Lendült a pallos: csonkolták a hiteleket!

Pénzcentrum2009. január 14. 05:40

Sokan egyetértenek azzal, hogy előbb vagy utóbb a hitelválság nélkül is rendet kellett volna tenni a hazai autófinanszírozásban. A piacon olyan öngyilkos konstrukciók terjedtek el, melyek teljesen valószerűtlen képet festettek a lufiként felfújódó piacról. Az eladási mutatók rekordokat döntögettek, a vásárlók felelőtlenül túlvállalták magukat, az önerő nélküli vásárlási lehetőségekkel pedig tálcán kínálták fel az új autókat a csalóknak.

A hitelválság azonban megelőzte a változtatásokért kiáltó szektort és ősszel végigsöpört a bankrendszeren, majd a hitelekre épülő autópiacon. A piaci szereplők egyetértettek azzal, hogy rendet kell csinálni a mesterségesen felpumpált szegmensben, bár a pénztárca duzzasztó rekord eladásokról és a nagyszámú hitelkihelyezés után járó jutalékokról sokan csak keserű szájízzel mondtak csak le.

Az optimista előrejelzések szerint a feltételrendszer szigorítása 5-10 %-kal vetheti vissza az eladásokat, a legnagyobb autófinanszírozók szerint a 30-40 %-os csökkenés sem érheti váratlanul a piacot. A vásárlási kedv mérséklődésével a hitelezési szigorításokon túl a válság egyéb gazdasági következményei is okolhatóak.

A korábban készített becslések távol állnak a 2009-es valóságtól, a korábbi tendenciákra épített várakozásokat mélyen alulmúlhatja az idei év. A 160-170 ezer új autó eladásról szóló publikációkat sutba lehet dobni, ugyanakkor több autószalon és lízingcég sorsa is megpecsételődhet a jelentős visszaesés következtében.

A legfrissebb prognózisok 120 ezer új autó eladását valószínűsítik 2009-re, az új feltételek sok érdeklődő előtt bezárják a kapukat. A szalonok akciókkal próbálják vásárlásra ösztönözni a lakosságot, akik a 20 %-os önerő miatt azonban kétszer is meggondolják, hogy belevágjanak az üzletbe.

Az önerő nélküli 120 hónapos konstrukciók eltörlését követően 2009-től a vételár négyötödét lehet maximum 96 hónapra felvenni. A havi részleteket annuitással (egyenletes törlesztés) kell kiszámítani, így az adósok hosszabb távra könnyebben tudják megtervezni a kiadásaikat, az ügyleti kamatlábnak változatlannak kell lennie a futamidő alatt.

Az új futamidő és hitelösszeg plafon ugyan csak ajánlás, az ezek túllépése esetén életbelépő kötelezettségek azonban minden finanszírozót eltántorítanak az ettől kedvezőbb feltételek biztosításától. A kockázatos konstrukciók visszaszorítása érdekében hozott intézkedések megszűrik a vásárlói réteget, az értékesítők és a finanszírozók - közvetve a gyártók és a beszállítók - ugyanakkor nagy árat fizetnek.

A várható értékesítés csökkenésnek megfelelően újra kell számolni az idei bevételi terveket, sokan a veszteségek enyhítése érdekében családok megélhetését veszélyeztető, népszerűtlen döntéseket kénytelenek meghozni. Az autógyárak fokozatosan csökkentik a termelési kapacitást, a beszállítók lassan munka nélkül maradnak.

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 

A piaci verseny lendülete várhatóan alább hagy, ami véget vethet a finanszírozási ajánlat készítők korábbi, fokozottan kockázatvállaló gyakorlatának. A forgalomkiesés csökkentését szem előtt tartva készletsöprő értékesítési akciókat hirdetnek a kereskedők, ez azonban csak tüneti kezelés a piacon várható borúlátó jóslatokhoz képest.

A hazai értékesítők többször is arról számoltak be, hogy a vásárlók többsége túlvállalja magát és a törlesztőrészleten felül nem számol az egyéb fenntartási költségekkel. Átlagos használat esetén a biztosítások, az adók és az üzemanyagszámlák végösszege havi bontásban meg is haladhatja a havi részletet, ami teljesen felboríthatja a családok költségvetését.

Idén sok érdeklődő számára az új autó csak álom marad, a szakértők szerint a tisztulás évét követően 2010-ben közelítheti meg a kereslet és a kínálat az egyensúlyi helyzetet. A forint gyengülése miatt a devizában eladósodott autósok körében jelentős számú bedőlésre lehet számítani, ami legtöbbször az autó visszavételét eredményezi.

Ezek újraértékesítése az autók gyors értékcsökkenésének természetéből fakadóan nem fedezi a fennálló tartozásokat. Az ilyen családoknak az autó leadása után maradnak tartozásaik. A használt autó piacot tovább hígítják, az elértéktelenedést pedig felgyorsítják ezek az ügyletek.

A kereskedők értékesítési adatai azt mutatják, hogy a kezdeti megtorpanást éles visszaesés követte, sokan bizonytalanul néznek a 2009-es év elé. A gyártók gyorsan reagáltak a piac változásaira és a készletek felduzzasztása helyett várhatóan csak megrendelésre készítik majd el az új járműveket. Az intézkedések piacra gyakorolt hatásait elsőként a januári értékesítési adatok számszerűsítik majd.

Címkék: