Új korszak köszönt be Budapest életében: nem fogod elhinni, mitől kell búcsúznunk hétfőtől

MTI2023. május 19. 20:30

Hétfőn befejeződik a 3-as metróvonal felújítása, kora délutántól újra minden állomáson megállnak majd a szerelvények, így véget ér a metrópótlás és átalakul a forgalmi rend a belvárosban - tudatta a Főpolgármesteri Hivatal és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) pénteken

Mint a közös közleményükben írták, május 22-én teljesen visszakapják a budapestiek a hármas metrót, ezzel véget ér a metrópótlás öt és fél éves időszaka. Jelentős változások lépnek életbe a forgalmi rendben a pótlóbuszok számára használt sávok átalakításával az észak-déli tengelyen. A mostanra feleslegessé váló buszsávok átalakításával egyszerre cél, hogy ne növekedjen a belváros forgalmi terhelése, hogy biztonságosan lehessen kerékpározni az Üllői és a Váci út mentén és hogy csökkenjen a torlódás mértéke a belvárosban.

A kommüniké szerint az új forgalmi rendre vonatkozó terveket a fővárosi önkormányzat, a társaság és a Budapest Közút az érintett kerületi önkormányzatokkal, a Magyar Autóklubbal és a Magyar Kerékpárosklubbal is egyeztette. Olyan forgalmi rend kialakításán dolgoznak, ami megőrzi a belvárosi kerületek alacsonyabb terhelését, ugyanakkor a városmag legbelső részein - a Bajcsy-Zsilinszky úton vagy a Kiskörúton közlekedők esetében - csökkenti a forgalmi korlátozások miatt korábban kialakult torlódások mértékét is.

Közölték, a metrópótlás végével jelentősen fejlődik a kerékpáros közlekedés is: a belvárost átszelő észak-déli tengelyen eddig csak szakaszosan lehetett biztonságosan biciklizni, az új forgalmi rendnek köszönhetően teljesen átjárható lesz a belváros észak-déli irányban.

Az Üllői úton a buszsávok helyét új, biztonságos kerékpársávok veszik át a Kálvin tér és a Népliget között, a Váci úton pedig a Nyugati tér és a Gogol utca között. A kerékpársávok biztonságát - ahol lehetséges - műanyag terelőoszlopok biztosítják majd. A biztonságosabb biciklizést szolgáló fejlesztések a budapestiek szavazatai alapján a közösségi költségvetés forrásaiból valósulnak meg.

A fejlesztéseknek köszönhetően jelentősen biztonságosabb és kényelmesebb lesz biciklizni a nagyobb csomópontokban is: kerékpáros átvezetést alakítanak ki a Nyugati téren a felüljáró vonalával párhuzamosan a Nagykörúton keresztül, a csomópontban három új zebra is épül. Új kerékpáros átvezetés épül a Népligetnél is a Könyves Kálmán körúton keresztül, valamint a Deák Ferenc tér irányába biztonságosabbá válik a biciklizés az Astoria csomópontban is, ahol szintén épül új zebra is.

Mint írták, az új fejlesztéseknek köszönhetően összefüggő kerékpáros infrastruktúra alakul ki a Hungária körúton belül észak-déli irányban szinte teljes hosszon, ami jelentős fejlődés lesz a korábbi veszélyes állapothoz képest. Az új biciklisávok kihasználtságát fogja növelni, hogy az érintett szakaszokon már végig kiépültek a Mol Bubi gyűjtőállomásai.

Az új forgalmi rend kialakítása a Kálvin tér irányába tartó kiskörúti buszsávok megszüntetésével kezdődött és következő lépésként, a hétvégén helyreáll a Bajcsy-Zsilinszky út korábbi forgalmi rendje is. Közölték, a buszsávok felszámolása ütemezetten zajlik, több helyszínen, azonban az ideiglenesen kialakított megállóhelyi peronok elbontása miatt a munkálatok több héten át is tarthatnak.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

A kerékpársávok kialakítása várhatóan június elején indul, és szakaszokban valósul meg július végéig. A sávok felfestése és a műanyag elhajló terelőoszlopok elhelyezése valósulhat meg gyorsabban, míg a kisebb átépítéssel járó szakaszok kialakítása több időt igényelhet.

A Nyugati téren, valamint az Astorián létesülő új zebrák pedig várhatóan az év második felében készülnek el teljes körűen. A fővárosi önkormányzat és a BKK a közleményében megköszönte a budapesti közlekedők türelmét.

A BKK egy másik, későbbi közleményében tudatta, hogy előreláthatólag május 22-én a délelőtti órákban adják át a Lehel téri és a Nagyvárad téri állomásokat, így hétfő délutántól már minden állomáson megállnak a teljes vonalon közlekedő szerelvények.

Az állomások megnyitásával egyidőben, május 22-én délután kismértékben változik a felszíni közlekedés is. Az M14-es és az M30-as állomáspótló járatok a továbbiakban nem közlekednek, majd május 23-tól, keddtől a 34-es és a 106-os buszok újra a Göncz Árpád városközponttól indulnak és oda érkeznek. Változik az 1M villamos jelzése is: június 1-től 1A jelzéssel, de továbbra is a Bécsi út/Vörösvári út és a Népliget között járnak a villamosok.

A BKK kiemelte, az ország legforgalmasabb vasútvonalának számító 3-as metró felújítása 2017 őszén kezdődött el. A felújítás alatt teljesen megújult a metróvonal infrastruktúrája: többek között új vágányokat és kitérőket építettek be, kicserélték a biztosítóberendezéseket, és szigetelték az alagutakat is.

Az elmúlt időszakban minden állomás új külsőt és belsőt kapott, valamint nagy hangsúlyt fektetnek az akadálymentesítésre is. Ennek keretében lifteket és ferdepályás felvonókat építettek be, hogy a mozgásukban korlátozottak is tudják használni a metrót, illetve taktilis jelekkel segítik a látásukban korlátozottak közlekedését - olvasható.

Címkék:
utazás, bkk, bkv, 3-as metró, május, forgalom, metrópótlás,