Könnyebb lehet a magyar vállalkozók élete

Pénzcentrum2013. június 25. 14:25

Könnyen gondolhatjuk, hogy egy vállalkozás működtetése Magyarországon rengeteg adminisztrációval - és a hozzá kapcsolódó lassú, nehézkes ügyintézéssel - párosul. Valóban nem járunk messze az igazságtól, hiszen egy magyar vállalkozónak komoly követelményeknek kell megfelelnie, például a számvitel, a könyvvitel területén, de oda kell figyelnie többek között az éves beszámolókra is. Ugyanakkor úgy tűnik, hogy hamarosan csökkenhetnek a bürokratikus, adminisztratív terhek, ez pedig a vállalkozások fejlődését, számuk növekedését vetítheti előre.

Túl sok, túl nehéz

Adminisztratív költségek a vállalkozó mindazon közvetett és közvetlen költségei, amelyek az állammal szembeni kötelezettségei teljesítése során merülnek fel. Magyarországon a gazdaság egésze számára komoly hátrányt jelent a vállalkozásokat sújtó bürokrácia nagysága. Szinte hihetetlen az adat, de minden megtermelt száz forintból tízet adminisztrációra fordítunk, tehát a bürokratikus költségek a magyar GDP 10 százalékára rúgnak, míg Európában ez az arány csupán átlagosan 3 százalék. A felmérések azt mutatják egy átlagos magyar cég évente 3 millió forintot költ adminisztrációra. Szakértők szerint a vállalkozásokat terhelő adminisztrációs költségek Magyarországon mind világviszonylatban, mind régiónkhoz (a visegrádi országokhoz) képest is túlzottan magasak.

Jól mutatja ezt, hogy évente 2000 milliárd forint felesleges kiadástól szabadulhatna meg a magyar gazdaság, ha a bürokrácia szintje az Európai Unió átlagára csökkenne. Egybehangzó vélemények szerint a túlzott adminisztrációs terhek az egyik fő okai annak, hogy a tisztességes vállalkozásra épülő érvényesülés Magyarországon sokszor érezhetően nagy nehézségekbe ütközik és a társdalom többsége szerint nem nyújt reális perspektívát.

A vállalkozások üzleti érvényesülésük egyik legfőbb akadályát a kiszámíthatatlanul változó szabályozásban és a túlzott állami adminisztrációban látják:

- A hazai kis- és középvállalkozások elsősorban a stabil, kiszámítható és a mainál alacsonyabb köz-és adminisztratív terhek jellemezte üzleti környezet megteremtését várják a kormányzattól.

- A piaci működés szabályozása gyakran áttekinthetetlen és túlbürokratizált. Az összes előírás betartása sokszor az üzletmenetet lehetetlenné tévő költségekkel járna. Ezt az állam részben tolerálni kénytelen, és ennek következménye, hogy a szabályok ellenőrzése következetlenné és kiszámíthatatlanná válik.

- A vállalatvezetők számára egy évben átlagosan 65 órát vesz igénybe a különböző adminisztratív feladatok ellátása-azaz, több mint a teljes munkaidejük 3 százaléka közvetlenül kapcsolódik az állam gerjesztette papírmunkához.

- Az adminisztratív terheket a vállalkozók nagyobb problémának tartják, mint a magas adórátákat.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

- Az adórendszer működésének adminisztratív költségei a kisvállalkozásokat sújtják elsősorban, versenyhátrányba hozva őket a nagyobb cégekkel szemben. Az adózás adminisztrációja még a nagyobb cégeknél is eléri az éves nettó árbevétel 1 százalékát, de a kisvállalkozások alsó kategóriájában 10 százalék körüli becslések születtek.

Változhat a helyzet, könnyebb lehet a vállalkozások élete

Úgy tűnik azonban, hogy a kormányzati döntéshozók számolnak a vállalkozások adminisztratív terheinek csökkentésével, a következő hónapokban több, erre vonatkozó nagyívű terv is megvalósulhat. A Nemzetgazdasági Minisztérium konkrét célkitűzése, hogy az adminisztratív költségek átlagosan 500 ezer forinttal csökkenjenek a magyar vállalkozásoknál.

A program 10 beavatkozási területen jelöl ki konkrét tennivalókat, fogalmaz meg középtávú feladatokat, illetve továbblépési irányokat. Új elem például, a július elsején debütáló egyszerűsített elektronikus fizetési rendszer. Az e-fizetés, a pénzforgalmi számlanyitásra kötelezett adózók számára lehetővé teszi, hogy az adószámlák számától függetlenül egyetlen összevont utalással teljesítsék az esedékességük szempontjából összevonható adónemekre vonatkozó befizetési kötelezettségeiket. De felgyorsulnak a hatósági eljárások is: 2014. január 1-jétől ugyanis az általános ügyintézési határidő 30 napról 21 napra rövidül. 2015. január 1-jétől pedig megszűnik a társadalombiztosítási kifizetőhellyel nem rendelkező munkáltatók párhuzamos adatszolgáltatási kötelezettsége: a pénzbeli ellátások összegének megállapítása a NAV számára megküldött és OEP felé továbbított adatokból történik majd.

Az elmúlt időszakban több olyan intézkedés is megvalósult, amely enyhítette a vállalkozások terheit. Ilyen volt például, hogy egyszerűsödött a kisvállalkozások éves beszámolási kötelezettsége, illetve életszerűbbé váltak a házipénztárra vonatkozó előírások is. Ugyanakkor nem szabad elmenni amellett sem, hogy a bírságok kiszabásakor már nem nehezedik pénzügyi nyomás a hatóságokra, illetve több szempontból egyszerűsödött az uniós pályázati adminisztráció is.

Címkék:
kkv, adminisztráció,