Pénzcentrum • 2024. október 11. 16:36
Noha mind a hazai felnőtt korú lakosság, mind a kis- és középvállalkozások, illetve nagyvállalatok többsége rendelkezik mesterséges intelligencia (MI) megoldásokat integráló digitális eszközökkel (pl. okostelefon, asztali PC, laptop), illetve szolgáltatásokkal (mobilinternet, vezetékes internet-előfizetés), továbbá a többség rendszeresen vesz is igénybe MI-alapú online szolgáltatásokat, csupán minden negyedik lakossági és minden harmadik vállalati felhasználó vallotta magát inkább vagy kifejezetten tájékozottnak ezen a téren – derült ki a Századvég Konjunktúrakutató Zrt. Digitális Üzletága által 2024 első félévében végzett kutatásból.
A kutatási eredmények alapján az online szolgáltatások közül a keresőszolgáltatások (84 százalék), a közösségi médiaplatformok (77 százalék), illetve a videómegosztók (63 százalék) bizonyultak a legszélesebb körben használt MI-rendszereknek. A válaszadók alapvetően azzal is tisztában vannak, hogy mely szolgáltatások azok, amelyek MI-megoldásokat alkalmaznak: 80 százalék feletti arányban a virtuális személyi asszisztenseket, a keresőszolgáltatásokat és a videók azonosítására szolgáló technológiákat említették, de kétharmad feletti arányt kaptak a szövegek és képek online létrehozását támogató, illetve fordító megoldások, továbbá a közösségi médiaplatformok is.
A válaszadó vállalkozások 35 százaléka inkább vagy egyáltalán nem érzi magát tájékozottnak a mesterséges intelligenciát illetően. Semleges pozíciót az érintettek harmada foglalt el, míg inkább vagy teljes mértékben felkészültnek az érintettek 32 százaléka vallotta magát.
Az MI-megoldásokat alkalmazó szolgáltatások közül a hazai vállalkozások körében a legnépszerűbbek az internetes keresőszolgáltatások (94 százalék), valamint az online pénzügyi megoldások (87 százalék). A megkérdezettek több mint háromnegyede (78 százalék) online közüzemi szolgáltatásokat, 61 százalék pedig online fordítóprogramokat is használ. A többség közösségi médiaplatformokon is jelen van (56 százalék).
Az MI-rendszerek tudatos és tervezett használata csak a hazai vállalkozások szűk körére jellemző. A távolmaradás okaként a megkérdezett vállalkozások közel fele elsősorban az ilyen technológiák általuk vélelmezett hasznosságának alacsony szintjét/hiányát említette, harmada pedig az adott területen elérhető lehetőségekkel kapcsolatos ismeretek, illetve a megfelelő szakemberek hiányát.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
A hazai vállalkozások többsége szerint az MI új piacokat, új iparágakat hozhat létre, és a munkavégzés során csökkenti a hibalehetőségek számát. A válaszadók kevesebb mint fele vélekedett úgy, hogy az MI az automatizáció miatt munkalehetőségeket, munkaköröket szüntet meg.