Létszámgondokkal küzd a BKV: veszélyben a budapesti tömegközlekedés?

Létszámgondokkal küzd a BKV: veszélyben a budapesti tömegközlekedés?

Pénzcentrum2022. szeptember 8. 10:30

Az elmúlt napokban körbejárta az internetet az a hír, miszerint a BKV Zrt-nél létszámgondokkal küzdenek, miután a nyáron drasztikusan csökkent a járművezetői létszám. Erre reagált most a cég vezetősége, akik azt is elárulták, hogy veszélyben van-e Budapest közösségi közlekedése.

Európa, Magyarország és azon belül a főváros vonzáskörzetében is hosszú évek óta hiányszakma a közúti közlekedésben a „nagyjárműves” járművezető (tehát a kamion-, a teherautó-, az autóbusz-, a trolibuszvezető).

A probléma természetesen a BKV-t is érinti. Ugyan a Covid járványhullám kirobbanásakor (részben a turizmus leállása miatt) autóbusz-, és trolibuszvezetői létszámukat gyakorlatilag maradéktalanul fel tudták tölteni, az elmúlt másfél évben valóban folyamatosan csökkenő létszámmal kellett szembesülnie a cégnek. A csökkenés mértéke idén tavasz végén, nyár elején lett kiemelkedő. További probléma, hogy a járművezetői szakma öregedő korfát mutat, a helyzetet a folyamatos nyugdíjazás is nehezíti.  A létszámhiányt Budapesten és környékén jelenleg az M3-as metróvonal 2017 vége óta tartó felújítása miatti autóbuszos pótlás rendszerszintű járművezetői többletigénye is fokozza.

A nehézségek tehát jelentősek, de jelenleg nem veszélyeztetik a szolgáltatás folyamatos fenntartását. A járművezető toborzás és felvétel – fő- és másodállásban egyaránt – folyamatos, akárcsak a járművezetői képzés (autóbuszos D vagy trolibuszos TR kategóriára). A munkakörülmények érdemi javításának érdekében is mindent megteszünek. Az elöregedett járműállomány megújításának részeként várhatóan az idei év végétől 135 új autóbusz és – a BKK Zrt. tulajdonában, de a BKV üzemeltetésében – fokozatosan 48 db új trolibusz állhat forgalomba. A megújuló járműállomány az utasaink számára nyújtott szolgáltatási színvonal emelkedése mellett a munkavállalóink munkakörülményeit is jelentősen javítja.

Az autóbuszvezetők hiánya pedig, ahogyan azt fent is írtuk, nem társaságunkat érintő egyedi jelenség. Szakmai információink alapján a főváros másik autóbuszos szolgáltatóját, illetve az állami, helyközi szolgáltatót is sújtja.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

A BKV, ahogyan mindig, most is keresi a megoldásokat, de fontos tisztán látni: a gazdasági változások és a piaci helyzet nem teszi lehetővé, hogy az elmúlt időszakban kialakult létszám változatlanul maradjon. A megváltozott helyzethez – munkáltatónak és munkavállalónak – együttesen kell alkalmazkodnia, mert e nélkül nem beszélhetünk a BKV távoli jövőjéről. Együtt kell dolgoznunk azért, hogy a legkevesebb veszteséggel jussunk túl a nehéz időszakon, hogy az új környezetben továbbra is versenyképesek maradjunk.

 

Címkék:
bkv, autóbusz, szakemberhiány, létszám, főváros, probléma, fővárosi önkormányzat, emberhiány, bkv hírek,