Tömegek halogatják a sorsdöntő anyagi döntést: nagy pénzt buknak rajta, pedig egyszerű váltani

Horváth Zsolt Benjámin2022. november 23. 16:01

Az utóbbi évek legfontosabb trendje a magyar bankszektorban egyértelműen a digitalizáció előretörése volt. A pénzintézetek pedig természetesen rá is ültek ennek hullámaira, így nem meglepő, hogy a banki ügyintézés nagyrészét a legtöbb piaci szereplőnél már könnyedén intézhetjük online. Nem kivételek ez alól a bankszámlák sem. Ezért ma a többségnek már felesleges nyűg a bankfiókba menni, ha jobbra cserélnénk bankszámlánkat.

Az októberben már 21,1 százalékos több évtizedes csúcsra ugró infláció ahogy az életünk minden területi, a banki ügyleteink költségeire is kihat. A hitelek esetében például a pénzintézetek általában az előző évre év fogyasztói árindexének megfelelően állapítják meg díjaikat. Annak oka pedig, hogy ehhez igazodnak a bankfelügyeleti kontroll. A bankszámlák esetében viszont nincs is ennyire szigorú szabályozás, így egy-egy pénzügyi szolgáltató akár év közben is változtathat ezen termékeinek árazásán, ezzel pedig az egyik legvolatilisebb pénzpiaci terméknek számítanak azok közül, amelyek majd minden magyarnak a birtokában vannak.

Ügyfélként ebből egyértelműen az a tanulság, hogy érdemes minél gyakrabban (legalább évente) átnézni a bankszámlánk díjtételeit és adott esetben csomagot, vagy akár szolgáltatót váltani. Könnyű persze ürügyet találni arra, hogy ezt a fontos lépést ne végezzük el. Sokan a megszokás miatt évtizedeket "töltenek" egyetlen banknál, mások bár ennél bátrabbak, de tartanak attól, hogy a bankváltás is sok macerával jár, ami a mai világban, amikor a legtöbbünk élete amúgy is szinte csak a folyamatos rohanásból áll teljesen jogos szempont.

Pedig ha kézben szeretnénk tartani pénzügyeinket és a lehető legkevesebbet fizetni egy ilyen ma már szinte létfontosságú szolgáltatásért, ahhoz elengedhetetlen, hogy mindig a lehető legtesthezállóbb bankszámlát vezessük, az egyéni szokásainkkal leginkább kedvezőnek számító ajánlatot nyújtó banknál. Ennek megtalálásban nagy segítség lehet a Pénzcentrum kalkulátora, amivel gyorsan és egyszerűen, viszont igen részletesen testre szabva böngészhetjük át a nagyobb bankok legkedvezőbb ajánlatait. Ha pedig megtaláltuk a számunkra tökéletes számlát, az egyetlen hátralévő feladat a számlanyitás. Utóbbival kapcsolatban pedig ma már olyannyira flexibilisek a hazai pénzintézetek, hogy jellemzően kétféle módszert is biztosítanak erre:

  • Az első lehetőség, hogy bankfiókban nyitjuk meg az új számlánkat, hagyományos módon, tollal, papírral alírogatva az elénk biggyesztett (és alaposan átolvasott) dokumentumokat
  • A másik pedig az online számlanyitás, a legtöbb pénzinzintézetnél ugyanis ma már akár a kanapénk kényelméből is lebonyolíthatjuk a dolgot egy egyszerűen kezelhető online felületen, vagy épp egy videóhívással

Az online számlanyitás is többféle lehet. Van ahol a nap 24 órájában lehetőségünk van végigcsinálni a ránk háruló feladatokat, így kitöltögetni az alapadatainkat, felölteni okmányainkat és elintézni minden egyéb, a bank által tőlünk igényelt teendőt és a pénzintézet ügyintézője ezután munkaidőben egyeztet velünk egy időpontot, majd behív egy bankfiókba, ahol nekünk már csak meg kell erősíteni személyazonosságunkat és aláírásunkat kell a szerződésre biggyeszteni. A másik, még ennél is kényelmesebb megoldás egyáltalán nem igényel tőlünk személyes megjelenést. Ez az úgynevezett tényleges online számlanyitás, ami végig online történik. Vegyük hát sorra részletesebben ezeket számlanyitási módszereket.

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 

Már az online számlanyitásnak is több módja létezik

Az első típus esetében ugye egy tanácsadóval valós időben beszélgetünk online. Ennek a megoldásnak az egyetlen korlátja az, hogy értelemszerűen csak munkaidőben tudjuk lezongorázni, amikor elérhető a választott bankunknál egy ügyintéző. Ez az évek óta kipróbált megoldás működik például az OTP Banknál, a Takarékbanknál, vagy a Raiffeisen Banknál és választható a Gránit Banknál is.

A másik módszer a nem valós idejű online számlanyitás, aminek keretében az igénylő banki ügyintéző segítsége nélkül rögzíti személyes okmányait. Ennek esetében bármikor rögzíthetjük az adatainkat, akár a bankok nyitvatartási idején kívül is, sőt egyes pénzintézeteknél (például a K&H-nál, vagy a Gránit Banknál) a webes felületet itt már felváltotta egy applikáció, amin keresztül még gördülékenyebben, a mobilunkon csinálhatjuk végig a folyamatokat. Egyre több pénzintézetnél elérhető ez a lehetőség is, a már említett két pénzintézet mellett alkalmazza a megoldást a CIB Bank és az UniCredit Bank is. Az azonosításunk persze ilyenkor a bankok jogszabályi kötelezettsége, így vagy egy rövidebb videóhíváson, vagy személyes megjelenésen keresztül, de valahogyan egy banki tanácsadóval is kapcsolatba kell lépnünk, viszont ha ezt a megoldást választjuk, akkor erre tényleg csak a szerződés előtti utolsó simításokhoz van szükségünk. 

Címkék:
bankszámla, bank, online, bankváltás, számlanyitás, bankszámlaváltás, online számla, online bankolás, online számlanyitás,