Pénzcentrum • 2015. október 12. 06:00
Idén január 1-től jelentősen módosultak a cafetéria-szolgáltatások adóterhei, amely főként a SZÉP kártya, illetve az adómentesen nyújtható lakáscélú támogatás népszerűségét növelte. A Pénzcentrum utánajárt, beváltak-e a módosítások, és valóban jól működik-e a rendszer.
Idén a béren kívüli juttatások adóterheit nagymértékben módosították, ami kissé bonyolulttá tette a rendszert.
A szigorítás annyiban lényeges, hogy akik 200 ezer forintnál magasabb összeget kapnak, az összeg feletti részt csak SZÉP kártyán vehetik kedvezményes adózással igénybe. Ezen felül az adómentes juttatások körét bővíti a lakáshitel támogatás, ami nagyban megkönnyíti a lakást vásárlók terheit.
KATTINTS! Cafetéria: lesznek, akik mégis nagyot buknak 2015-ben
A változás tehát röviden annyi, hogy idén január 1-től:
- Évi 200 ezer forintig (16,6 ezer forint havonta) a béren kívüli juttatások közterhei nem változnak, a juttatás értékének 1,19-szerese után 16 százalék szja-t és 14 százalék eho-t, összesen 35,7 százalék közterhet kell fizetni.
- 200 ezer és 450 ezer forint között azonban a 35,7 százalékos adóterhelés csak a SZÉP kártyák esetében marad fent, az egyéb béren kívüli juttatásokat 51,17 százalékos közteher illeti. (A juttatás értékének 1,19 szerese után 14 százalék eho helyett 27 százalék eho-t kell fizetni, ehhez jön a 16 százalék szja).
KATTINTS! Minden harmadik magyar munkavállalót érinthet ez az újítás
Bár a pontos számok még nem ismertek, annyi már látható, hogy az elfogadott adóváltozás valóban a SZÉP kártya, illetve az adómentesen nyújtható lakáscélú támogatás népszerűségének kedvezett.
A 2014-ben igénybe vett béren kívüli juttatások megoszlásánál az Erzsébet utalvány állt az első helyen, ami ebben az évben még mindig éllovas. Ugyanakkor a SZÉP kártya is egyre felkapottabb, mivel az idei módosítások miatt a béren kívüli juttatások egyéb elemeiről sokan áttértek a SZÉP kártyára.
Népszerűségének másik oka, hogy nagyon sok helyen felhasználható, több szolgáltatás igénybe vételére alkalmas, és évről-évre nő az elfogadóhelyek listája.
- mondta el a Pénzcentrumnak Jancsa-Pék Judit, a LeitnerLeitner vezető adószakértője.
JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Emellett a hazai turizmus fellendülésében is nagy szerepet játszik. Bár ezelőtt is voltak hasonló támogatási formák, a SZÉP kártya elektronikus, szélesebb körben alkalmazható, és jobban ellenőrizhető.
A lakáshitel támogatás is tarolt az idén
A másik nagy cafeteria-sztár az adómentes lakáshitel támogatás, amivel meglepően sokan éltek idén.
Az MKB Banknál több, mint száz ügyfél közel félezer munkavállalója élt ezzel a lehetőséggel, de az FHB Banknál is nőtt az erre vonatkozó együttműködési megállapodások száma, és a jövő évre is hasonló eredményekre számítanak.
Az OTP bank OTP ADLAK néven vezette be a piacra a lakáshitel cafeteria szolgáltatását, amely azóta mintegy 2600 munkavállalónak folyósított támogatást. Ezen felül 4000 kisvállalattal kötött szerződést a pénzintézet a szolgáltatás nyújtására, esetükben 2000 munkavállalónak folyósítottak támogatást.
Ebben szerepet játszhat a devizahitelek körüli médiadömping is, de főképpen az adómentesség miatt választották sokan ezt a béren kívüli juttatási formát.
- nyilatkozta Dr. Fekete Zoltán Titusz adómenedzser.
Az új rendszernek árnyoldala is van, ugyanis az adók kiszámítása lényegesen bonyolultabb lett. Az éven belül megszűnő jogviszonyok esetében a ledolgozott napokkal arányosan kell meghatározni a béren kívüli juttatás keretösszegét. Aki tehát évközben álláshelyet vált, hiába adta le a nyilatkozatát év elején, visszamenőleg megváltozhat az adóztatás, így utólag kell mindent újraszámolni.