Lecsapott a Médiatanács a Netflix-re: ennek a sorozatnak a korhatári besorolását módosították

Pénzcentrum2024. március 28. 13:32

Nem megfelelően klasszifikálta egy műsorszám Magyarországon is elérhető epizódjait a Netflix. A Médiatanács emiatt a holland társhatósághoz fordult, amelynek jelzésére változtatott az érintett sorozat korhatári jelölésén a streamingszolgáltató.

Állampolgári bejelentés alapján, a klasszifikációs rendelkezések érvényesülése szempontjából vizsgálta a Médiatanács a Netflix lekérhető (streaming) médiaszolgáltatáson elérhető, Locke & Key – Kulcs a zárját című sorozat 1. évadának 2. epizódját, amelyet „13+” korhatári jelöléssel tett elérhetővé Magyarországon a médiaszolgáltató. A testület szerint a műsorszámot a filmben található erőszakos szexuális jelenetek miatt magasabb korhatári kategóriába (18 éven aluliak számára nem ajánlott) kellett volna sorolni, ezért a hatósági ellenőrzés megállapításait továbbította a holland társhatóság, a CVDM részére.

A holland hivatal a teljes sorozatot megvizsgálta, és arról tájékoztatta az NMHH-t, hogy a sorozat Hollandiában elfogadott korhatári besorolása 16+, tehát az egyes epizódokat ezzel a jelzéssel kellene elérhetővé tenni Magyarországon is. A Netflix a vizsgálat nyomán 16+ jelölésre változtatta a műsorszám korhatár-besorolását a Magyarországon elérhető médiaszolgáltatásában is.

E heti ülésén a Médiatanács három esetben is szankciót alkalmazott jogsértő médiaszolgáltatókkal szemben. A Rádió Smile 2023. november 6–12. között nem teljesítette szerződéses vállalásait, mivel nem tett közzé megfelelő mennyiségű szöveges és zenei tartalmat, valamint közszolgálati célokat szolgáló műsorszámot, emellett megsértette a közszolgálati műsorszámok bemutatására fordított műsoridőre vonatkozó törvényi kötelezettségét is. Emiatt a médiaszolgáltatót, a Mosoly Média Nonprofit Kft.-t a testület a jogsértés tényéről szóló közlemény közzétételére kötelezte.

Tamási Rádió 2023. december 11–17. között sértette meg a szerződéses vállalásait azáltal, hogy nem tett közzé megfelelő mennyiségű közszolgálati, továbbá a helyi közélettel foglalkozó, illetve a mindennapi életet segítő műsorszámot, ami miatt a Tamási Rádió Kft.-t 70 000 forint bírsággal sújtotta a testület és emellett közlemény közzétételére kötelezte.

A Jazz TV. 2024. január 15–21. közötti műsorának hatósági ellenőrzése feltárta, hogy a 2024. január 17-én 15 óra 30 perctől közreadott Megnyitottunk című magazinműsorban bemutatott pincészet és annak kínálata olyan többletinformációk kíséretében került bemutatásra, ami a reklámokra jellemző módon segítette elő a vállalkozás népszerűsítését. Ezzel a médiaszolgáltató megsértette a burkolt kereskedelmi közlemény közzétételének tilalmára vonatkozó törvényi rendelkezést. A testület emiatt figyelmeztetésben részesítette a Jazz Televízió Kft.-t. A Médiatanács azt is megállapította, hogy a Jazz TV 2024. január 15–21. között megsértette a hatósági határozatban megállapított, napi rendszeres híradásra szánt minimális műsoridőre vonatkozó kötelezettségét, mivel a vizsgált műsorhéten egyáltalán nem adott közre hírműsorszámokat. Emiatt a Médiatanács 60 000 forint bírságot rótt ki a médiaszolgáltatóra a közlemény közzétételére kötelezés mellett.

A Médiatanács rendszeresen ellenőrzi a médiatörvény előírásainak betartását a reklámok közzététele során. A hatóság 2011 közepén létrehozott egy reklámadatbázist, amelynek keretében tartalomelemzésnek veti alá a legnézettebb televíziókban első alkalommal közreadott reklámokat. Az adatfelvételt közel száz szempont alapján végzik el, ami egyedülállónak számít hazánkban. Az NMHH Műsorfigyelő és -elemző Igazgatóságának elemzése szerint 2023-ban a vizsgált 77 médiaszolgáltató 5727 új reklámszpotot tett közzé több mint 8 millió alkalommal. Az első alkalommal bemutatott új reklámfilmek számát tekintve 2014 óta november számít a legerősebb hónapnak.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Ennek két oka van: az egyik a Black Friday, a másik a karácsony közelsége.

Kiderül a kutatásból az is, hogy a legtöbb új reklámot hétfőn adják közre, az év legerősebb napjának pedig november 1-je bizonyult 145 friss szpottal. A hirdetések átlagosan 20-30 másodperc hosszúak. Arra alapozva, hogy a háztartásokban a fogyasztói döntések többségét hagyományosan a nők hozzák meg, a reklámok nagyobbrészt őket szólították meg. A kiskorúakat célzó reklámok száma csökkent az előző évhez képest, a gyerekcsatornák nézői pedig leggyakrabban a nagy játékgyártók hirdetéseivel találkozhattak. A szépkorúakat leginkább gyógyhatású készítményekkel próbálják megszólítani a hirdetők, és az is megfigyelhető, hogy a korábbi évekhez hasonlóan az ezer és tízezer forint közötti értéket képviselő termékeket reklámozták leggyakrabban.

A reklámok szektor szerinti megoszlásában a kereskedelem dominált (42,7%), amit a gyógyhatású készítmények (13,8%), majd a szabadidő kategória (7,4%) követett. A legtöbbet szerepeltetett híresség 2023-ban is Csonka András volt, akit az egyik élelmiszerlánc reklámkampányában 91-féle szpotban is láthattak a nézők.

Címkék:
netflix, büntetés, szórakozás, korhatár, rádió, médiatanács,