Pofátlan csalók fosztják ki a magyar bankok ügyfeleit: te ne dőlj be a tolvajoknak

Pénzcentrum2022. február 24. 16:33

Az utóbbi időszakban megszaporodtak a banki ügyfeleket célzó adathalász kísérletek, amelyek során a csalók személyes adatokat próbálnak megszerezni. Az adathalászok jellemzően telefonon keresztül, banki ügyintézőnek álcázva magukat, vagy hamis e-mail üzenetben, a bank nevében keresik meg a számlatulajdonosokat. A Magyar Bankholding tagbankjai arra kérik az ügyfeleket, hogy soha, semmilyen körülmények között ne adják meg banki azonosítóikat, jelszavaikat, számla adataikat. Az Erste ügyfeleit szintén megkörnyékezték.

Az elmúlt időszakban számos bejelentés érkezett a Magyar Bankholding tagbankjaihoz, a Budapest Bankhoz, az MKB Bankhoz és a Takarékbankhoz arról, hogy csalók próbálnak meg hozzájutni bizalmas banki adatokhoz, visszaélve a pénzintézetek nevével.

Előfordul, hogy az adathalászok a bankszámla felfüggesztésével kapcsolatos figyelmeztetésre vagy hiányos adatokra hivatkozva kérik az ügyfeleket, hogy az általuk megadott linken jelentkezzenek be az internetbank fiókjukba, és ott adják meg az adataikat. Az e-mailekben található internetes oldalra vezető link megtévesztésig hasonlít a bank internetbankjának hivatalos bejelentkező felületére. A jelszavak és kódok így a csalók birtokába kerülhetnek, amelyeket felhasználhatnak banki tranzakciók kezdeményezéséhez.

  • E-mail megkeresés esetén az alábbiakra érdemes figyelni:
  • A bankok soha nem küldenek olyan e-mailt, amely azonnali bejelentkezésre ösztönzik az ügyfeleket vagy sürgős intézkedést követelnek!
  • Az adathalász üzenetek tartalma gyakran nehezen értelmezhető és hiányos, nyelvezete magyartalan.
  • A hamis levél tárgya legtöbb esetben „Fizetési felszólítás” vagy „FONTOS”, és azonnali belépést sürget a megadott linken.
  • A bankok sosem kérik arra, hogy telepítsen távoli hozzáférést biztosító programot vagy alkalmazást készülékére.
  • Az internetbankba kizárólag a bank hivatalos weboldalán és mobilos applikációján keresztül lépjen be!
  • Mindig olvassa el, hogy az egyszer használatos kódokhoz tartozó szövegezés mire ad felhatalmazást, és hogy a kód milyen tranzakció vagy módosítás végrehajtása érdekében készült.

Amennyiben megnyitotta az e-mailben szereplő hivatkozást és megadta az adatait, azonnal keresse fel a számlavezető bankjának ügyfélszolgálatát* és függessze fel netbank jogosultságát - figyelmeztetnek.

Emellett jellemző, hogy a csalók telefonhívásokon keresztül, magukat banki dolgozóknak kiadva próbálják meg az ügyfelek bankkártya adatait és internetes banki azonosítóit megszerezni. A kísérlet többnyire ügyfélszolgálati telefonszámokhoz hasonló hívószámokról érkezik, a csalók pedig különböző indokokkal kártékony telefonos alkalmazások és internetes programok letöltését kérik az ügyfelektől.

A Magyar Bankholding megerősíti, hogy a magyarországi bankok telefonos ügyfélszolgálatai nem végeznek egymás között hívás-átkapcsolást. A bankok semmilyen esetben, semmilyen csatornán (sem e-mailben, sem SMS-ben, sem telefonon) nem kéri az ügyfeleit arra, hogy adják meg a bankkártyájuk összes adatát, internetes banki jelszavukat, valamint soha nem kérik ügyfeleiktől a távoli elérést biztosító programok telepítését!

Amennyiben gyanús telefonos megkeresést tapasztal, kérjük, hogy ne adjon meg személyes adatokat, ne telepítsen kérésre semmilyen programot és szakítsa meg a beszélgetést, továbbá tájékoztassa a számlavezető bankjának ügyfélszolgálatát a hívásról - zárják a közleményt.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Az Erste ügyfelei is legyenek résen

Új adathalász módszerrel próbálkoznak a csalók, webkeresőben megjelenő hirdetés segítségével tévesztik meg az ügyfeleket, és viszik el őket a hamis banki oldalra, ahol megszerzik az adataikat - hívta fel a figyelmet az Erste Bank csütörtöki közleményében. A pénzintézet arra kéri ügyfeleit, hogy közvetlenül a bank oldalát keressék fel, annak címét írják a böngészőbe, és mindig járjanak el körültekintően mielőtt azonosító adatokat, jelszót, kódot adnának meg.

Részletezik, hogy akik nem közvetlenül a www.erstebank.hu címet írják be a böngészőbe, hanem a bank nevére, vagy a netbankra keresnek rá, olyan hirdetéssel találkozhatnak az első találatok között, amely nem a pénzintézet weboldalára vagy netbanki megoldására mutat, hanem egy adathalász oldalra. Ez kinézetében hasonlít a bank oldalára, ám nem teljesen ugyanolyan, és ha a gyanútlan ügyfél erre a hirdetésre kattint, akkor a belépési adatait már az adathalászoknak, és nem a banknak adja meg.

Hangsúlyozzák, az Erste Bank minden esetben kettős azonosítást alkalmaz a belépéskor, az ügyfelek értesítést - sms-t, push üzenetet - kapnak a tranzakciók jóváhagyásához. A legnagyobb problémát az okozza, ha az itt kapott egyedi kódot is megadják az adathalászoknak. Érdemes ellenőrizni, hogy a másodlagos azonosításra kapott üzenetben a kóddal milyen műveletre ad az ügyfél jóváhagyást. A belépés helyett sokszor egy mobilbanki regisztrációra érkezik engedélykérés, amely általában el is tér a megszokott üzenettől - a nyelve például lehet magyar helyett angol. Mindig érdemes tehát megnézni a banktól érkező, egyedi kódot tartalmazó üzenet tartalmát, hogy az ügyfél arra a műveletre adjon engedélyt, amit valóban el szeretne végezni.

Az Erste Bank azt ajánlja, ha ügyfelei bármilyen szokatlan jelenséget tapasztalnak, például picit eltér az oldal a korábban megszokottól, nem a megszokott üzenet érkezik a banktól, más műveletre vonatkozik a kód, mint amit elvégezni szeretnének, akkor inkább álljanak meg, kezdjék teljesen elölről a műveletet a www.erstebank.hu címen. Az adathalászokkal szembeni fellépést a csaló oldalak eltávolítása érdekében az Erste Bank megtette a szükséges lépéseket - közölte a pénzintézet.

Címkék:
csaló, internet, bank, csalók, adathalászat, bankok,