Pénzcentrum • 2020. december 14. 12:01
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) tavaszi gyorselemzéséhez hasonlóan újra áttekintette a vírusellenesként hirdetett termékek online kereskedelmét, immár a vírustesztelésre is kiterjedve. A vizsgálat ismét számos problémát talált.
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) - a koronavírus járvány első hullámában elvégzett átfogó gyorselemzéshez, ún. sweephez hasonlóan - december elején ismét áttekintette a vírusellenesként hirdetett termékeket (pl. étrend-kiegészítőket, maszkokat, fertőtlenítőszereket) kínáló weboldalak és az online üzletek kereskedelmi gyakorlatait.
A versenyhatósági sweep ezúttal kiegészült a koronavírus-tesztelést végző egészségügyi szolgáltatók tájékoztatásainak vizsgálatával. A gyorselemzéssel a Hivatal általános rálátást szerzett arról, hogy mennyiben változott e termékek online népszerűsítése az év elején tapasztaltakhoz képest.
A sweep eredménye alapján továbbra is megjelennek kifogásolható gyakorlatok. A GVH több oldalon találkozott olyan állításokkal, melyek szerint a termékek “vírusölő", “vírusellenes", hatással bírnak, "99,9 %-os hatékonyságot" ígérnek a vírusok ellen, “elpusztítják a vírust", “baktériumölő, gombaölő és tuberkolózisölő hatással rendelkeznek", stb. Ezek az állítások azt a látszatot kelthetik, hogy a termék különösen hatékony a vírus elleni harcban, melyet azonban valószínűleg nem támasztanak alá megfelelő kutatások.
Egyes oldalak hatóságok engedélyeire, illetve egészségügyi szervezetek ajánlásaira hivatkoznak, amelyek különösen alkalmasak lehetnek a fogyasztói bizalom megszerzésére. Ugyanakkor egyes termékeknél nem hatósági engedélyről, hanem csupán nyilvántartásba vételről van szó. Egyes egészségügyi szervezeti ajánlások pedig valószínűleg valótlanok, a termékek esetében a szervezet tényleges támogatása nem igazolható.
A GVH olyan weboldalakkal is találkozott, amelyek esetében valószínűsíthető, hogy a negatív véleményeket a moderátorok törlik. A kizárólag pozitív vélemények közzététele befolyásolja a fogyasztói döntéshozatalt. Előfordult, hogy a weboldalakon hivatalosnak tűnő dokumentum vagy használati utasítás jelent meg, amelyeket azonban semmilyen technikával nem lehetett nagyobb felbontásban megjeleníteni, így tartalmuk nem volt olvasható. Ezekben az esetekben a dokumentumok valószínűleg kizárólag a létezésük látszata miatt jelentek meg, hogy a fogyasztói bizalmat növelhessék.
JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
A GVH ismételten felhívja a szolgáltatók figyelmet, hogy ezeknél a termékeknél és szolgáltatásoknál a jelenlegi járványhelyzetben fokozottan elvárt a fogyasztók tisztességes tájékoztatása. A Versenyhivatal emellett arra kéri az online áruházak, illetve egyéb értékesítő oldalak üzemeltetőit, hogy mind az oldalak kialakításában, mind tartalmuk tekintetében legyenek különös figyelemmel a GVH által közzétett javaslatokra. A hatóság különösen kéri a hirdetések közzétevőinek együttműködését abban, hogy ha tudomást szereznek felületeiken a fentiekkel összhangban nem álló értékesítési módszerekkel, gondoskodjanak a közzététel megszüntetéséről.
A versenyhatóság kéri a fogyasztókat, hogy rendelés előtt ellenőrizzék a honlapok megbízhatóságát (pl. nézzék meg, valós-e a cég) és az oldallal kapcsolatos fogyasztói véleményeket is. Emellett mindenképpen érdemes időt szánni a szolgáltatási feltételek megismerésére az Általános Szerződési Feltételekben (ÁSZF). Hasznos lehet tárolni a vállalkozással folytatott kapcsolatos levelezést is, a rendelés folyamatáról pedig képernyőmentéseket készíteni.