Még szinte soha nem volt ilyen fontos a lakásbiztosítások aktualizálása

Pénzcentrum2023. november 14. 11:00

A már megkötött biztosítási szerződéseknél sokszor jelent problémát, hogy nem fordítanak kellő figyelmet a szerződés létrejötte után annak aktualizálására, pedig az infláció, az építőipari árak emelkedése, vagy éppen a háztartás vagyonának bővülése mind olyan tényezők, amelyekkel számolni kell, ha szeretnénk, hogy a biztosító által kifizetett összeg a tényleges kár összegével legyen egyenlő, a szerződés feltételei szerint. Csak az ár dominál, vagy az ügyfelek figyelnek a részletekre is? A Pénzcentrum Szabó Zoltánt, a Generali Biztosító lakossági vagyon-termékmenedzser terület vezetőjét kérdezte arról, hogy milyen szempontok számítanak egy lakásbiztosítás kiválasztásánál, mik a tipikus hibák, és hogyan köthetünk biztosítást akár az életmódunkra vagy az online aktivitásunkra is.

Bármikor bekövetkezhet az ingatlanon belül egy csőtörés, leáztatás, dugulás, üvegtörés, vagy kárt tehet az ingatlanban a szélsőséges időjárás. Amennyiben ilyen események elszenvedői vagyunk, a megfelelő lakásbiztosítás óriási segítséget jelent a károk költségeinek átvállalásával.

Hazánkban is előfordulnak biztosítással nem rendelkező vagy alulbiztosított otthonok, azonban a magyarok többsége meglehetősen tudatos az ingatlanok és ingóságok biztosítása terén. Hazánkban a lakásbiztosítási piac lefedettsége 74-75% körüli, ez nemzetközi viszonylatban is nagyon magas biztosítottsági aránynak számít. ”Összességében az emberek egy lakásbiztosítás megkötésekor nagyon körültekintőek, ami nem csoda, hiszen legtöbbünknek az otthonunk a legdrágább vagyontárgyunk, sokszor egy élet munkája fekszik benne” – hangsúlyozta a Pénzcentrum-nak Szabó Zoltán, a Generali szakértője. 

Az elmúlt időszak negatív gazdasági eseményei miatt különösen fontos, hogy kiemelt figyelmet fordítsunk a biztosítási szerződés aktualizálására, máskülönben könnyen előfordulhat, hogy egy káreseményt követően azzal szembesülünk, hogy a biztosító nem a teljes kárt, hanem annak csak egy részét téríti meg, mert a szerződés időközben alulbiztosítottá vált.

Az inflációt szintén figyelembe kell venni, mert a biztosítás a kárt a szerződésben foglalt biztosítási összegig fedezi. Mit jelent ez? Például, ha leég a házunk és azt újra kell építeni, előfordulhat, hogy még akkor sem lesz elég a kárra kifizetett szolgáltatás összege, ha egyébként elfogadtuk a biztosító által évente felajánlott értékkövetést, ugyanis ez nem egyenlő a biztosításunk aktualizálásával.

“Ha olyan változás történik az ingatlanon vagy az ingóságban, amelytől megnőtt annak értéke, ilyen például a napelem-telepítés, hozzáépítés, padlástér-beépítés, vagy új családtag érkezik az otthonunkba, akire ki kellene terjeszteni a biztosítást, érdemes rögtön jelezni a biztosítótársaság felé” – emelte ki Szabó Zoltán.

Az utóbbi években jelentősen megszaporodtak a szélsőséges időjárási eseményekkel (pl. vihar, villámárvíz, villámcsapáskárok, tetőbeázások, pinceelöntések, farádőlések) kapcsolatos káresemények, sokan pedig egy komolyabb havária esemény (természeti csapás) után döntenek úgy, hogy biztosítást kötnek vagy a már meglévő szerződésüket aktualizálják.

Mennyire számítanak a kiegészítő szolgáltatások?

“Sokaknak egyelőre csak az a fontos, hogy az alapkockázatokra térítsen a biztosító és nem is foglalkoznak a szerződéssel a továbbiakban, vannak, akik a lakáshitel miatt kötnek biztosítást, és egyre többször szempont a választás során ma már az is, hogy milyen kiegészítő szolgáltatásokat építettek a biztosításba, vagy milyen a kárrendezési szolgáltatás minősége” – emelte ki a szakértő.

A Generali például négyféle Házőrző otthon- és életmód-biztosítást kínál, amelyek eltérő, összesen 26-féle kiegészítő szolgáltatást tartalmaznak, közel 50 kockázatra.

A megváltozott szokásoknak megfelelően az ügyfelek igénylik, hogy minél több területhez és tevékenységhez kapcsolódóan köthessenek biztosítást, ezért egyre többen keresnek ma már jogvédelemmel kapcsolatos-, vagy éppen utas-, esetleg kisállat-biztosítást is

– tette hozzá Szabó Zoltán.

Ha vészelhárításra vagy szakiparos ajánlásra lenne szükség, a kiegészítő szolgáltatások között megtalálható az éjjel-nappal hívható Mestervonal 24, de akár olyan különleges szolgáltatás is választható, mint az Időjárás-biztosítás, amely lényege, hogy a biztosító kárbejelentés nélkül automatikusan fizet kártérítést, ha a belföldi nyaraláson az ügyfél által kiválasztott 7 vagy 14 nap alatt a biztosítási feltételek szerinti időjárási esemény elrontja a vakációt.

Ennek nyomán számos új biztosítási lehetőség jött létre, a Generali Házőrző otthon- és életmód-biztosítás keretében például kifejezetten Cyber biztosítást is választhatunk, amely anyagi segítséget nyújt a bank-, hitel- és internetkártya-, illetve személyes hozzáférési adatokkal történő visszaélés vagy adatvesztés esetén, de akár távsegítségnyújtást és jogvédelmet is igénybe vehetünk.

Mit jelent az életmódbiztosítás? 

“A köznyelvben lakásbiztosítást használunk, viszont úgy gondoljuk, hogy a Generali Házőrző otthon- és életmód-biztosítás esetében az életmód-biztosítás jobban kifejezi, hogy mit tud nyújtani a termék. A Házőrző testre szabhatóbb, mint egy lakásbiztosítás, mindenki megtalálhatja magának azokat a biztosítási szolgáltatásokat is, amelyek az életmódjának megfelelnek” – hangsúlyozta a Generali szakértője.

Azok a családosok, akik gyermekkel kertes házban élnek, van napelemrendszerük, sokat kerékpároznak, választhatják a Kertes házas csomagot, Kölyök és Öko csomaggal, de egy fiatal albérletben élő pályakezdő, vagy az idősebb korosztály is megtalálhatja az igényeinek megfelelő biztosítási szolgáltatásokat.

Online vagy személyesen intézzük a biztosítási ügyeket?

Habár az online összehasonlító oldalak szerepe folyamatosan erősödik, a személyes biztosításkötés aránya – akár online felületen is – a teljes kötés nagyobb hányadát teszi ki. “Az a tapasztalunk, hogy az emberek egyre nyitottabbak az online térből érkező információkra. Amikor például egy-egy nagyobb terület, vagy akár az ország egészét érintő időjárási helyzetből keletkező káresemény kapcsán az ügyfeleink figyelmét felhívjuk arra, hogy az online kárbejelentőnkön várakozás nélkül, kényelmesen, gyorsan be tudják jelenteni a kárt, akkor láthatóan megugrik az online kárbejelentőt és az Ügyfélpont applikációt használók száma” – mondta el a szakértő.

Az online ügyintézési folyamatok is száma is emelkedőben van, egyre többen használják a generali.hu oldalról indítható online díjfizetést és a MyGenerali online szerződéskezelőt, ahol egy felületen megtalálható minden konkrét információ a biztosításokkal kapcsolatban. 

Címkék:
biztosítás, otthon, lakásbiztosítás, generali, káresemény,