megkérdezett családi vállalkozások csupán 53%-a jelezte, hogy van valamilyen tervük legalább néhány vezető pozíció utódlási kérdésére, de a tervek csupán 30 százaléka megfelelően dokumentált. Pedig ez egy nagyon lényeges kérdés, ahogy Dr. Antall György is hangsúlyozza:

Egy ötlet akkor válik tervvé, ha azt le is írjuk. Ezt a családi vállalkozásoknak éppen olyan elkötelezettséggel és energiával kell figyelembe venniük, mint az üzlet más területeinek fejlesztését. Ennek hiányában ugyanis a vállalkozás léte forog kockán.

Címkék:
vállalkozás, kkv, bric országok,