Mikor kapják a nyakukba az újabb drágulást az autósok?

Pénzcentrum2012. február 23. 09:15

Újra nekifut a kormány a használatarányos útdíj bevezetésének, amely egyfelől hosszabb távon évi több száz milliárdos bevétellel kecsegtet, másfelől az autósok és a fuvarozók számára drágább úthasználatot eredményez - írja a Napi Gazdaság.

A Magyar Közlönyben február 21-én megjelent kormányhatározat arra szólította fel a fejlesztési és a nemzetgazdasági minisztert, hogy tegyenek javaslatot az elektronikus (használatarányos) útdíjfizetési rendszer legkésőbb 2013 július 1-jétől történő bevezetésére. Az eredeti, Széll Kálmán tervben foglalt 2013 január 1-jei határidőről tavaly ősszel mondott le a kormány, majd nemrégiben olyan értesülések láttak napvilágot, hogy 2014-től indulna a rendszer.

A Napi Gazdaság értesülései szerint a rendszer indulásakor valószínűleg a nehéz tehergépjárműveket érintené és csak a sztrádák, később esetleg a fő közlekedési utak igénybevételére vonatkozna. Az induló összeg körülbelül duplája lenne annak, amit ezek a nagy tehergépjárművek jelenleg fizetnek. A tervek szerint az induló díjtétel fele-harmada lehet a véglegesnek, a kilométerenkénti tarifa így több év alatt érné el a megcélzott mértéket. Ez utóbbi a környező, hasonló rendszert üzemeltető országokban tapasztalható díjakhoz lehet majd hasonló.

A személyautóval közlekedők olyan, egyelőre nem ismert hosszúságú átmeneti időszakra számíthatnak, amelyben szabadon választhatnak, hogy a jelenlegi, időalapú rendszert használják-e (azaz tíznapos, egyhónapos vagy éves e-matricát vesznek) vagy a megtett úttal arányosan fizetnek. Valószínűnek tűnik, hogy az autósok számára később válik kötelezővé az új rendszer használata, mint a tehergépjármű-üzemeltetők számára.

Címkék: