Kényelmes nyugdíj-ügyintézés nem csak haladóknak!

Pénzcentrum2009. február 13. 05:40

A nyugdíjazással kapcsolatos papírmunkát még a hátuk közepére sem kívánják a pihenésre vágyó munkatársak. A személyes ügyintézés során az ügyfélszolgálati irodákban kígyózó sorok a maradék kedvét is elveszik az embernek. Az elektronikus ügyintézés segítségével azonban elkerülhető egy sor kellemetlenség és interneten keresztül számos olyan ügyet rövid időn belül elintézhetünk, amire egyébként órákat kellene szánni.

Sokan azzal a címszóval félnek belevágni az internet adta lehetőségekbe, hogy "én nem értek a számítógéphez, ez nem fog menni". Pedig akinek sikerül leküzdeni a kezdeti nehézségeket az később rengeteg időt megspórolhat ennek köszönhetően. Az elektronikus ügyintézés hallatán sokaknak eszébe juthat a közelmúltban lezajlott üzemzavar, de a szakemberek gőzerővel dolgoznak a hiba kijavításán és a rendszer biztonságosabbá tételén.

Ismerkedjünk meg az elektromos ügyintézés rejtelmeivel

Felmérések szerint az ügyfélkapun keresztül történő ügyintézés még gyerekcipőben jár, a nyugdíjasokra vonatkozó szolgáltatásokat pedig még ennél is kevesebben ismerik. A közigazgatási eljárások gyorsítása érdekében folyamatosan bővítik az elektronikus ügyintézés adta lehetőségeket. Az adatvédelemre, a feldolgozásra és a tárolásra a közelmúltban történt hiba miatt még nagyobb hangsúlyt fektetnek.

Az ügyfélkapu a magyar kormányzat elektronikus ügyfélbeléptető és azonosító rendszere. Ez biztosítja, hogy felhasználó a személyazonosság igazolása mellett egyszeri belépéssel, biztonságosan kapcsolatba léphessen az elektronikus közigazgatási ügyintézést és szolgáltatást nyújtó szervekkel. Aki létrehozta már a saját ügyfélkapuját, az olyan elektronikus szolgáltatásokat használhat a portálon keresztül, amelyeket a különböző közigazgatási szervek nyújtanak.

Alapesetben minden hatósági eljárás intézhető elektronikusan is, csak törvény, kormányrendelet, illetve önkormányzati rendelet zárhat ki valamely ügyintézést ebből a körből. Lényeges eljárási szabály, hogy az informatikai eszközzel nem rendelkező ügyfél nem szenvedhet hátrányt amiatt, hogy a hatósággal nem tud elektronikus úton érintkezni. Az ügyfélkapu nyitása egy regisztrációs eljárás, amelyet bármely természetes személy kezdeményezhet valamelyik okmányirodában, illetve az interneten keresztül.

Az állampolgárok a regisztrációt követően kezdhetnek elektronikusan ügyet intézni. Az ügyfélkapu egységes, szabványos csatlakozást tesz lehetővé megfelelő törvényi keretek között. Egy olyan eszköz, amely biztosítja, hogy a használó egyedileg azonosított módon biztonságosan léphessen kapcsolatba az elektronikus közigazgatási ügyintézést és szolgáltatásokat nyújtó szervekkel. Az ügyintézés során a Súgó mellett e-mailen vagy telefonon is kérhet segítséget az elakadt felhasználó.


Az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság elektronikus ügyintézési rendszert működtet, amely az ügyfélkapuhoz hozzáféréssel rendelkező személyek részére biztosít lehetőséget elektronikus űrlapok kitöltésére és beküldésére. A szolgáltatások az ONYF honlapján (www.onyf.hu) az "Elektronikus ügyintézés" ikonra kattintva is elérhetőek.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Elektronikus formában többek között a következő eljárási cselekmények gyakorolhatók: az ügyfél nyilatkozatának, bejelentésének előterjesztése; az ügyfél tájékoztatására, értesítésére és felhívására vonatkozó hatósági közléseknek az ügyfél tudomására hozása, az ellátások megállapításával, folyósításával összefüggő kérelmek benyújtása, ideértve a fellebbezési és az igazolási kérelmet is.

Az elektronikus ügyintézés megkezdéséhez az ügyfélnek meg kell adnia a 3 X 3 jegyű TAJ számát. A nyugdíjbiztosítási eljárás rendkívül összetett, ezért az e-ügyintézési rendszer folyamatos fejlesztése mellett sem lehet valamennyi eljárási cselekményt elektronikus úton gyakorolni. Az ügyintézés a rendszerben található elektronikus űrlapok kitöltésével, továbbításával kezdeményezhető. A felhasználható űrlapok között 25 fajta kérelem, 11 fajta nyilatkozat és 5 fajta bejelentés található.

E-ügyintézésbe bevont ügynek kell tekinteni azt az ügyet, amelyet az ügyfél az ügyfélkapun keresztül a nyugdíjbiztosító honlapján elérhető elektronikus űrlapok kitöltésével és az ONYF által működtetett e-ügyintézési rendszernek történő elküldésével kezdeményezett.

Címkék: