A Sziget titkai: hogy működik valójában a kártyás fizetés?

Orosz Márton2014. augusztus 16. 07:00

Komoly infrastruktúra, 400 fős személyzet látja el a Sziget Fesztivál kártyás fizetési rendszerének üzemeltetését. A teljesen készpénzmentes rendezvényen az egyik legnehezebb feladat pont a készpénz kezelése.

Amit fontos tudni:

Kizárólag kétféle módon fizethetünk a Szigeten (készpénzzel nem):

  • Festipay kártya (vagy óra), amely a helyszínen váltható ki
  • MasterCard vagy Maestro PayPass bankkártya

Mindkét esetben egyérintéses fizetésről van szó, azaz a kártyát a leolvasó terminálhoz tartva gyorsan és egyszerűen lehet rendezni a számlát a pultoknál. A rendszer alapvetően jó a szervezőknek, hiszen minden költést, pénzforgalmat látnak, a vendéglátóhelyeken nem kell bajlódni a készpénzzel, egyszerűbb a fizetés, a fesztiválozóknak pedig kevesebbet kell sorban állniuk, gyorsabban fizethetnek.

Hatalmas infrastruktúra

Több mint 1100 terminál működik a Szigeten: ezer a kereskedőknél, büféknél, italpultoknál működik, száz pedig a feltöltőpontokon üzemel. A rendszer a beköltözés legelején, pénteken állt fel, és a zárás napján, hétfőn 12 óráig is vissza lehet váltani a kártyákon maradt összegeket - mondta el a Pénzcentrumnak Márki László, a fizetési rendszert üzemeltető Cardnet Zrt. vezérigazgatója


A Szigeten alapvetően két feladatot látnak el: a pénzkezelést, a feltöltőpontok üzemeltetését és a kereskedők termináljainak, azaz az elfogadóhelyek technikai működésének folyamatos biztosítását. Mindkettőhöz komoly háttér-infrastruktúra szükséges: például azért, mert nagy mennyiségű (kész)pénzt kezelnek, és a felmerülő technikai problémákat is azonnal meg kell oldaniuk.

A Szigeten 400 fős csapat üzemelteti a kártyás fizetési rendszert,

 közülük a legtöbben a feltöltőpontokon dolgozó, pénzügyi területen már tapasztalatot szerzett, nyelveket beszélő egyetemisták. A feladat idény jellegéből adódóan nagy részük diákmunkás. Rajtuk kívül a hibák gyors javításáért felelős technikai személyzet tagjai is nagy számban vannak jelen, és persze a rendezvény területén található "főhadiszálláson" dolgoznak a rendszer folyamatos ellenőrzését, irányítását végző szakemberek. Figyelni kell arra is, hogy a feltöltőpontokon felgyűlt készpénzt elszállítsák: biztonsági őrök kísérik a pénzt szállító munkatársakat, majd erre specializálódott szállítók viszik el a készpénzt a rendezvény területéről (hasonlóan például a boltokhoz).

Miért reklamálnak?

Mint azt Márki László elmondta, a vendéglátóhelyeken található terminálok meghibásodásának egyik oka lehet az áramkimaradás -és ingadozás. Erre az esetre azonban igyekeznek felkészülni szünetmentes tápegységekkel, illetve az internetszolgáltatás esetleges kimaradása esetén GPRS (mobil adatátvitel) kapcsolaton keresztül is tudják működtetni a rendszert. Az azonban egyáltalán használ a készülékeknek, ha leöntik őket, ami alkalmasint előfordulhat. A meghibásodásnál a lehető leghamarabb cserélik, javítják a készülékeket.

A fesztiválozók pedig jellemzően azért reklamálnak, mert úgy látják, eltűnt néhány ezer forint a kártyájukról. Ilyenkor általában kiderül, hogy a buli hevében nem tűnik fel, hogy néhány sörrel, vagy felessel többet fogyasztott a kártya tulajdonosa

 - a Help desk pontokon viszont forintra pontosan meg tudják mondani, melyik pultnál mennyit költött (azt természetesen nem, hogy sört, vagy pálinkát fogyasztott).

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 

Van, aki egyből rátett 290 ezret

A  vezérigazgató szerint a feltöltőpontokon az első napokban azért alakulhattak ki sorok, mert a rendezvényre érkezők minél hamarabb szerettek volna kártyához jutni, így nem indultak el a Hajógyári sziget belsejébe, inkább az első konténereknél várakoztak. Bár a fesztiválozók furcsállták, de nem érkezett kifogás sem az 500 forintos kauciós díj, sem a szintén 500 forintos szemétdíj miatt (mindkettőt visszakapja a fesztiválozó, ha visszaadja a kártyáját, és szemetet szed a kiváltáskor kapott zsákba).

A 100 forintos kényelmi díj (ezt akkor kell fizetni, ha nem készpénzzel, hanem bankkártyával töltjük fel a Festipay kártyát) miatt sem reklamáltak különösebben a szigetlakók: a szervezők szerint ezt elsősorban a külföldi vendégek használják, és még mindig kisebb ez a költségük, mintha egy magyar ATM-ből kellene pénzt felvenniük.

Csütörtökön 16 óráig 60 ezer Festipay kártyát adtak ki a Szigeten.

A kártyákat maximum 290 ezer forinttal lehet feltölteni: több olyan vendég is akadt, aki egyből rá is tett ennyit plasztikjára.

Mint megtudtuk, jövőre lehetnek újdonságok a fizetési rendszerben: egyszerűbb lesz a kártyák feltöltése, de akár pénzt is küldhetünk majd egyik kártyáról a másikra.

Címlapkép: Sziget/Szemerey Bence

Címkék:
vásárlás, utazás, tech, sziget, festipay, sziget fesztivál, szemétdíj,