Rengeteg magyar idős rémálma válhat valóra már januárban: még elkerülhetik, ha időben szólnak

Népszava2025. január 10. 08:44

Szűk egy hét maradt, hogy a magyarok Ügyfélkapuról Ügyfélkapu+ szolgáltatásra térjenek át, azonban ez sokaknak okoz nehézséget, főként az időseknek - írja a Népszava. Rengetegen csak az EESZT miatt használják az Ügyfélkaput, most pedig már a regisztrációban segítségre szorulnának, és a hitelesítő alkalmazás használata is idegen számukra. Nagyjából 2 millióan lehetnek, akik eddig még nem regisztráltak.

2025. január 16-tól megszűnik az Ügyfélkapu, helyét az Ügyfélkapu+ vagy a Digitális Állampolgár (DÁP) nevű telefonos applikáció veszi át. Az átállásért felelős Idomsoft Zrt. a lap érdeklődésére közölte, hogy a DÁP-ot több mint 1,2 millió alkalommal töltötték már le, az Ügyfélkapu+-ra pedig 1,9 millióan regisztráltak. Mivel eddig több mint 5 millióan használták az Ügyfélkaput, akár 2 millióan is lehetnek, akik még nem intézték el az Ügyfélkapu+ regisztrációt. Feltételezhető, hogy sokan hagyják az utolsó pillanatra a regisztrációt, de lehetnek olyanok is nagy számban, akiknek túl bonyolult az átállás, vagy elakadtak benne.

Időközben többen, magánszemélyként vállalták, hogy segítséget nyújtanak azoknak, akik elakadnak a folyamat során. Így tett Potocskáné Kőrösi Anita is, a Jobbik korábbi elnökhelyettese is, aki a Facebookon hirdette meg, hogy siófoki könyvelőirodájában január 15-ig munkatársával fogadják azokat, akiknek nehézséget jelent az Ügyfélkapu+. Az eddigi tapasztalatik szerint főként azok az idősek keresik fel őket, akik elsősorban az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér, vagyis az EESZT miatt használják az Ügyfélkaput.

Az Ügyfélkapu+ regisztrációval leggyakrabban azoknak gyűlik meg a baja, akik nem rutinos okostelefon használók. A regisztrációhoz az okostelefonra telepíteni kell egy hitelesítő (authenticator) alkalmazást. Ha valakinek nincs okostelefonja: a számítógépre is készült egy hitelesítő alkalmazás, de abból csak angol nyelvű verzió van, és használata bonyolultabb. Az Ügyfélkapu+-ra a DÁP-programmal is lehet regisztrálni. A DÁP-hoz eSzemélyi igazolvány szükséges, vagy személyesen kell ellátogatni a kormányablakba.

Mégse lesz e-mailes hitelesítés?

Már érkeztek korábban is hírek, hogy az authenticator bonyolultsága miatt e-mailben is kérhető lesz hitelesítő kód a belépéshez, de ez a funkció egyelőre nem elérhető. A fejlesztésért felelős Idomsoft Zrt. az erre vonatkozó hirdetmény nélküli tárgyalásos közbeszerzést csak december 4-én írta ki. A lap kérdésére, hogy az e-mailes kódkérés mikortól válik elérhetővé, az Idomsoft azt válaszolta, hogy január második felétől már lehetőség lesz rá.

Ne hagyd az utolsó pillanatra!

Minden ilyen határidő közeledtével nagyon hasonló forgatókönyv szokott lejátszódni: sokan az utolsó pillanatra hagyják, a sok felhasználó egyszerre fog megjelenni az Ügyfélkapu oldalán, ami "terheléses támadáshoz" vezethet. A túlterhelt oldal lassan fog reagálni, vagy egyszerűen lehal, és ugrott a regisztráció. Volt már arra példa, hogy emiatt határidőt hosszabbítottak - látva az Ügyfélkapuval szembeni óriási ellenállást, ez most sem kizárt. Nem szabad azonban erre apellálni, el kell intézni mielőbb a regisztrációt!

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Ha van a családban, ismeretségi körünkben olyan, aki segítségre szorul a regisztrációban, akkor érdeklődjünk nála, megtette-e már, sikerült-e, segítsünk neki!

Gondoljuk végig, kik azok, akiknek gondot okozhat a környezetünkben az Ügyfélkapu+ regisztráció. Ami egy rutinos okoseszközhasználónak ujjgyakorlat, az másnak rémisztő feladat. Kérdezzünk rá a környezetünkben élőknél, hogy túlestek-e már a folyamaton és szükségük van-e segítségre! Bőven van még idő a határidő lejárta előtt elugrani a nagymamához, és megcsinálni a regisztrációját - ha ezt nem tette volna már meg valaki karácsonykor!

Ugyanígy, akinek gondot okoz a regisztráció, merjen segítséget kérni! Ne az utolsó pillanatban, hanem még amíg van idő a határidő előtt. Nem szégyen, ha valaki nem olyan jártas a digitális eszközök használatában, sok fiatalnak is meggyűlik a baja vele. Jobb megkérni valakit, amíg még lehet, hogy segítsen, mint később kormányablakba rohangálni emiatt, és személyesen elintézni a dolgot, ami a világjárvány óta rengeteg magyar nagy rémálma. Inkább még addig kérjünk meg segítséget, amíg online is intézhetjük és essünk túl rajta, minél hamarabb!

Címkék:
digitális, digitális átállás, határidő, ügyfélkapu, idős, január, megszűnik, idősek, regisztráció, megszűnés, Ügyfélkapu+, dáp,