Így érheted el a legnagyobb megtakarítást az energiaszámláknál

Pénzcentrum2014. június 12. 10:00

A hazai KKV-vezetői számára jelentős költségcsökkentési lehetőséget jelenthet, amennyiben tudatosan nyúlnak az energia-beszerzés területéhez. Míg korábban csak a területileg illetékes szolgáltatótól vásárolhattak energiát a cégek, addig az elmúlt pár évben megvalósult piacnyitásnak köszönhetően már több mint egy tucat kereskedő ajánlatai között válogathatnak.

A megtakarítás eléréséhez elsősorban arra van szükség, hogy a hazai vállalatok vezetői, beszerzői felmérjék a versengő energiapiac nyújtotta lehetőségeiket, amelynek legegyszerűbb módja, hogy egy kis tájékozódást követően minél több energiakereskedőtől kérnek ajánlatot.

Az ajánlatkéréshez a legtöbb esetben elégséges néhány alapadat megadására, így az éves elfogyasztott mennyiségre, a csatlakozási teljesítményre/kapacitásra vonatkozó információk. Fontos, hogy megegyező alapadatok mellett kérjük be az ajánlatokat a különböző kereskedőktől, mert csak ebben az esetben lehetünk benne biztosak, hogy valóban almát almával hasonlítunk össze. Azok a cégek, amelyek még sosem kényszerítették versenyre a jelenlegi energiaellátójukat, szinte bizonyosan jobb ajánlatra számíthatnak, amennyiben több más kereskedőt is megkérdeznek. Az energiacégek egyébként saját maguk is keresik a potenciális ügyfeleket, de a KKV-k magas száma miatt viszonylag nehezebben érik el ezeket a fogyasztókat, így érdemes a hazai vállalkozásoknak kezdeményezőnek mutatkozniuk.

Amennyiben beérkezett egy jó ajánlat, és azt a fogyasztó - logikusan - elfogadja, akkor kezdődhet meg a kereskedőváltás, aminek eredményeképpen a következő időszakban már az új energiakereskedő - jobb feltételek mellett - biztosíthatja az energiaellátást a vállalkozás számára.

A kereskedőváltás alapvetően egyszerű folyamat, de persze itt is van egy-két részlet, amire érdemes odafigyelni, hogy minden rendben menjen.

A KKV-knak az új energiakereskedő megbízásával egy időben érdemes felhatalmazást is adniuk, hogy az új szolgáltató minden, a kereskedőváltással kapcsolatos adminisztratív ügyben eljárhasson a nevükben. Ez egyszerűbb és egyben biztonságosabb választás is, hiszen az energiacégeknek komoly rutinjuk van ezen a területen.

A jelenleg érvényes szabályozás szerint a kereskedőváltásnak 30 napos átfutási ideje van, vagyis a korábbi ellátási szerződést legalább ennyivel korábban fel kell bontania a fogyasztónak. Egyes energiaszolgáltatók szerződésében egyfajta hűségidő is szerepelhet, vagyis kérhetnek például 60 nappal korábbi felbontást is, így érdemes tisztában lenni a még meglévő szerződés pontjaival is.
A kereskedőváltás csak akkor valósulhat meg, amennyiben a fogyasztónak nincs fennálló tartozása a korábbi szolgáltatójával szembe. Tehát nincs arra lehetőség, hogy az egyik szolgáltatónál valaki komoly tartozást halmozzon fel, majd ezt követően egy új kereskedőt bízzon meg a következő évi energiaellátásával. A rendszer kiszűri az ilyen, rosszhiszemű fogyasztókat.

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 

Ahogy korábban már jeleztük, a kereskedőváltás igen egyszerűen mehet végbe, amennyiben a fogyasztó feljogosítja az új kereskedőjét az adminisztratív ügyek elintézésre, ettől függetlenül van három pont, amelyet érdemes kiemelnünk, illetve hangsúlyoznunk:

Tartozás a régi kereskedő felé: tartozás esetén nem indulhat el az új kereskedelmi szerződés, vagyis a fogyasztó marad a korábbi szolgáltatójánál, legjobb esetben a már korábban meglévő feltételek (ár) mellett, de a szolgáltató üzletszabályzatától függően a szerződéses ár akár jelentősen emelkedhet is. A fennálló tartozást mindenképpen érdemes időben rendezni!

Adathiba: a fogyasztó valamit hibásan tölt ki, ami miatt nem egyeznek meg az adatok, és így nem történhet meg az átadás-átvétel a régi és az új kereskedő között. Ez általában akkor történik meg, ha a fogyasztó saját maga intézi a papírmunkát, de akár az iratok nem megfelelő címre történő elküldése (a szolgáltató másik telephelye) is adathibának minősül. Ugyancsak probléma, ha nem egyeznek meg a leadott mérési pont azonosítók(POD), de vizsgálják azt is, hogy a szerződést az arra jogosult személy írta-e alá. Figyeljünk oda a részletekre, pontos adatokat adjunk!

Hűségidő:
a kereskedők gyakran alkalmaznak hűségidőszerű megoldást, ami a gyakorlatban úgy valósul meg, hogy előírják, hogy a többnyire egy évre szóló ellátási szerződés lejárata előtt hány nappal kell jelezni annak felbontását. Ez lehet 30 vagy 45 nap, de egyes szerződésekben akár 180 nap is szerepelhet. Ismerjük a meglévő szerződésünk feltételeit is!
Egy kis odafigyeléssel jelentős összegeket takaríthatnak meg a hazai vállalkozások az energia-beszerzés területén, és ehhez nem kell semmi mást tenniük, minthogy szakítanak a korábbi beidegződéseikkel, és felismerjék, hogy az energiát is már hasonló körülmények között lehet beszerezni, mint az irodai bútort vagy éppen a tisztítószert. Bekérünk több ajánlatot, és aztán a legjobb ajánlatot kiválasztva költségeket takarítunk meg.

Címkék:
kkv, energia, villanyszámla,