A magyarok kétharmada útdíjat fizettetne a kamionokkal

MTI2010. július 17. 14:02

A magyarok nagy többsége támogatja, hogy a kamionok közlekedéséért útdíjat kelljen fizetni - derül ki a Szonda Ipsosnak a Levegő Munkacsoport megbízásából készített közvélemény-kutatásából.

A Levegő Munkacsoport közleménye szerint 2010 júniusában - 100 pontos skálán - 73 pont volt a lakosság egyetértését szemléltető mutatószám arra a kérdése adott válaszra, hogy támogatják-e a nehéz tehergépjárművekre nagymértékű úthasználati díj kivetését; ez a szám 2006-ban még csak 67 pont volt. A felmérés eredményei szerint a magyarok kétharmada úgy véli: a nehéz tehergépkocsikra jelentős mértékű útdíjat kell kivetni, és az embereknek mindössze 5 százaléka veti el az útdíj bevezetésének tervét. A díj kivetésének lehetőségét négy évvel ezelőtt még a lakosság 10 százaléka utasította el teljesen.

Korábban: Támogatják a használatarányos útdíjat a kamionosok

Milliárdokkal dobja meg az útdíj a szlovák büdzsét

Számottevően nőtt az egyetértés abban is, hogy a kivetett díjakból befolyó összegeket a vasúthálózat fejlesztésére kellene használni (2006-ban 59 pont, 2010-ben 67 pont volt az ezt mutató szám), és a korábbinál is jóval kevésbé gondolják a megkérdezettek, hogy a nehéz tehergépkocsik üzemeltetői megfizetik a járműveik által okozott károkat: négy éve 33 pont, ma 20 pont ez a mutatószám.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

A felmérés eredménye igen nagymértékű társadalmi egyetértést mutatott abban is, hogy a vasúti áruszállítás környezetkímélőbb a kamionosnál, az utakat elsősorban a nehéz tehergépkocsik rongálják, a tehergépkocsikra esetleg kivetett útdíjakat az utak javítására kell felhasználni, valamint abban, hogy a kamionok súlyosan szennyezik a környezetet. Ez utóbbi vélemény azonban lényegében nem változott a két felmérés közötti időszakban - a 100 pontos skálán 2006-ban 82-88 volt, 2010-ben pedig 85-87 pont a lakosság egyetértését szemléltető mutatószám. A kutatást júniusban készítette a Szonda Ipsos, személyes megkérdezéssel 1.000 magyar felnőtt véleményét tudakolva, megismételve a 2006-os közvélemény-kutatás kérdéseit.

Címkék: