Pénzcentrum • 2025. július 17. 17:17
Hiába álltak elő konkrét javaslatokkal a pedagógus-szakszervezetek, az Orbán-kormány nem kíván módosítani sem a tanárok teljesítményértékelési rendszerén, sem a segítő iskolai dolgozók bérhelyzetén. A 2025/2026-os tanév is a jelenlegi, sokak által diszkriminatívnak tartott feltételek szerint indul, írja a Népszava.
Eredménytelenül zárult az egyeztetés a pedagógus-szakszervezetek és a Belügyminisztérium köznevelési államtitkársága között. A Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) és a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) több, részletesen kidolgozott módosító javaslattal is készült, ám Maruzsa Zoltán államtitkár ezek egyikére sem tudott kormányzati támogatást ígérni – számolt be róla a PDSZ ügyvivője, Nagy Erzsébet.
A tanárok teljesítményértékelését sokan igazságtalannak tartják: a PDSZ felmérése szerint az első alkalommal alkalmazott rendszer résztvevőinek fele elégedetlen volt az eredményekkel, és úgy vélték, azok diszkriminatívak, előre meghatározott keretszámokkal. Ennek ellenére a 2025/2026-os tanév a mostani rendszer szerint indul.
A kormány nemcsak a tanárok, de a nem pedagógus végzettségű, nevelő-oktató munkát közvetlenül segítő (NOKS) bérhelyzetével sem kíván érdemben foglalkozni, derült ki a PSZ elnöke, Totyik Tamás beszámolójából. Szerinte hiába juttattak el részletes javaslatokat a NOKS-dolgozók akár 50 százalékos béremeléséről, a minisztérium csak annyit közölt: nincs róla kormányzati döntés. Ezek a munkavállalók jelenleg csupán a garantált bérminimumot kapják, nettó 231 900 forintot.