Pénzcentrum • 2025. július 16. 19:45
Egy amerikai befektetői csoport több mint 120 millió dollárért vásárolta meg a mexikói Querétaro futballklubot, ami a Liga MX átalakulásának első lépése lehet - számolt be a Forbes.
Még egy héttel ezelőtt a Marc Spiegel által vezetett, atlantai székhelyű Innovatio Capital befektetési cég lezárta a Querétaro F.C. megvásárlását a Grupo Caliente korábbi tulajdonosától. Az üzlet értéke meghaladja a 120 millió dollárt, ami jelentős mérföldkő a 75 éves, bajnoki címet még nem nyert klub történetében.
Az Innovatio, amely két éve alakult és ez az első befektetése, nem nevezte meg az összes befektetőt a Fonseca Group ügynökségen kívül, de jelezte, hogy több tapasztalt észak-amerikai sport- és szórakoztatóipari vezető is részt vesz a projektben. Spiegel, aki korábban a Rubicon hulladékgazdálkodási céget alapította, a Querétaro elnökeként fog tevékenykedni.
"Több mint 200 különböző befektetési lehetőséget vizsgáltunk meg világszerte, és a mexikói ligában láttuk a legnagyobb potenciált az összes általunk elemzett liga közül" - nyilatkozta Spiegel.
KATT! Friss hírek, élő sporteredmények a Pénzcentrum Sportonline oldalán!
A Querétaro eladása várhatóan három további Liga MX csapat értékesítését előzi meg, amelyek mindegyike magasabb áron kelhet el. A klubokat azért kínálják eladásra, hogy megszüntessék a Liga MX-en belüli kereszttulajdonlási problémákat, ahol négy csoport egyidejűleg két-két rivális csapatban rendelkezett jelentős részesedéssel.
A tulajdonosi konfliktusok megszüntetése segítene megfelelni a FIFA szabályainak, amelyek nem engedik, hogy közös tulajdonban lévő csapatok részt vegyenek a nemzetközi versenyeken. Az értékesítések fő motivációja azonban az Apollo Global Management befektetési cég által tárgyalt Liga MX befektetéssel függ össze.
Az Apollo 2022-ben körülbelül 1,25 milliárd dolláros befektetést ajánlott a Liga MX-nek a liga nem mexikói médiajogokon alapuló nyereségének 20%-áért cserébe a következő 50 évre. Bár a decemberi tulajdonosi ülésen nem szavaztak az üzletről, egy ligán belüli forrás szerint a tárgyalások folytatódnak, és a módosított megállapodásról várhatóan a következő téli tulajdonosi ülésen szavaznak.
Az erősebb vállalatirányítás – beleértve a kereszttulajdonlás megszüntetését – továbbra is hangsúlyos pont a tárgyalásokon, ami arra ösztönzi a csapatokat, mint a Querétaro, hogy most adjanak el, ne pedig várjanak egy későbbi kötelező eladásra, amikor már kevesebb alkupozíciójuk lehet.
Az Apollo másik fő célja a Liga MX médiajoginak és szponzorációinak átszervezése. Jelenleg a Liga MX-ben – eltérően más vezető futballligáktól – nincs országos médiacsomag, ehelyett minden csapat közvetlenül szerződik a televíziós társaságokkal.
"A jelenlegi helyzet egy töredezett piac, ami nem segíti sem a szurkolókat, sem a csapatokat, sem a ligát" - mondja Ed Malyon, az Innovatio partnere. "A médiajogiok központosítása hatalmas fordulópont lenne a liga történetében."
JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Egy új médiacsomag drámaian átalakíthatná a Liga MX üzleti modelljét, különösen most, amikor az MLS az Apple TV-vel kötött, széles körben csalódást keltőnek tartott partnerségben ragadt, és sok európai futballliga díjai stagnálnak vagy csökkennek.
Az Apollo-ügylet tartós előnyt biztosíthatna a Liga MX befektetőinek Európával szemben, ha véglegesen megszüntetné a liga kiesési-feljutási rendszerét. 2020-ban a mexikói szövetség hat szezonra felfüggesztette a kiesést a Covid-19 járvány miatt, és az Apollo állítólag a rendszer végleges megszüntetését követeli befektetése feltételeként.
Ebben a környezetben a Liga MX új befektetői érdeklődést vonzott. Például egy Eva Longoria színésznőt is magában foglaló, amerikai vezetésű csoport 2021-ben megvásárolta a Club Necaxa körülbelül felét, és egy évvel később egy újabb részesedés eladása több mint 200 millió dollárra értékelte a klubot. Ryan Reynolds és Rob McElhenney, a Wrexham AFC tulajdonosai 2024-ben szálltak be, és most ők és Longoria egy FXX dokumentumsorozatot készítenek a klubról.
A Liga MX értékelései még mindig messze elmaradnak az MLS mögött, amelynek 29 csapata mind legalább 415 millió dollárt ér, átlagosan 690 millió dollárt a Forbes becslései szerint. A Liga MX klubok még inkább jó befektetésnek tűnnek, figyelembe véve, hogy a Forbes 2025-ös MLS-csapatértékelései átlagosan 9,3-szoros bevételi szorzót mutattak; ezzel szemben a Querétarót a 2024-25-ös bevételének körülbelül 5-szörösére értékelték.
A Liga MX-nek más előnyei is vannak az MLS-szel szemben. Egyrészt kétségtelenül a legfontosabb sportliga a futballőrült hazai piacán, és még az Egyesült Államokban is – a zavaros médiajogi környezet ellenére – a Liga MX több tévénézőt vonz, mint az MLS. És míg a Forbes becslései szerint 16 MLS-csapat veszteséggel működött az elmúlt szezonban, a Liga MX klubok többsége pozitív cash flow-t termel.
Spiegel csoportja optimista a Querétaro helyi kilátásait illetően is, amely hazai mérkőzéseit egy gyorsan növekvő, 1,5 milliós metropoliszban játssza, amely gyártási és adatközpont-központ. Bár az interneten elterjedt egy pletyka, hogy az eladás a klub más városba költözéséhez vezethet, Malyon szerint az új tulajdonosok soha nem is beszéltek költözésről.
"Jó termék, alacsonyabb költséggel" - mondja Adrian Madero, a Fonseca Group alelnöke. "Az infrastruktúrával kezdődik – Mexikóban kevesebb mint 50 millió dollárért építhetsz egy csúcstechnológiás, 25 000 férőhelyes stadiont. Amerikában ez lehetetlen lenne."
Madero szerint a Querétaro könnyen fejleszthető területekkel rendelkezik a merchandising, a szponzorációk és a licencelés terén. "Ez egy unikornisszerű lehetőség" - mondja, "mert a Liga MX-be a fordulóponton fektetünk be, amikor a megfelelő vállalatirányítás, a megfelelő növekedési szemlélet és az üzletvitel helyes módja kialakul."