Főnökeik miatt teljesítenek ramatyul a magyar melósok: ez lehetne a megoldás

Pénzcentrum2021. október 10. 18:10

Magyarországon a vállalkozói kultúrában óriási hiány van a visszajelzésekből a munkavállalók irányába. A vezetők jó esetben ugyan tisztában vannak vele, hogy a pozitív és a negatív kritika egyaránt építő jellegű tud lenni, az értékelésről gyakran mégis hajlamosak megfeledkezni. Ilyenkor az egész esetlegessé válik, amivel egyetlen dolgozót sem lehet már motiválni. Czinege Andor szervezetfejlesztési szakértő arról beszélt, a rendszeres visszajelzésekkel nemcsak a dolgozók hozzáállásán, hanem a teljesítményükön is szinte határtalanul lehet javítani.

A visszajelzés a bajnokok reggelije, vallja Ken Blanchard, a világ egyik legismertebb motivációs előadója. Szerinte ha csúcsteljesítményre szeretnénk sarkallni a munkatársainkat, akkor abban kulcsfontosságú szerepet kell betöltenie az értékelésnek is.

Ehhez képest hazánkban ma a legelterjedtebb a nulla visszajelzés: az alkalmazottak akkor sem kapnak visszacsatolást, ha jól végzik a munkájukat, és akkor sem, ha rosszul. Czinege Andor szervezetfejlesztési szakértő szerint a legtöbb vezető úgy érzi, hogy a hibák korrigálása a legfőbb feladata, ha pedig valami jól működik, azt természetesnek veszi.

Kisebb vállalatoknál ilyen irányú továbbképzések nem jellemezőek, a közepes és nagyvállalatoknál viszont a méret növekedésével egyre elterjedtebb a teljesítményértékelési rendszer. Ennek a lényege, hogy bizonyos időszakokra kitűznek célokat, ami már jó gyakorlatnak mondható. Két gond van vele: kevesen alkalmazzák a rendszert igazán jól, ráadásul nem is túl gyakori az értékelés, amit ennek keretében adnak. Hetente vagy akár naponta lenne ideális visszajelzést adni a kollégáknak, hiszen valamit mindig csinálnak valahogyan. Ettől Magyarországon még nagyon messze állunk

– értékelt az Ad Sidera Csoport vezető tanácsadója.

A fejlődés és az elégedettség nem üti egymást

A szakértő hozzátette, élénken él két tévhit a vezetők fejében, miszerint a munkavállalók elbízzák magukat a dicséretektől, az elégedettség pedig a fejlődés gátja, holott egyik sem igaz.

Lehet az ember egyszerre elégedett és akarhat közben fejlődni. A lényeg mindig az, hogy a visszajelzések ne csak a hibákat korrigálják, hanem a fejlődést is ösztönözzék. A munkatársak hatékonyságát pusztán a visszajelzésekkel szinte határtalanul lehet növelni, sok vezető el sem tudja képzelni, milyen nagy lehetőség rejlik ebben

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 

  – mondta Czinege Andor. Kijelentette: miközben a cégek bevételeit jelentősen lehetne növelni megfelelően alkalmazott visszajelzésekkel, mintha ez egy titok lenne, mert kevés cég aknázza ki az ebben rejlő lehetőségeket.

A szervezetfejlesztési szakértő szerint a visszajelzés akkor lehet hatékony, ha magasabbra emeljük a lécet a munkatárs számára, a haladást rendszeresen nyomon követjük, és ehhez kapcsoljuk a visszajelzéseket. Ha ez nincs meg, az egész esetlegessé és negatív fókuszúvá válik ahelyett, hogy tetten érnénk a kollégát, amikor valamit jól csinál.

Egymást is jutalmazhatják a munkatársak

A vezetők életét könnyíti meg a Flinkit! Pet névre hallgató, magyar fejlesztésű munkatársi és vezetői visszajelzési rendszer, amelynek köszönhetően bármely vállalat feltérképezheti, hogy működnek együtt a szervezeti egységei, miközben kellőképpen motiválhatja is az adott területeken dolgozó munkavállalókat.

Címkék:
magyarország, munkavállaló, munkavállalók, vezető, szakértő, munkatársak,